|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Jag rekommenderar det av björnl föreslagna med en boogie som upprepas två gånger. Jag provade med en boggie med två hjulaxlar och vagnen betedde sig lite som en full val i spåret - det blir problem när man åker upp och ner i backar.
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
Det går sakta framåt. Jag har nu använt Björns config-fil som utgångspunkt och ändrat en rad i taget. Vagnen har nu två!! hjulaxlar. Det är nu Björns hjul.
När jag exporterar mina hjul från Blender 2.5 skapas ingen animations-fil (.kin). Jag antar att någon inställning i Blender saknas eller är fel. I Blender snurrar hjulen. Någon aning om vad jag gör för fel??? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
När du exporterar så kommer det upp en ruta där man måste kryssa i "animation" för att även animationen skall exporteras. Rutan skall komma upp direkt efter att du tryckt på Export>Trainz Export XML (.im, .kin)... Den kommer ju då heta samma som meshen, men då byter du bara namn på den till anim.kin. Jämför med hur jag gjort mina hjul.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
Tack för tipset korvtiger men någon sådan ruta dyker inte upp. Jag har öppnat user preferences i Blender och där finns en varning. Jag letar efter en lösning på problemet.
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Det verkar som om du saknar TrainzMeshImporter. Har du den liggande på rätt plats? Testa att ladda ned exportern på nytt och se om problemet försvinner. Själv har jag bara testat att exportera med Blender 2.49b, så jag vet ej hur det fungerar med 2.5x, det får du ta med någon som använder det, och har det fungerande (spyfrog kanske?)
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
Det fungerar bra att exportera i Blender 2.5 Jag kör den nu på nya datorn men har iofs inte exportrat några animeringar ännu.
Textconsolen får man numera på i help menyn. Och där kan man se om den saknar meshinporter och var den i så fall vill ha den. Min har fått för sig att varna likadant men exporterar i alla fall hur fint som helst. För övrigt en riktigt läcker vagn som man ser fram emot.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
Så nu har jag kommit hem till datorn så jag kan testa. Det fungerar bra att få ut en kin fil ifrån ett animerat object. Rutan man skall kryssa i för att exportera animeringen finns fortfarande men har gömt sig i vänsterspalten i samma dialogruta där man väljer filnamn.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|