![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag tycker det är viktigare att ha semitransparens vid marken än att kunna höja spåret. Jag gillar inte spår utan semitransparens (Märklinspår!!). Sådana järvägsbankar måste väl gå att bygga på annat sätt? Man kan ju tänka sig en variant av spåret som har dessa vallar men det blir en faslig massa merjobb!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Går ju att lösa, med en bra marktexture i slänten lika gärna, som en förlängning på banvallen.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
* Inser nu att jag mest svamlade i det här inlägget*
Men snyggt blir spåret i vart fall. Säg till ifall du har behov av ritningar på räl/underläggsplattor/skarvjärn mm. Jag har en del i mitt bantekniska kompendium.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
Senast redigerad av bear den 2011-08-06 klockan 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Bengan, det gick att lösa bankspåret ganska lätt, på befintlig textur!!!! Och semitransparensen är kvar upptill (syns inte i höjdläge). Detta spår har fler polys och bör väl bara användas där det behövs. Kan också glädja min herre med att stoppbocken nu har lyktan monterad dygnet runt, men den tänds bara under natten. För att citera Brasse B: "Ë inte dé himla fiffigt!"
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
"Something completly different": Håller på med huvudspår som ju har 2,7m sliprar och banvallsbredd 4m. I stället för endcaps har jag gjort skarvar till sido- ock bispår (2,4m sliprar och 2,4 m ballastbredd) eftersom väl huvudspår aldrig slutade i "nowhere". /edit/ Frågan hur man får dessa ändbitar att vara kvar när man kopplar på sidospåret???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-08-06 klockan 20:27. Anledning: Räknar som en kratta ! Tänker som en tröskmaskin! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack vare Bear har jag fått klart för mig hur underläggsplattorna såg ut. Har "applicerat" dom på "huvudspåret" och det var väl allt för idag?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Lan, är stopbblocket ett skilt objekt, eller är detta ett objekt som är inbyggt i rälsen?
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
1067-spåren, bilder:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
891-spåren med bufferthöjd efter DONJ på stoppbockarna.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Notera de "saxade" slipersarna, att lägga dom lite på snedden var ett sätt att hindra dom att för lätt glida i sidled (enl. anteckningar i min farfars dagbok fråm 1905).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|