Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-23, 20:52   #1
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Tack

Tyvärr så jobbar man allt för mycket nu och det gör att jag inte har tid för våran svenska metod att vi ska fundera på saken en vecka eller flera
Jag bokar upp ett möte med Helena på JVM Gävle så fort som möjligt, sen jobbar jag utifrån vad vi nu kommer överens om på detta möte.

Hur man nu än vrider och vänder på det hela så ger det mig fler ideer
Totte med sin otroliga rutt, borde ju då liksom köras på x2! an istället för VHJ, ska se om jag får tag på Magnus som är skapare av VHJ, men känner jag honom rätt så är det klart att vi ska byta till Trollhättan på x2´an.

Ian du ger mig ännu mer idéer, jag vet att du med många gillar smalspår, och vad passar bättre än det pågående DONJ, helt underbart
Återkommer med vart det hela tar vägen..
avslutat_konto besöker inte forumet just nu  
Gammal 2011-09-23, 21:41   #2
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Så var man här igen då

Kör en liten edit på det jag sa tidigare och kom på att jag gärna vill ha mera info!!
Totte !!
Vore kanon om du kan skicka mig lite bakgrund till varför du har skapat din rutt i MSTS.
Ian och involverade i DONj
Att återskapa ett stycke järnvägs historia i simulator världen är inte lätt, precis som Totte så sliter man bort många hårstrån och får säkert lite grått på köpet .

Idag är det tyvärr inte lika lätt att sälja in en Tågsimdag då det som Robert (Robert Sjöö VD JVM gävle) sa, blivit lite mer tungjobbat.
Dom är väldigt intresserade av en sådan dag men samtidigt behövs det en dokumentation från min sida om varför vi simmare vill ha en sån dag.

Jag vet att förutom ovan nämnda personer finns ett antal otroligt duktiga kreatörer till alla våra sims, namn ..ekan ...bengan ..mfl ....
Alla dessa människor håller våra simulatorer vid liv och utöver det så har dom en enorm kunskap om historiken kring våra järnvägar.

Som jag sa så behöver jag idag en stark argumentation för att kunna genomföra en ny tågsim dag .
Med eran hjälp så är det inte omöjligt...
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 21:48   #3
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Skulle ju vara jätteroligt med en sån dag! Har alltid villat uppleva den simulatorn...
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 22:22   #4
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Igen då ..
Vore jättebra om följande kan ta kontakt med mig

Ekan
Bengan
Hawk
mfl ,om du känner dig träffad
lite svårt att plocka ut bra modders från en lååååång...låååååååååååååååååååååång lista.

argumentation är mitt mål och med dessa personers kunskap...då är vi nästan i mål
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 22:38   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 841
Standard

Hej Repairman!
Bakgrunden var ju att jag bor närheten i Trollhättan skapade jag rutten Oslo-Göteborg.
Min drömyrke var ju lokförare och fick inte bli för min grava hörselskada. Då hittade jag MSTS i affärcentrum i Trollhättan 2002. Jättelycklig var jag började jag köra tåg nästan som i verklighet.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 22:47   #6
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej Repairman!
Bakgrunden var ju att jag bor närheten i Trollhättan skapade jag rutten Oslo-Göteborg.
Min drömyrke var ju lokförare och fick inte bli för min grava hörselskada. Då hittade jag MSTS i affärcentrum i Trollhättan 2002. Jättelycklig var jag började jag köra tåg nästan som i verklighet.
Och sånt kanonjobb du har gjort
förstår vad du menar..har lite av samma problem själv med C kort mm, men man lever vidare trots allt
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 23:04   #7
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard Ytterligare PM svar

Jag kan eller får inte uttala mig om vad andra modders har gjort,
Varför???, Nu hamnar vi i en värld av copyrights mm.
Utan personens godkännande använder jag inte detta mtrl heller.
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 22:41   #8
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard ska svara på ett PM direkt då

Nä är inte som du säger ego trippad, då har du missat en del.

Meningen med en TSM dag är inte att visa upp mig, utan e syfte med en sån dag är att visa vad alla våra medlemmar åstadkommer, dom förtjänar banne mig sin dag dom med ........
avslutat_konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 19:03   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av avslutat_konto Visa inlägg
Tack

Tyvärr så jobbar man allt för mycket nu och det gör att jag inte har tid för våran svenska metod att vi ska fundera på saken en vecka eller flera
Jag bokar upp ett möte med Helena på JVM Gävle så fort som möjligt, sen jobbar jag utifrån vad vi nu kommer överens om på detta möte.

Hur man nu än vrider och vänder på det hela så ger det mig fler ideer
Totte med sin otroliga rutt, borde ju då liksom köras på x2! an istället för VHJ, ska se om jag får tag på Magnus som är skapare av VHJ, men känner jag honom rätt så är det klart att vi ska byta till Trollhättan på x2´an.

Ian du ger mig ännu mer idéer, jag vet att du med många gillar smalspår, och vad passar bättre än det pågående DONJ, helt underbart
Återkommer med vart det hela tar vägen..
Liten detalj i sammanhanget... Magnus har ingen "rätt" eller ens talan om vilken rutt som ska finnas i X2-simulatorn. Simulatorn ägs och drivs av järnvägsmuseet.

Själv tycker jag den "svenska modellen" att driva projekt är "ganska bra". Det är inte så tokigt att tänka igenom saker innan man börjar rusa åt nått håll... brukar bli bättre i slutänden då. Brukar även bli lite lättare att attrahera eventuella samarbetspartnerns/inbjudningar om det finns lite struktur i ett sånt projekt.

Men det är ju bara vad jag tycker förståss.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-09-25 klockan 19:04.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 19:34   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Liten detalj i sammanhanget... Magnus har ingen "rätt" eller ens talan om vilken rutt som ska finnas i X2-simulatorn. Simulatorn ägs och drivs av järnvägsmuseet.

