Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-04, 22:36   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard Surkurvan

Hej
Bra försök, men den "surkurvan" verkar inget hjälpa mot
Kurvan ligger dessutom i en brant uppförsbacke

Första testet med Lokomotor Zss106 slutade med att det inte orkade dra vagnarna genom kurvan, det började backa i stället.
Bytte till ett starkt boggielok men det sk*t sig....
Sedan så blev avståndet så stort att kopplet inte räckte till
Nog lika bra att ge upp den sura kurvan, går nog bara med boggier

Man har ju svårt att ge kritik på en gratisrutt, men just här har allt byggaren klantat till sig.
Att det sedan inte finns något att köra på rutten med är ju inte heller så kul, syftar då på meter-spåren.

EDIT:
Tåget som är ingår i scenariot klarar kurvan
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2012-02-04 klockan 23:40.
Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 00:00   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

tackar för provkörning!

3:e bilden, tyvärr råkade ett DF5-spöke komma med som inte skulle med. det råkade komma med 2 st DF5, men bara den som har 2880 i namnet är korrekt. Den andra tänkte jag inte på att den kom med, det räcker ju inte att ta bort den i source-mappen. Det långa avståndet mellan vagnarna är fel värden i "spöket"...

De vagnar som tar sig igenom kurvan, är dessa 2 eller 4-axliga?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 03:13   #3
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

bara boggier både tre och två
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 03:36   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Aha, tack! Nu VET jag inte, men en tanke är om möjligtvis boggi-vagnar har bättre förutsättning att klara en sån här extremkurva...

Jag känner nog att ta sig igenom en kurva med 80m radie får duga för stunden.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 04:19   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

hej
Men det vore snyggare om kopplen hängde ihop, även buffertarna bör vara tätare.
Det finns nog ingen annan rutt med så löjlig radie som den på Albula 2


Märkligt, IC1 går hur bra som helst att köra i sur.kurvan !!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RailWorksProc2 2012-02-05 04-29-57-60_resize.jpg (137.6 KB, 569 visningar)
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2012-02-05 klockan 04:54.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-05, 13:35   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Vagnarna finns nu att hämta här:

http://www.banbyggarna.se/Railsim/passwaggons.html

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 12:44   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Polygonmonster?

Nja, jag vet inte, men takventilerna får sig nu en uppryckning med betydligt fler polygoner... Lite huvudbry först, för de här bladventlierna vill ju gärna ha en o annan polygon för att se bra ut. 700 st per ventil lite drygt blev det... och 8 st sitter det på ett tak.

Nåja, ingen ko på isen, med en synbarhetsgräns på 40m så spelar det inte så stor roll, så dom får bli så här. Efter 40m så syns bara en dum kloss på 8 poly. Dvs, övergången syns inte alls.

Ska försöka få till ljusgenomsläppligheten på fönstren också till nästa version. Ställer ju även lite högre krav på inredningen. Här så gott som full genomskinlighet, blir lite för genomskinligt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg polymons.jpg (201.0 KB, 524 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009