![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Jag har Railworks men jag måste säga att jag sällan använder det pga jag upplever det som så svårt att bygga i det samt framförallt att hitta innehåll - jag saknar en DLS funktion som i Trainz...
Det jag iaf undrar över är följande: *) har man sett över rutt byggnads editorn nya versionen? I ärlighetens namn har jag inte sett över den sen det hetter Railsimulator så det kan ju blivit enklare redan i förra versionen... *) kan man importera terräng numera via något 3D:e parts verktyg som man kan göra via t.ex. TransDEM i Trainz? *) kan man få sådana där snygga pilar ovanför växlar som visar vilket håll växeln ligger åt i Trainz? ja, jag vet att det inte ser realistiskt ut men det är sååå praktiskt att veta och enkelt kunna lägga om den |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Som jag har förstått det så kommer det att bli mycket lättare att bygga i RW3, då dom kommer ha ett helt sett med nya verktyg.
Bland annat så kommer dom har ett verktyg, om jag förstått det rätt, där du markerar ett område, och väljer att det ska vara en skog, sedan väljer du vilken sorts skog, eller om du vill ha en blandning, sen ställer du in densitet och liknande, så genererar RW själv fram skogen. Men vi får se mer när dom visar upp hur editorn fungerar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Du som är en klippa på att göra lok mm - hur skiljer det sig från att göra detsamma till Trainz? Är det lättare eller svårare och kommer det att förändras? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
DEM har gått att importera ända sedan början av Railsimulator utan något 3:e parts verktyg.
Växelindikatorer är det tyvärr lite snålt med, går att se i 2D kartan men den man får upp med F3 är ju så liten att man knappt ser något och fullskärmsläget vill man ju inte köra med. Skulle gärna se att man la in en indikator på nästa växel såsom finns i MSTS. Att bygga saker till RW är knappast lättare/svårare än till Trainz. Det är väldigt likt hur man bygger modeller i MSTS med att alla hjul och annat ska finnas med i huvudmodellen som länkade underobjekt. Om jag förstått rätt gör man i Trainz dessa som separata objekt som sedan länkas ihop via configen. Men det gör ju ingen större skillnad då man ända måste göra objekten eller återanvända dom från en tidigare modell. Det blir lite lättare än tidigare i och med vi slipper skuggmodellen nu som kunde vara riktigt svår att få till bra. Fast skuggmodellen kunde man strunta i tidigare om man accepterade att modellen inte kastade någon skugga. Det stora problemet med modeller till RW är att få till blueprintsen rätt, särskilt då till ett lok eftersom det finns så mycket att skruva på i de filerna. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|