![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Spyfog
Ja det blir nog till att smeta med stora spateln på smma sätt som vi kommer att behöva göra vid Linghed.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Jag har kommit fram till DONJ:s vagn och lastvikter är helt fel. Om vi bygger våra vagnar av 4 tums blyplåt och lastar vikter som 20 fots containers (nästan) på dom så är det inte kosntigt om våra lok inte orkar. Så nu håller jag på at göra om vagnvikter och produkternas viketer för att få en vettigare tågvikt. Ja Spyfrog, du hade rätt. Vi får fxa en egen DONJ lumber för sågverket att producera för Aurans Lumber är för tung den med. Mina treaxliga vaganr väger numera 5 ton alt 5,5 ton mot tidigare 7,5 till 8 ton och de lastar numera ca 6 ton istället för 14 ton. Det gör lite skillnad det. Jag har provkört lite i Linghed med ett mera tillfredställande resultat än tidigare. Det snyggaste av allt är när loket börjar slira i backen, det stannar inte bara utan det tjuter, stånkar, skriker och slirar. ![]() En lösning på det är ju at öka friktionen mellan lok och spår i engineconfigen men jag tror inte jag vill.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej igen
Jag tänkte bara berätta att No 5 Norrsundet nu äntligen! är på väg upp på DLS. Att få upp vagnar och lok på DLS har varit mycket svårare än jag någonsin trodde on det har sysstelsatt mig många veckor nu. Problemet har med hur DLS följer script vid uppladdning och vill se att alla script som ett lok eller vagn hänvisar till faktiskt finns på DLS innan den accepterar uppladdningen. Det är inte som en en vanlig länknig till en KUID, det går ju att ladda upp en asset som hänvisar till KUIDer som inte finns på DLS. Men med script är det tji. Men med Svenolofs och LAns hjälp är det löst nu. I väntan på detta har jag detaljerar No 2 en smula mer. Det finns nu verktygslåda, oljekanna, domkraft och antingen öppen eller stängd gnistfångare som man kan välja att visa eller ej.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
fint projekt
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej RcHammer
Det finns inga dumma frågor ![]() Jajjamänsan, det ända rätta Svenskt 3 fot.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
terraforming.jpg
Skapandet av Jädraån från Tallås till Jädraås. Detta är lite krångligt av flera orsaker: *) sträckan finns kvar så alla kan se hur det ser ut på riktigt *) de Google maps kartor som vi har under landskapet på de flesta ställen har försvunnit för just den här biten *) det är en ganska kuperad bit med flera olika nivåer och tre stycken vattenkraftsdammar *) den DEM data som vi har använt har inte nog hög upplösning för att visa hur terrängen ser ut |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Spyfrog: Här har du skapat ett roligt problem för dig. Under årens lopp har ju landskapet förändrats och det där med rätta nivåer och DEM är ett extra problem. Ända möjlighet jag ser är att försöka hitta ekonomisk karta hos Lantmäteriet/Historiska kartor. Eller fantasin.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|