Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-30, 22:00   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenfas Visa inlägg
Hjulen snurrar!! Hurra!! Har delat vagnen i två blendfiler. En med enbart hjulen och en med själva vagnen.
Nu skall jag försöka få in vagnen i Trainz som ett rörligt objekt.
Någon som har beskrivning hur man bär sig åt?
Jag rekommenderar det av björnl föreslagna med en boogie som upprepas två gånger. Jag provade med en boggie med två hjulaxlar och vagnen betedde sig lite som en full val i spåret - det blir problem när man åker upp och ner i backar.
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 14:14   #2
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Betvagn MLJ 308

Det går sakta framåt. Jag har nu använt Björns config-fil som utgångspunkt och ändrat en rad i taget. Vagnen har nu två!! hjulaxlar. Det är nu Björns hjul.
När jag exporterar mina hjul från Blender 2.5 skapas ingen animations-fil (.kin). Jag antar att någon inställning i Blender saknas eller är fel. I Blender snurrar hjulen. Någon aning om vad jag gör för fel???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild115.JPG (87.4 KB, 81 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 15:23   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
Standard

När du exporterar så kommer det upp en ruta där man måste kryssa i "animation" för att även animationen skall exporteras. Rutan skall komma upp direkt efter att du tryckt på Export>Trainz Export XML (.im, .kin)... Den kommer ju då heta samma som meshen, men då byter du bara namn på den till anim.kin. Jämför med hur jag gjort mina hjul.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 16:51   #4
lenfas
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
Standard Betvagn MLJ 308

Tack för tipset korvtiger men någon sådan ruta dyker inte upp. Jag har öppnat user preferences i Blender och där finns en varning. Jag letar efter en lösning på problemet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 3D_tåg_bild116.JPG (79.7 KB, 77 visningar)
lenfas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 18:33   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
Standard

Det verkar som om du saknar TrainzMeshImporter. Har du den liggande på rätt plats? Testa att ladda ned exportern på nytt och se om problemet försvinner. Själv har jag bara testat att exportera med Blender 2.49b, så jag vet ej hur det fungerar med 2.5x, det får du ta med någon som använder det, och har det fungerande (spyfrog kanske?)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 21:45   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det fungerar bra att exportera i Blender 2.5 Jag kör den nu på nya datorn men har iofs inte exportrat några animeringar ännu.

Textconsolen får man numera på i help menyn. Och där kan man se om den saknar meshinporter och var den i så fall vill ha den. Min har fått för sig att varna likadant men exporterar i alla fall hur fint som helst.


För övrigt en riktigt läcker vagn som man ser fram emot.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-05, 21:48   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Så nu har jag kommit hem till datorn så jag kan testa. Det fungerar bra att få ut en kin fil ifrån ett animerat object. Rutan man skall kryssa i för att exportera animeringen finns fortfarande men har gömt sig i vänsterspalten i samma dialogruta där man väljer filnamn.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009