Själv tycker jag den "svenska modellen" att driva projekt är "ganska bra". Det är inte så tokigt att tänka igenom saker innan man börjar rusa åt nått håll... brukar bli bättre i slutänden då. Brukar även bli lite lättare att attrahera eventuella samarbetspartnerns/inbjudningar om det finns lite struktur i ett sånt projekt.

Men det är ju bara vad jag tycker förståss.
Du tycker som vanligt, förmodligen helt rätt Mazz! Rusa åstad är nog vad f.d. "repairman", senare "Avslutat konto", som han tydligen själv begärt, gjort, i ett utbrott av otyglad ilska över någon bagatell!? Synd, men han dyker kanske upp under annat namn framöver, och då förhoppningsvis med en mer "dämpad" agressivitet än vad han visat de senaste dagarna.
Jag tror att hans idé om att uppdatera simulatorn på JVM är ganska vettig - hur kan vi annars attrahera en uppväxande cyberorienterad generation för tåg ?

En synpunkt i etern bara:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 20:27   #11
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Jo, du har en poäng där, att uppgradera X2-simulatorn till Trollhättanrutten är ingen dum ide, att ha en verklig rutt som bas tillför faktiskt lite. Det förutsätter dock en del saker. Doh, nu är jag sådär tråkig igen...

  • Totte måste ge sitt godkännande
  • Järnvägsmuseet måste se finessen med det
  • En aktivitet måste skapas, som är tillräckligt tålig för såväl "full-gas"-kunder, som stå still och beundra utsikten så att säga. Inga AI får komma i vägen i något fall.
Aktiviteten måste vara byggd så att det å ena sidan händer mycket med förbipasserande tåg av olika slag och å andra sidan inte påverkar "player" det minsta. Player path får inte ha några AI-tåg som korsar tågvägen, det riskerar rödljuskörning. Rödljuskörning ser museet rött på, för det innebär att någon från receptionen 6 hallar iväg, måste göra avbrott för att starta om simulatorn.

Men rött, då ska man ju stanna, är inte det bra då att det händer nått? Jo, för oss är det självklart, men inte för den typiske X2-simulator-föraren.

VHJ är väldigt lämplig för just det här ändamålet, då den är dubbelspårig hela sträckan. Det kan hända saker hela tiden, fast player path inte korsas. VHJ är 30 mil lång, vilket snabbt äts upp av fullgas-körare. Av den anledningen, så slår jag till bromsarna något när en kund har avslutat sin körning, det har gjort ganska mycket på att hushålla på ruttens sträcka. Det räcker med omstart en gång om dagen på en intensiv vanlig helg nu. Av den anledningen är även KMJ inte ett alternativ med sina 2 x 6 mil för den obemannade publikkörningen, men jag föredrar KMJ om man är på plats och kan starta om när det behövs.

Trollhättanrutten minns jag inte riktigt, men jag får för mig att den i majoritet är enkelspårig vilket då reducerar möjligheten till annat än uppställda consist. Längden är det ju dock inget fel på.

Som komplement-rutt kan den vara utmärkt, men som ersättare är jag tveksam.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:16   #12
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Trollhättanrutten är till stor del enkelspårig, och fungerar därför inte i sammanhanget. Dessutom är den krokig, och min erfarenhet av simulator är att de flesta gärna kör i 230+, vilket väl kanske inte är så lyckat då.

Jag skulle gärna ställa upp med min rutt användas i simulatorn. Dock är den ju i sitt nuvarande skick på tok för kort, men när jag har jobbat vidare upp mot Dalarna så borde den väl räcka till? 25+ mil...

Många vuxna jag har talat med när deras ungar har gått lös på simulatorn har haft funderingar om var i landet man kör, och de blir ofta lite "nedstämda" (i brist på bättre ord) när de får veta att det är en fantasilinje...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:46   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 841
Standard

Hej!
Det är en Järnvägsmuseum vi snackar om. Inte dagens tåg som går på höga hastigheter.
Jag släpper gärna min rutt till JVM när den är färdig. Ni har inte sett min rutt hur den funkar än, så snacka inte strunt om den. Rutten blir lärorikt att köra med livlig tågtrafik.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 21:53   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Det är en Järnvägsmuseum vi snackar om. Inte dagens tåg som går på höga hastigheter.
Jag släpper gärna min rutt till JVM när den är färdig. Ni har inte sett min rutt hur den funkar än, så snacka inte strunt om den. Rutten blir lärorikt att köra med livlig tågtrafik.
Totte, skulle inte tänka tanken att prata strunt om din utsökta rutt. Det jag beskriver här är de lite speciella krav som gäller i X2-simulatorn och vilka typer av rutter och kriterier som är lämpliga för just den applikationen.

Man måste tänka på att X2-simulatorn är just en snabbtågssimulator och ska dessutom ses som en självgående automat och det är därifrån kraven kommer.

Så ta för allt i världen inte den här diskussionen som någon som helst kritik för din fantastiska rutt, för det är det verkligen inte!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 22:29   #15
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Det är en Järnvägsmuseum vi snackar om. Inte dagens tåg som går på höga hastigheter.
Jag släpper gärna min rutt till JVM när den är färdig. Ni har inte sett min rutt hur den funkar än, så snacka inte strunt om den. Rutten blir lärorikt att köra med livlig tågtrafik.
Menade absolut inte att förolämpa din fantastiska rutt, Totte! Problemet är ju att den är enkelspårig, och kör någon mot rött så måste ju personalen springa genom hela museet för att starta om aktiviteten. För små barn är det ju inte lätt att veta att man inte får köra mot rött.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:52.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009