Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-02, 23:39   #26
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

tack för trevliga kommentarer!

Angående polygonantalet för dessa tingestar, så passerade jag 14.000 polys idag för modellen. Det skulle kunna jämföras med den version som finns till MSTS, den mäter 6400 polys drygt. Uj, drygt en fördubbling då. Skillnaden i RW:s grafikmotor, bättre datorer väger nog gott och väl upp den ökningen. Dessutom finns en till väsentlig skillnad, MSTS-versionen kontra denna, denna är loddad vilket MSTS-versionen aldrig blev. Så, en summering av polygonantalet för denna modell kan man istället säga så här:

från 0m: 14.000+ polys
150m: 6100 polys (redan här är jag alltså under MSTS-versionen!)
250m: 2600 polys
400m: 700 polys

Vagnen blir således inte nån speciell hit prestandamässigt, även på min gamla burk (GT8600 grafikkort) berörs den inte nämnvärt att vagnarna är i scen eller ej.

**

Nej för tusan, inget samarbete fryser samman inte. Sen kanske det har varit lite grus i maskineriet vad gäller utbytesformat och klara av att läsa varandras filer och där har det snubblat lite erkännes. En delikat avvägning också vad man ska lägga tid på, jag har ju några projekt som jag också vill få ut, jag är ruskigt långt från fulllärd på RW:s underbara värld, muttrar fortfarande på RW:s undermåliga dokumentation alternativt att jag har svårt att fatta...

Men, nu ska vi ju inte förglömma att samarbete är ju mer än bara modellutbyte. Det finns ju även ett behov av utbyte av bilder och andra underlag, som jag tycker fungerar fint. Framför allt har vi ju en anda och mycket tydlig vilja att samarbeta och det som det sedan konkret resulterar i får vi vara glada för. Och fler konkreta samarbetsprojekt finns ju.

Sen tror jag nog också att vi får nog uppleva fler "dubbelbyggningar" i framtiden också... det är ju en liten filosofi-fråga det där, varför bygger man modeller? Är det för att fylla ett behov av en modell till simulatorerna eller är det för sitt höga nöjes skull att bygga en modell man tycker om? I mitt fall har jag färgats av det förstnämnda men lever efter det sistnämnda. Jag har en egen "slags roadmap" som jag nog på nått sätt har tänkt att följa även om den varken är ristad i sten eller särskilt precis. Så, redan byggda modeller kommer säkert att dyka upp fler gånger.

För mig är det även ett dilemma att bygget av en modell tar för mig "ganska lång" tid för att uttrycka mig försiktigt... Så, innan jag ens kommit halvvägs, så kan nån annan både startat och slutfört samma förebild. Och det är väl inget fel i det, vi bygger ju för att det är en hobby, det är trevligt att dela med sig och kommer det fram två versioner av saker så gör ju inte det nått. Tycker jag.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2012-01-03 klockan 02:04.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009