|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Det är en väldigt tur att Björn kommit ombord på DONJ projektet för det har växt till att bli ganska omfattande. Björn är ju också bättre på 3D än mig.
Wij är t.ex. bara det ena av två bruk som är på listan. Jädraås bruk är det andra bruket. DONJ passerade och skötte även Brattfors bruk men det planerar vi att kanske skippa pga det las ner på tidigt 1900 tal. Till detta kommer ju två sågverk och ett pappersbruk - alla rivna nu. Björn har mätt upp Wij bruk, iaf de delar som finns kvar - han påstår att det var ett bra skäl till att köpa någon form av laser... ![]() Jag skall väl också se om jag kan få tag i en sådan där laser, vi har ju en hel del kvar att mäta upp... Jädraås bruk är t.ex. en ganska stor byggnad som vi behöver ritningar för..... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
bild_jädraåsbruk.jpg
Jädraås bruk i 20 graders värme vid sjutiden på kvällen den fantastiska 24 april... En rent enorm dag för övrigt - har nog aldrig varit med om sådan värme redan 24 april... |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
|
Mycket trevlig bild.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej
Arbetet fortskrider med Wij och just nu håller jag på ed själva brukets stexturer o det tar tiiid minsan. men nu är texturerna på mark och dammen någorlunda klar. Har snott ihop ett litet ljud till bruket också, en blandning av ångmaskin m.ä. litet vattenfall och fabrik som jag laddade upp (wav format) MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
littnn.jpg
g'ice eller vad man nu skall skriva? ![]() (Tänker på icemans standardfras i 3DSmax tråden på Aurans hemsida). Textur återstår - 4200 faces/5400 vertices enligt räknaren. För många? Några kommer att sparas in på fjädrarna iaf. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
http://www.youtube.com/watch?v=DWpgo...eature=related
En bra länk som jag tycker har lite samma tanke som vi har - denna gäller Tumes återskapande av Milwakue RR. Vi vill göra samma sak med DONJ. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
hej
När jag gjorde lite reserach på Riksarkiv Nord i Härnösand kom jag över denna arkivanteckning. Kassabok skottskadad! Vadå skottskadad? vad gömmer sig för historia bakom detta. Det har inte Rolf Steen berättat om. MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
Citat:
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Inpassning sker av Björns fantastiska bruk på rätt geografisk plats.
Bruket är perfekt men problemet runt är att få till de "flygande" vägarna på rätt nivå (de envisas med att vilja lägga sig på 0.5m över marken) samtidigt som den skall gå på en liten ås... Broarna är inte heller på plats. Ytterligare en fråga är hur vi skall få vattnet snyggt nedströms men det får bli en senare fråga. inpassning_wij.jpg |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej allesammans
Nu har jag hunnit lite längre med Linheds ångsåg och tänkte visa några bilder. Modellen är helt byggd på fri hand och texturen är också hemmalagad. Egentligen tycker jag att den är lite könlös, Wij har mer känsla liksom för den är ju fotograferad på riktigt. Den behöver helt klart vädras för den är alldeles för bjärt i färgerna just nu. Så som den ligger i terrängen så ligger den historiskt. Det fattas dock en oherras massa brädstaplar och en ganska sexig kran som skall stå mitt i vattnet. Ljud och rök fungerar, likaså "attatched track" (3 av dom). Alla helpers för industriprocessen är på plats men innan jag ger mig på den skall jag få till animationen av stockarna som dras upp ur vattnet. Mycket irriterande. Den är klar i GMax och fungerar men jag kan inte exportera den som en anim.kin fil för när, jag gör det säger den "no bones to export". Vadå, jag använder ju trajectorys, de skall väl inte vara nåra berangel med då? MVH / BjörnL |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|