![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
CC2 ligger lååångt ifrån en C4 och en CF4. De två sistnämnda är långt mycket mer besläktade med varandra än CC2, som ju är ursprungligen byggd av två C3x vagnar. Jag kan avslöja att både C3x och CC2 ligger på mitt ritbord som teakvagnsprojekt etapp III...
Lan: Taket skall var rakt! Nu slokar det i ändarna!
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-07-17 klockan 10:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Då släpper jag CC2/4 till dig!
Jo taket på 1655 slokar i ändana, kolla på Gävlebilderna!
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Så sant, CC2 bygger på två C3d vagnar och inte C4.
Trevligt att se C4, hade jag missat att den redan var bygd. Apropå taket håller jag med Korvtiger, rakt tak är det man ser på alla ritningar och de flesta bilder även om du tydligen lyckats hitta en med slokande tak? /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
Jag har blider på 1655 och den har slokande tak, men Korvtiger kan numera skripta så man kan välja vilket tak man vill ha, liksom vagnnummer mm.
Idag har himlens portar öppnat sig över västkusten så det blev "lite" gjort idag också:
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Att taket slokar där beror på att vagnen är gammal och att de som har renoverat den inte orkat bryta upp hela taket och lägga om regelverket där. Syns ganska bra på bilden -060909, där man i den högra änden av vagnen tydligt ser hur den bortre takfoten böjer sig neråt, ju längre från gaveln den kommer. Dels så kan man nog lite luras av den andra bilden, då kamerans lins gör att saker blir lite böjda med det perspektivet, fenomenet, som kallas tunnformig distorsion, (barrel distortion) kan man nästan se bara man tittar på bilden jmf: http://en.wikipedia.org/wiki/Distortion_%28optics%29
Så inga slokande tak här inte! De enda vagnar som har haft slokande tak är de stålvagnar som byggdes för OKB på 20-30-talet. Ser fruktansvärt fult ut i mina ögon. ![]()
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
OK då då, jag tyckte det såg bra ut med slokande tak (gillar tyska Gäddvagnar) men jag får väl böja mig (eller sloka) för expertisen. Alltså, rakt tak ! Sen kanske jag gör en med slokande tak och behåller för mig själv!?
Eder "lydige":
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-07-17 klockan 19:45. Anledning: Rakt tak |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
Nu återstår en del arbete med dag- nattinredning, men först baggagehyllorna och lite resgods i resgodsavdelningen. Grindar, gavel- och resgodsdörrar öppnas vid stationsuppehåll i 15 sek (går att ändra). Den sedvanliga "Toahytten" blir startpunkt för rundvandring inuti vagnen. Denna vagn kommer att släppas när den är godkänd av mina flitiga betatestare - alltså till hösten (2011!) som utlovat, därför att alla STL-skript fungerar underbart tack vare Svenolovs insats.
Laddar upp lite bilder på dagens eskapader:
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
Lite mer smakprov på CF4.
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|