Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-22, 15:44   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Det var observant, fast det var egentligen signal 154 jag tänkte på. Vad jag förstår borde inte en sån signalbild vara möjlig (kör 40 + dvärg som inte visar rörelse tillåten). Apropå signaler skulle jag behöva hjälp med testning och justering av signalerna. Jag har fortfarande en hel del signaler som slår om till stopp av outgrundliga anledningar.

När det gäller växlarna har det tyvärr blivit så på ganska många ställen. Jag tror dock inte det har någon praktiskt betydelse, dvs växlarna verkar fungera som de ska ändå.

Här kommer lite bilder från linjen ut mot Bankeryd.
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 15:46   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Grymt!

Vägskyltarna gör onekligen mycket för den svenska omgivningen!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 18:19   #3
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Hoppas verkligen att du bestämmer dig för att släppa rutten för det ser fantastiskt bra ut! Tycker att du ska hålla fast vid din rutt själv och bygga vidare i lugn och ro när det blir någon timme över här eller där eftersom du bygger fantastiskt bra och har lokalkännedomen.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 18:49   #4
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Jag har varit där en gång och jag känner igen mig.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 19:36   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Hoppas verkligen att du bestämmer dig för att släppa rutten för det ser fantastiskt bra ut! Tycker att du ska hålla fast vid din rutt själv och bygga vidare i lugn och ro när det blir någon timme över här eller där eftersom du bygger fantastiskt bra och har lokalkännedomen.
Jag får se hur jag gör. Det är bara det att "någon timme" lätt blir fyra timmar och då har man om man har tur hunnit med hundra meter spår! Bara idag har jag suttit nästan hela dagen och försökt få ett par aktiviteter att funka, men det är alltid nåt som strular, signaler, växlar, AI-tåg... och felsökningen tar en evighet (fast man lär sig av sina misstag under tiden förstås). Så om jag ska släppa rutten när den är "klar" så får ni nog vänta ett år eller två.

Lokalkännedom i all ära förresten, men mest hjälp har jag haft av Google Streetview och faktiskt Bing (!) Maps (flygbilderna där är tagna i vinkel så man ser rätt bra hur husen ser ut m.m.).

Till sist lite bilder från dagens aktivitet på sidospåren. Skrotvagnar ska lämnas och sedan ska ett tanktåg hämtas vid Shell.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 19:49   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Jag glömde en bild, spårplanen för godsbangården och de anslutande sidospåren (av sidospåren är det bara spåret norrut till Shell och Stena som är färdigt).

Dessutom några bilder från Bankerydstrakten.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 20:18   #7
abjol
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Drammen , Norge
Inlägg: 428
Skicka ett meddelande via MSN till abjol
Standard

Hei dette ser veldig bra ut. Jeg får se om jeg tar og kjøper Train simulator 2012 når den kommer ut.
__________________
Mvh Arve
abjol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 20:34   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Det var observant, fast det var egentligen signal 154 jag tänkte på. Vad jag förstår borde inte en sån signalbild vara möjlig (kör 40 + dvärg som inte visar rörelse tillåten). Apropå signaler skulle jag behöva hjälp med testning och justering av signalerna. Jag har fortfarande en hel del signaler som slår om till stopp av outgrundliga anledningar.

När det gäller växlarna har det tyvärr blivit så på ganska många ställen. Jag tror dock inte det har någon praktiskt betydelse, dvs växlarna verkar fungera som de ska ändå.

Här kommer lite bilder från linjen ut mot Bankeryd.
Dvärgen på signal 154 visar "Rörelse tillåten, hinder finns (ex fordon)",
har du nyss kört förbi med ett lok som är på väg bortåt?
I mån av tid ställer jag upp och kontrollerar signaler då jag ju vet hur jag skriptat dom.

Växlarna går att bygga om så att de blir riktiga med växeltungar.
En viktig detalj är att det ska vara samma spårtyp genom hela växeln.
Vill du t.ex. byta till rostiga räler eller annan banvall får du göra det efter växeln.

De nya bilderna förstärker bara intrycket att det ser grymt snyggt ut.
Enda jag skulle anmärka på är att det ser ut råda en viss skylthysteri bitvis.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 21:28   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
Standard

Hej!
Det var verkligen mycket bra byggd! Du har talang om hur du ser naturen på bra sätt!
Lycka till! Bygg lugnt och säkert!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 22:14   #10
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Tack för alla fina kommentarer.

