Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-06, 14:36   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tycker det är viktigare att ha semitransparens vid marken än att kunna höja spåret. Jag gillar inte spår utan semitransparens (Märklinspår!!). Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 14:51   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!
Ja, det har du nog rätt i.
Går ju att lösa, med en bra marktexture i slänten lika gärna, som en förlängning på banvallen.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 14:53   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*

Men snyggt blir spåret i vart fall.

Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se

Senast redigerad av bear den 2011-08-06 klockan 14:56.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 16:19   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb 110806 Lösningar idag !

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*

Men snyggt blir spåret i vart fall.

Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium.
Bear, skulle behöva bild, ritning på underläggsplattor från 20-50-talet!

Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten.

För att citera Brasse B: "Ë inte dé himla fiffigt!"
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110806_0002.jpg (160.4 KB, 62 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110806_0000.jpg (143.3 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110806_0001.jpg (66.8 KB, 61 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 16:30   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg

Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten.
Perfekt med lyktan, men spåret. Är det inte allt för brant i nuläget.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 17:35   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Perfekt med lyktan, men spåret. Är det inte allt för brant i nuläget.
/edit/ Kanske det, hur brant skall det vara då, maxhöjd 10 m som ger en nuvarande lutning på 72 grader. Föreslå en bredd vid basen! Just nu är bredden ca 10 m. 23,6m ger 45 graders lutning, 43,6m ger 26,5 graders lutning und so weiter.

"Something completly different":
Håller på med huvudspår som ju har 2,7m sliprar och banvallsbredd 4m. I stället för endcaps har jag gjort skarvar till sido- ock bispår (2,4m sliprar och 2,4 m ballastbredd) eftersom väl huvudspår aldrig slutade i "nowhere".

/edit/ Frågan hur man får dessa ändbitar att vara kvar när man kopplar på sidospåret???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lod0_endcap_HS.jpg (75.6 KB, 128 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-08-06 klockan 20:27. Anledning: Räknar som en kratta ! Tänker som en tröskmaskin!
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 23:14   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Huvudspåret ("Hans Holmér")

Tack vare Bear har jag fått klart för mig hur underläggsplattorna såg ut. Har "applicerat" dom på "huvudspåret" och det var väl allt för idag?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110806_0001.jpg (207.6 KB, 119 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 09:40   #8
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Lan, är stopbblocket ett skilt objekt, eller är detta ett objekt som är inbyggt i rälsen?
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 20:38   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 1067 Spår

1067-spåren, bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110808_0006.jpg (119.1 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110808_0009.jpg (140.5 KB, 66 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 20:42   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard 891-Spåren

891-spåren med bufferthöjd efter DONJ på stoppbockarna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110808_0007.jpg (117.0 KB, 66 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110808_0010.jpg (123.1 KB, 66 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 20:46   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Sist men minst 600 mm spår.

Notera de "saxade" slipersarna, att lägga dom lite på snedden var ett sätt att hindra dom att för lätt glida i sidled (enl. anteckningar i min farfars dagbok fråm 1905).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20110808_0008.jpg (115.4 KB, 66 visningar)
Filtyp: jpg lan_20110808_0011.jpg (101.5 KB, 66 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009