|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2011-10-30, 00:36 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
|
Köra tungt i sluttning - verklighetstroget?
Visst fanns det en funktion där man kunde ställa in hur
pass "äkta" körandet ska vara? Vissa minns nog mina kilometerlånga tågset tidigare som slingrade sig uppför bergen med några enstaka stora lok men det var inte ett dugg verklighetstroget. Hur fixar man denna funktion så man verkligen vet när det "börjar ta emot"? |
|
2011-10-30, 10:06 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Det är en svår fråga som Korvtiger så smått tagit tag i. Speciellt ångloken är riktiga dynamitpaket. Jag har testat ett stort antal TRS-lok, vilket gav ett nedslående resultat. Skulle tro att den ende som kan ge sig i kast med den här frågan är just Korvtiger.
Nisse |
2011-10-30, 12:53 | #3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 077
|
Kör i "CAB-mode", då reagerar tågen på motlut, hur många vagnar man har kopplade, mm, mm.
Kör man i "DCC-mode", då kan man koppla 150 vagnar till vilket lok som helst, stort eller pyttelitet, och köra upp för vilken backe som helst utan problem, alltså inte speciellt (inte ett dugg) verklighetstroget.
__________________
Ekan |
2011-10-30, 18:08 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
|
Det du är ute efter är en rule som heter Vehicle Physics, (inbyggd) med den kan man reducera dragkraften och adhessionen hos alla eller enstaka lok. Jag är dock osäker på hur den fungerar med ånglok.
Kör du med svenska lok som har enginespecs gjorda av mig vågar jag påstå att de är verklighetstrogna, i den mån som Trainz tillåter. Ånglok dock undantaget, men det är något som jag ska ta tag i så småning om. Dessvärre så tror jag att det mer är Aurans fel än specsskaparna att ångloken är orealistiska. Mycket skumma saker som händer med de där loken, även om en hel del förbättringar har skett sedan TRS2006.
__________________
-k- |
2011-10-30, 23:55 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
|
Tack för svar, nu är det varken ånga eller el jag kör, har väl inte elektrifierat
ett dugg, så det är i princip bara diesel för min del. Så det är Cab/DCC valet som avgör? Det ska jag titta närmare på, kanske prova köra det ena alternativet och sen prova det andra. Jag har för mig att det fanns andra inställningar för detta också. |
2011-10-31, 00:23 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
|
DCC är inte realistiskt över huvudtaget, så det valet göre hela grejen. Kör du DCC kan du likna det med att köra modelltåg, vilket är exakt vad du egentligen gör, du har en ratt som du bestämmer farten med and that´s it. Kör du CAB-mode så har du realistiska (beroende på loket du använder) köregenskaper och om du tycker att dessa är fel, eller om du vill simulera is, lövhalka eller liknande för att dra ned adhessionen så ska du använde den rule som jag nämnde i föregående post.
__________________
-k- |
2011-10-31, 00:32 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
|
Jag ska kunna ändra vissa parametrar i fordonen och i så fall i spelet
då jag kör igång körningen eller är det via ett program där jag bygger fordonen? |
2011-10-31, 10:39 | #8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 721
|
Nu förstår jag inte riktigt, det jag pratar om är en rule, regel, som man lägger till i surveyor när man bygger banan och som ändrar fordonets dragkraft bara just på den banan när den regeln är aktiverad.
__________________
-k- |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|