![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag skall försöka förklara "stiched track" lite förenklat. Det är alltså det "nya" sättet att bygga spår i Trainz (från 2009 tror jag). Vad som skiljer det från det gamla spåret är att man kan ha olika detaljnivåer på olika avstånd vilket innebär att man alltså kan göra ett spår som ser mer realistiskt ut eftersom man kan ha mera detaljer utan att sega ner datorn. Sen skall det också vara allmänt mera resurs effektivt än det gamla spåren. Underläggsplattor har jag fattat att det är en platta som man la mellan rälen och slipern när man spikade spåren. Tanken med detta var att slitaget mellan räls och sliper skulle slita på underläggsplattan istället och då kunde man byta plattan istället för hela slipern. Utan underläggsplattan så åt sig rälen ner i slipern med tiden och om slipern var impregnerad så blev man tvungen att byta ut slipern innan den egentligen var "slut" om man inte hade underläggsplattor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Bra svar, Spyfrog. Tackar!
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag lade ut några experimentspår på Download för er att testa och vinna erfarenheter av.
DET VAR ALLS INGEN FÄRDIG PRODUKT !!!! Dessutom skall vi kanske försöka låta bli att posta kommentarer m.m. i downloadtrådarna !!! Jag är själv ett dåligt exempel, men när man laddar upp något i Download kan man göra en diskussionstråd här eller under 3D-Design. DETTA ÄR TRÅDEN FÖR TS2009-Spår !!! Jag experimenterar då och då med spåren och vissa slutsatser har jag dragit: 1. Ju smalare spårvidd desto kortare spårbiltar! (för normalspår är 4 slipers, 4 slipers, 8 slipers (ev 16 slipers) lagom. 2. Ballast-texturerna måste göras väldigt symmetriska kring x- och y-axel ! 3. Största noggrannhet vid tillverkning av sektionerna, annars blir det fel i skarvarna. 4. Mappning måste ske på samma sätt för detaljerna i alla lodmesher, annars syns lodskarvarna i spelet. Ovanstående gäller stoppbockarna och andra (Trackside objects) som måste anpassas noga till spåren.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
![]() Citat:
Tittar man uppifrån, så är dom inte bredare än själva rälsen. Jämför man med andra spår, så ser dom väldigt klen ut (se bild).
__________________
Ekan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
"normalslipers i huvudspår: 2700x225x160 i sidospår: 2400x225x160 1067-spår: 1800x190x160 891-spår: 1600x190x160 600-spår: 1400x190x160 " Spåren till höger och vänster på din bild är helt fel: normalt c/c-avstånd var 650-770 mm och slipersbredd max. 225 mm. Bra att ni kommer med påpek!!! Mer sånt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-08-05 klockan 19:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Visar lite bilder från gmax under konstruktion av spikat normalspår (ej huvudspår), nivå LOD0:
Banvallen: banvallsbredd 3,6m, krönbredd 2,8m, sliperslängd 2,4m, slipersbredd 0,225m, c/c-avstånd 750mm, banvallslängd 3,0m. Rälsprofil med befästning(spik): fotbredd 133mm, rälshöjd 133mm. Laffning (rälernas lutning) 1:20 (= 2,86 grader)[uttag i sliprarna ej gjort-syns ej]. Den tusen gånger omarbetade texturen med sin alphamask. Att lägga räls och banvall över hela texturbredden gör att man kan utnyttja s.k. "tiling" vid mappningen, dvs man kan dra ut mappen långt utanför texturen vid långa spårlängder som i LOD2-3. (Det vita[respektive bruna på texturen) är 1435-mallen för kontroll av spårvidd och rälshöjd.)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Om man vill slänga lite grus på de minutiöst sopade sliprarna så är det bara att försiktigt höja vissa vertex längs banvallens mittlinje!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|