![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Junior Member
Reg.datum: Aug 2002
|
![]()
Vad har alla symboler och knappar på atc panelen (heter det så?)
För funktioner på ett riktigt lok guZZi Edited by - guZZi on 14 January 2003 19:28:14 |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Junior Member
|
![]()
Tack för hjälpen leoj precis vad jag letade efter men en ny fråga dökupp.
Hur beräknas tågets vikt speciellt får godståg där vikterna måste variera mycket Även om vagnarna är av samma typ. |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
inte vet jag...
/Leoj |
![]() |
![]() |
#5 |
Senior Member
|
![]()
Tror att man plusar ihopa alla vagnarnas vikt för sig när dom är tomma och sen lägger man på kilo beroende på lasten och sen loket, men jag är inte säker.
Mvh:Trigger ![]() http://medlem.spray.se/farjestad5 |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Om det är bromsvikten du menar räknar man har glömt hur..
Det är någon formel man tar efter att räknat ut totalvikten.. //MVH John |
![]() |
![]() |
#7 |
Senior Member
|
![]()
Tågvikten räknas ut genom att addera samtliga fordons vikt. För lastade vagnar kan man antingen väga dem på vagnvåg eller räkna fram vikten om man vet hur mycket lasten väger.
Bromsvikten är ett mått på hur stor bromskraft tåget har, mätt i ton. Dela sedan bromsvikten med tågvikten, multiplicera med 100 och du får ett bromstal, som anger tågets bromsförmåga i procent. Bromstalet kan sedan omvandlas till ett retardationstal med hjälp av en tabell, det är detta retardationstal som sedan matas in i ATC:n. Olika bromstal medger olika hastigheter, ett tåg med dålig broms får ju inte gå lika fort som ett med bra broms. Hoppas jag fick till allt rätt nu! ![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Det finns också olika retardationslistor, såkallade bromstabeller. Det innebär att en motorvagn litt Y1 på vissa banor (med kort avstånd mellan försignal och huvudsignal, branta backar och skarpa kurvor) bara får köra en speciell hastighet, t ex 110 km/tim med det bromstal som den har. På en annan bana (T ex nya dubbelspår) får samma maskin köra 130 km/tim eftersom det då alltid är väldigt långt mellan försignalen och huvudsignalen, inte så branta backar och mjuka kurvor.
Kort sagt, samma bromstal på ett tåg, vilket som helst, kan generera tre olika sth (största tillåtna hastighet) beroende på vilken bana man kör på. /Pursche ![]() Lokförare |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Nu fungerar Banbyggarna rätt.... | Banbyggarna | Allmänt om tågsimulatorer | 0 | 2004-07-21 19:12 |
HJÄLP! [X2000 4.0/KMJ 3.1 fungerar inte] | Angelsmind | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 11 | 2004-02-08 21:45 |
Inget custom content fungerar | Joel | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2004-01-24 17:20 |
Mitt trainsim fungerar inte som det borde göra! | Macley | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 23 | 2002-11-30 19:05 |
Hur fungerar det med "Custom" material? | Daniel R | Landskapsdesign - Trainz | 2 | 2002-06-21 15:03 |