![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Ojoj! Någon har gjort ett kanonjobb! Det är perfekta hjulaxlar. Du skulle dock kunna dra ned ytterligare en 10-15 polys, för du har en verteciesring i mitten av axeln som inte behövs.
Men jag är osäker på ditt sätt att attacha hjul, själv så har jag en hjulaxel som jag sätter på två stycken a.bogx, istäälet för som du en som du sätter på en a.bog. Det funkar säkert det med, men vagnen kan gå annorlunda i spåret. Lan har kanske bättre koll på det där. Vad det gäller animationen så hoppas jag att du har gjort animeringen linjär i IPO-curve editorn. (bör nämnas i min guide, läs annars Paul Hobbs) Nu är det ju bara att exportera och skriva en configfil. Använd CCG och kolla i andra vagnars configar.(min N3 kan rekommenderas) Det känns som om du har riktig koll på läget, så om du vill så skulle jag och Lan kunna hjälpa dig att skapa en animerad last, så att man kan fylla vagnen med bulklaster, som kol, betor eller grus, eller något annat trevligt, samt att luckorna på sidan kan öppnas när man tömmer. Det är inget svårt alls!
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-08-28 klockan 17:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej lenfas
Jag kan bara hålla med. Detta blir finfint. Så här gör jag för vad det är värt, men det fungerar i alla fall. Jag gör boggie och vagn i samma modell. För två axlar använder jag bara en hjulaxel/boggie men i configfilen ser jag till att den dyker upp två gånger. helpers a.bog0 och a.bog1 talar om var denna hjulaxel skall placeras på vagnen så smånigom. Jag gör axel och dess helpers i y=0 för att det blir enklare att exportera då. Det betyder alltså ingenting att den inte är placerad där den skall vara i modellen när jag bygger den. Jag exporterar vagnen exl. boggien. Här följer ju alla helpers med som skall finnas som a.bog0 och 1 samt a.limfront och a.limback osv. Sedan exporterar jag boggien inkl. animation. Meschen bogie är länkad dill helpern b.r.boggie som ju är den som är animerad. Denna är i sin tur länkad till b.r.main boggie som talar om var boggiens centrum är. Dess centrum kommer ju om allt funkar rätt sedan att överesnstämma med a.bog0 och a.bog1 i vagn meshen. Men man kan absolut säker göra på flera andra och antagligen smartare sätt. Lycka till. MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Tack för råden Björn och korvtiger. Jag skall försöka följa dem. Animeringen är linjär. Har tittat lite på STL-koppel. Vi får se om jag lyckas få till dem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Med hjälp av Korvtigers configfil har jag lyckats få vagnen på spåret!!
Däremot har jag inte lyckats få med mina hjul utan det är korvtigers hjul som sitter mitt under vagnen. STL-koppel utan luftslang kom också dit efter lite korrigeringar av vagn/bufferthöjd och buffertavstånd. Det är mycket att tänka på. En last med sockerbetor skulle vara bra. Jag vill dock först få till vagnen så att jag är nöjd med alla detaljer innan jag ger mig på betlasten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Du måste sätta ut två attachments, en under varje axel. och dessa skall sedan döpas till a.bog0 för den där fram och a.bog1 för den där bak.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|