Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-06, 08:58   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Konstruktionen av LOD 0, petgörat.

Visar lite bilder från gmax under konstruktion av spikat normalspår (ej huvudspår), nivå LOD0:

Banvallen:
banvallsbredd 3,6m, krönbredd 2,8m, sliperslängd 2,4m, slipersbredd 0,225m, c/c-avstånd 750mm, banvallslängd 3,0m.
Rälsprofil med befästning(spik): fotbredd 133mm, rälshöjd 133mm. Laffning (rälernas lutning) 1:20 (= 2,86 grader)[uttag i sliprarna ej gjort-syns ej].

Den tusen gånger omarbetade texturen med sin alphamask. Att lägga räls och banvall över hela texturbredden gör att man kan utnyttja s.k. "tiling" vid mappningen, dvs man kan dra ut mappen långt utanför texturen vid långa spårlängder som i LOD2-3.

(Det vita[respektive bruna på texturen) är 1435-mallen för kontroll av spårvidd och rälshöjd.)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lod0.jpg (96.5 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_crosssection.jpg (38.4 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_laff.jpg (92.3 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_topsection.jpg (260.9 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_sidesection.jpg (74.7 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg lod0_textur.jpg (83.6 KB, 83 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 09:17   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Unhappy Grusade planer

Om man vill slänga lite grus på de minutiöst sopade sliprarna så är det bara att försiktigt höja vissa vertex längs banvallens mittlinje!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lod0_grusning.jpg (274.2 KB, 81 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 10:32   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ser ju riktigt trevligt ut detta.

Sista bilden i inlägg 25. Är det texturen? Den ser lättarbetad ut, för att klona och skapa fler varianter av banvallen i framtiden.

Har du haft någon fundering på, att göra en variant som Tomas C räls. Där banvallen går lite längre ner, så att man kan fylla igen lite mindre sänkor.

EDIT: Inlägg nr. 24 menade jag.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20110806_0000.jpg (121.4 KB, 78 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2011-08-06 klockan 10:33.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 14:36   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tycker det är viktigare att ha semitransparens vid marken än att kunna höja spåret. Jag gillar inte spår utan semitransparens (Märklinspår!!). Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 14:51   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!
Ja, det har du nog rätt i.
Går ju att lösa, med en bra marktexture i slänten lika gärna, som en förlängning på banvallen.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 14:53   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*

Men snyggt blir spåret i vart fall.

Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2011-08-06 klockan 14:56.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 16:19   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb 110806 Lösningar idag !

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*

Men snyggt blir spåret i vart fall.

Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium.
Bear, skulle behöva bild, ritning på underläggsplattor från 20-50-talet!

Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten.

För att citera Brasse B: "Ë inte dé himla fiffigt!"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110806_0002.jpg (160.4 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110806_0000.jpg (143.3 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110806_0001.jpg (66.8 KB, 61 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 16:30   #8
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg

Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten.
Perfekt med lyktan, men spåret. Är det inte allt för brant i nuläget.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009