![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hittat felet efter mycket letande. Jag hade "råkat" vända a.limback 180 grader istället for a.koppelb på loket, och då blir Trainz tydligen helt utom sig och "spårar ur" direkt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Kul att du fick det att fungera!
Det ser helt sjukt bra ut!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Bertil blev fortare "alpha"-klar än planerat, men så går det när man har flyt en hel dag. Nu kommer den att gå till alphatest hos mina AB-testare. Jag har använt Korvtigers Enginespec till F-loket och den fungerar fint tycker jag, men vissa värden stämmer väl inte så det tar säkert Korvtiger en titt på framöver? Ekans synpunkter på mappning och texturer blir intressanta för på B-lok och tender har jag använt .m.reflect i.s.f m.onetex för att få fram den lite oljiga glansen som ånglok hade. Skall bli intressant att höra Ekans kommentarer, behöver säkert justeras för att bli perfekt!
B-loken gick ju lika bra i backgång som framåt, så jag har gjort vändbara lyktor både på lok och tender, men där måste nog ett skript in för att få det att fungera (Svenolov). Några bilder med (?) på:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tenderlok går aldrig bra i backgång, eftersom tendern är så lätt så tenderar (haha...) den till att spåra ur i kurvor och i växlar, därav måste man hålla nere hastigheter när man backar och man försökte därför att undvika backgång längre sträckor med tunga tåg om det var möjligt. Dock så hade loken röda glas att sätta för lyktorna både fram och bak.
Skall man vara petig så är det en tender littera A, samma som till A(2) loket. F.ö. så är enginespecsen till F-loket helt åt skogen, men den skall, liksom B, Ke, N, Sb, och J loket fixas till, nu när jag har hittat bra underlag för hur enginespecsar till ånglok skall skrivas. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej LAn
Man blir verkligen ödmjuk när man ser vad du åstadkommer. ![]() ![]() Det här är nog det bäst jag sett tror jag. När jag såg alla dummies, points och bones på sefan 3 så tänker jag på att jag hade problem med tre fyra stycken helpers. Den är i sanning superfin. MVH / björnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
man blir med tiden rätt van vid alla dessa saker som måste till för att bygga upp ett ånglok. Hytten till B-loket skall också anpassas så gott det är möjligt genom att ge F-lokets hytt nya texturer så att man tror att man befinner sig i ett B-lok. Just nu är jag i ett läge där jag tror jag kan hantera det mesta, men rätt var det är dyker säkert nya problem upp? Sådan är Trainz-världen! Men jag är ganska nöjd med B-loket så långt. Väntar bara på att Ekan skall sätta "tenderna" i texturer och mappningar, när den går ut som Alpha. Väntar på klartecken från Svenolov att ladda upp till vår gemensamma källa för alphatest! Du ser viket hvte man får om man vänder en enda attachmentpoint fel!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-06-01 klockan 22:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Ja Bertil måste få betyget A fast det är B. Ett våra vackraste ånglok i mitt tycke i varje fall.
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Att följa framväxten av B-loket är ett stort nöje och lärorikt – därför att jag lärt mig att jag inte begriper något och skall akta mig för Gmax och Blender. Men det är också ett bra sätt att förstå och uppskatta det inte nåbara.
B-loket är mitt favoritånglok – inte minst därför, som jag tidigare skrivit om, lagt min hand på loket eller hon som lokförarna sa. Dock har jag en svag minnesbild att det fanns en röd rand runt drivhjulen. Rätta mig gärna. Och så är det det där: När kommer hon ut? Svaret ger jag själv: Det är bara att vänta. Att betatesta tar sin tid – så är det bara. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Inga SJ-byggda lok hade röda hjulringar, däremot så kunde det ibland hända att av de från bland annat BJ och GDJ övertagna loken fick behålla sina röda hjulringar.
Exempel: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=81517 På bild nummer två, ett BJ H3s-lok, (Dock i privatbanemålning) På bild nummer tre, ett SJ B-lok, utan röda hjulringar. Notera dock den äldre målningen av tendern, med de röda dubbellinjerna och gamla SJ-metkroken. Inte ofta man ser idag, tyvärr. Men de allra flesta SJ-lok med röda hjulringar var specialmålade för SJK-utflykter. http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=70750 Diskussion: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=45580
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Glädjande besked för mitt huvud. B-loket tvättades på bolagsbanan SNJ (Stockholm-Nynäshamns Jernväg) och sägs ha inköpts från BJ.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
|
![]()
Grattis lan, du lyckades bra! Den 3D-tekninska begriper jag inte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
![]()
Det är en vacker och prydlig maskin som hedrar verkstaden.....sades om vårt lilla lok LOKE hemma i Galtström 1887.
Kan bara notera att det även stämmer in på leveranserna från din verkstad några år senare ! - Klass ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har jobbat med att få till den "rätta" lystern idag. Försökt skapa en hytt men det får ligga till sig ett tag (ett jädra petgöra). 4 bilder att illustrera dagens experiment. Kom gärna med synpunkter!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Synpunkter?!
Kan man säga något annat än att det är en mycket vacker syn? ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|