![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Det kommer att finnas vägskydd i det nya signalsystemet, men jag tänker på er som tycker att STW vägskydd fungerar bra, för era behov.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
För mig, så fungerar STW:s vägskydd rätt hyfsat och i nuläget har jag inte sett något som är bättre och som är anpassat för oss. Men om du har ett fungerande vägskydd i det nya systemet som är verklighets liknande, så duger det lika gott för mig, om det fungerar på likvärdigt sett som STW:s med fristående bommar, signaler m.m. som det är i nuläget.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Tycker oxå att STW:s vägskydd funkar bra, med vettiga objekt (utseendemässigt), och lätt att "ställa in".
Så jag svarar ja, på frågan om en anpassning av det nya signalsystemet. Om det nu inte innebär ett hiskeligt hästjobb att få till förstås.
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Funktionen kommer att ligga i själva V-signalen, så kopplingen till övriga objekt via bestämda namn och en logikenhet är inte nödvändig. Grundprincipen är enkel. Man placerar ut en v-signal i vardera riktningen (och namnger den efter signalsystemets praxis), före vägövergången. Sen ställer man in några egenskaper för v-signalerna, och vägskyddets grundfunktion är färdigt. Sen kan man lägga till fristående objekt såsom signaler för biltrafik, bommar etc. efter behov. Men det hindrar inte att STW's vägskydd fortfarande kan användas, om det finns en sådan önskan från er. Jag kommer inte att modifiera STW vägskydd på något vis, utan det jag gör är en anpassning i mitt signalsystem till STW vägskydd. Detta blir helt osynligt för er. Obs dock, att det inte går att kombinera de olika vägskydden i ett och samma vägskydd. Dom är helt separerade från varandra. Om inte denna anpassning görs, så kommer STW's vägskydd att dela linje/block sträckor, vilket kommer att få konsekvenser för all AI-trafik. Så frågan kvarstår. STW vägskydd, eller inte?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Instämmer med Bengan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Med min kännedom om Svenolovs kapacitet så skulle jag spontant rösta för ett nytt vägskydd anpassat till det nya säkerhets- och signalsystemet. Inte för att jag begriper särskilt mycket av allt detta men Svenolovs omdöme har jag lärt mig lita på!
Till alla er som lyckats med STWs vägskydd får jag väl dra till med Niccolo Machiavelli igen: "Inget är så svårt att genomföra, och så osäkert i framgång, som att införa en ny tingens ordning - man får endast ljumma anhängare i dom som kan tänkas anamma det nya och dödsfiender i dom som vill bli kvar vid det gamla" - 1400-talet mina vänner!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
|
![]()
Jag rösta för ett nytt vägskydd anpassat till det nya säkerhets- och signalsystemet
mvh gubben50 --------- John |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
"Om inte denna anpassning görs, så kommer STW's vägskydd att dela linje/block sträckor, vilket kommer att få konsekvenser för all AI-trafik. Så frågan kvarstår. STW vägskydd, eller inte?"
Om detta är alternativet. Så kommer nog jag, att köra på med det nya systemet, för att slippa strulet med AI-trafiken. EDIT: Tänkte nog fel här. Antar att du är ute efter, att anpassa STW:s vägskydd i ditt nya system, så att strulet med linje/block sträckor uteblir. Jaja, huvudsaken är att det finns ett helt realistiskt fungerande vägskydd för min del. Sen om det är nytt eller STW:s gamla, spelar ingen större roll för mig. EDIT igen: Kom på en nackdel med STW:s vägskydd, som jag har retat mig lite på. Det är själva namngivningen, bara 3 bokstäver t.ex. abc. Vid flera övergångar på samma station, då går det inte att använda samma trafikplatssignatur. Så om det nya systemet har större täckning som t.ex. abc 001, abc 002 o.s.v. så finns det ingen tvekan, vad jag kommer att använda istället.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2011-08-16 klockan 20:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|