![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Finns ingen anledning att byta på befintliga spår då ju det mesta sätts från track rule när man lägger spåret.
Som MatsH säger går det lägga snävare spår om man byter till typen Yard istället. Tror dock jag ska ändra gränsen för Yard till 60m radie då jag såg att både ellok litt U och diesellok litt Tc klarar så snäva kurvor. Gränsen 150m på vanliga spår är inte tagen på måfå utan det riktvärde som allt rullande material ska klara på den riktiga järnvägen. Samtidigt ska sägas att det är j*ligt tajt för en kurva. Sekundära hastigheten på spåren måste jag dock ändra, hade satt den till 40 men det blir ju inte så bra. Tror jag ska sätta den till 160/130 på betongspår och 90/80 på träslipers. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Vad bra med svenska spår.
![]() Träslipers kan man köra upptill 110 km/t. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Betongspår kan köras upp till 200 km/h med X2 men det är inte högsta möjliga hastighetsgräns utan den vanligaste som bör vara i track rule.
På den tiden då ångloken härskade och spåren med träslipers byggdes så hade SJ 90 km/h som högsta hastighet, BJ hade 100 km/h. Det är anledningen till att BJ H3s hade 100 km/h som officiell toppfart medan SJ F endast hade 90 km/h som officiell toppfart. Vad loken var goda för är en helt annan historia som inte hör hemma på svenska spår från den tiden. Man skulle kunna ha flera olika varianter av track rules med olika hastighetsgränser men rekommendationen är ju att inte hålla på och blanda track rules i en rutt. Anledningen är att det är besvärligare att ändra egenskaper för spåren när track rules ändras. Vad tycker ni som har erfarenhet av att bygga rutter, är det någon fördel med flera olika track rules? /æ Senast redigerad av KMW den 2011-07-26 klockan 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Uppdatering med de förändringar jag nämnt ovan.
Tror dessutom att jag lyckats få ihop det till en rwp-fil för enklare hantering. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Tack
![]()
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
Taggar |
rw-rutter |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|