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Dvärgen på signal 154 visar "Rörelse tillåten, hinder finns (ex fordon)",
har du nyss kört förbi med ett lok som är på väg bortåt?
Det stämmer! Om jag minns rätt har ett AI-tåg nyss passerat, fast det har redan passerat nästa signal (annars hade ju signal 154 visat stopp). Det konstiga är att dvärgarna verkar fastna i "rörelse tillåten, hinder finns" - de återställs inte till "rörelse tillåten" när signalsträckan är fri.

Citat:
I mån av tid ställer jag upp och kontrollerar signaler då jag ju vet hur jag skriptat dom.
Tack! Jag kan tillägga att signalerna är placerade helt efter linjeboken kompletterat med egna observationer (från bilder och verkligheten). Förhoppningsvis går signalproblemen att lösa utan att tumma för mycket på realismen.

Citat:
Växlarna går att bygga om så att de blir riktiga med växeltungar.
En viktig detalj är att det ska vara samma spårtyp genom hela växeln.
Vill du t.ex. byta till rostiga räler eller annan banvall får du göra det efter växeln.
Jag tror det är spårtypen som är problemet i många fall, men på andra ställen verkar det helt omöjligt att få till "riktiga" växlar, antagligen när korsningarna blir för komplicerade.

Citat:
De nya bilderna förstärker bara intrycket att det ser grymt snyggt ut.
Enda jag skulle anmärka på är att det ser ut råda en viss skylthysteri bitvis.
Skylthysterin är faktiskt 100% realistisk. Jag har inte sån fantasi att jag kan komma på så många skyltkombinationer så det är taget direkt från Googles gatubild. Men det kanske inte är så bra för äldre datorer prestandamässigt? Jag har i alla fall inte haft några problem med prestandan på min dator som är ett par år gammal, möjligen att det går ner något när det är väldigt många tåg och vagnar i närheten.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 01:12   #11
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Jag får se hur jag gör. Det är bara det att "någon timme" lätt blir fyra timmar och då har man om man har tur hunnit med hundra meter spår! Bara idag har jag suttit nästan hela dagen och försökt få ett par aktiviteter att funka, men det är alltid nåt som strular, signaler, växlar, AI-tåg... och felsökningen tar en evighet (fast man lär sig av sina misstag under tiden förstås). Så om jag ska släppa rutten när den är "klar" så får ni nog vänta ett år eller två.
Ja att denna hobbyn är en tidsslukare av stora mått är det nog ingen som argumenterar emot iaf om man ger sig på eget byggande. Att det jävlas och trilskas är väl tyvärr en del av charmen för när man väl lyckas få det som man vill så känns det desto bättre

Spårkartan och de nya bilderna ser otroligt härliga ut med massor av ställen att skyffla gods på så håller tummarna för att du släpper version 1 av Jönköpingsbanan och sedan bygger vidare i avslappnat tempo när ork och tid finns.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-03, 19:01   #12
melin1971
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Jönköping
Inlägg: 76
Standard

jösses, jönköping, ooohh jag vill ha, jag bor i Norrahammar 1 mil söder om jönköping. så järnvägen upp till torsvik vore trevligt , ser väldigt bra ut.
melin1971 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 17:53   #13
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Jönköping C har fått lite ny belysning.

I övrigt ligger arbetet med rutten nästan helt nere. Jag hoppas på en uppdatering av 3D-spåren eftersom de just nu gör rutten nästintill obrukbar där det är många spår med i samma scen (godsbangården framförallt).

Dessutom kvarstår många av de signalproblem som jag har nämnt tidigare, trots att jag har rivit och bytt både spår och signaler fler gånger än jag orkar tänka på... Fortfarande är det helt ologiskt beteende från vissa signaler så det gör ju att jag börjar fundera på om det är nåt fel i själva signalerna, i signalsystemet i RW eller om jag helt enkelt har klantat mig.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nattljus.jpg (188.8 KB, 462 visningar)
Filtyp: jpg nattljus2.jpg (158.7 KB, 460 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 17:55   #14
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Förresten, jag har märkt att det blir väldigt skarpa kanter längs horisonten i RW3 (t.ex. där kustlinjen avtecknar sig mot Vättern). Går det att få till dis eller liknande så att det ser lite mer realistiskt ut? Det såg faktiskt bättre ut i RW2.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 17:56   #15
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Tråkigt om du lägger ner men förstår också frustrationerna av både spår och signalproblemen. Annars ser det mycket bra ut
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
rw-rutter

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009