Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-09, 08:10   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det verkar som inte Svenolovs skript fungerar! Det läge slangen har på din bild är frame 0 i animationen, men om skriptet fungerar skall den stå på frame 11-12 som är blindkoppelläget. Kolla så du anropar skripten rätt i config och att din x.gs fil har class MsMotorVehicle. Dessa saker är väsentliga:

I config:

script "x.gs"
class "X"
script-include-table
{
mscommonsource <kuid:177292:209000>
}

...
...

a_luft_0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_0_anim.im"
anim "luft_0_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

a_luft_1
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_1_anim.im"
anim "luft_1_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

...
...

kuid-table
{
..
stl_koppel <kuid:67375:1021>
mstrainmonitor <kuid:177292:204091>
mscommonsource <kuid:177292:209000>
...
}

I x.gs:

include "msMotorVehicle.gs"
class X isclass MsMotorVehicle
{
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-03-10, 02:51   #2
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det verkar som inte Svenolovs skript fungerar! Det läge slangen har på din bild är frame 0 i animationen, men om skriptet fungerar skall den stå på frame 11-12 som är blindkoppelläget. Kolla så du anropar skripten rätt i config och att din x.gs fil har class MsMotorVehicle. Dessa saker är väsentliga:

I config:

script "x.gs"
class "X"
script-include-table
{
mscommonsource <kuid:177292:209000>
}

...
...

a_luft_0
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_0_anim.im"
anim "luft_0_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

a_luft_1
{
mesh-asset <kuid:67375:1021>
mesh "luft_1_anim.im"
anim "luft_1_anim.kin"
att "a.koppela"
auto-create 1
att-parent "default"
}

...
...

kuid-table
{
..
stl_koppel <kuid:67375:1021>
mstrainmonitor <kuid:177292:204091>
mscommonsource <kuid:177292:209000>
...
}

I x.gs:

include "msMotorVehicle.gs"
class X isclass MsMotorVehicle
{
Tack lan för hjälpen. Felet var att jag ej lade in

class X isclass MsMotorVehicle
{
}

i egna gs filen, eftersom jag definierat upp en annan class innehållande eldarens rörelser och att ovan script var tomt! Jag borde dock ha tänkt längre men när väl poletten föll på plats så......var allt kristall klart!

Så nu är allt frid och fröjd:
Se bild med träklossen som test objekt
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild2.jpg (81.9 KB, 281 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 02:44   #3
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard R lok status

Börjat med bogey textureringen så smått. Dock är ännu inte alla detaljer "målade", som den skarpögde kan se på bifogade bilder: bl.a fjädringen,bromsar och vevstake detaljer. Tyvärr har jag fått gissa mig till vissa detaljer, så finns det nån vänlig själ på forumet som har nån bild på vevstake spelet antingen i färg eller svartvitt??
ALLA foton välkomnas!
Eller har nåt råd om lämplig person att kontakta???

Kommer nu i stället att texturera färdigt vedeldade A loket, så R loket läggs på hyllan en tid såvida jag inte får en bild på R lokets vevstakar.....
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bild2.jpg (192.5 KB, 255 visningar)
Filtyp: jpg bild1.jpg (97.5 KB, 253 visningar)
Filtyp: jpg bild3.jpg (163.7 KB, 250 visningar)
Filtyp: jpg bild4.jpg (209.4 KB, 247 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 08:58   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ser ut att bli mycket bra! Om du vill ha bilder på drivboggien till R får du väl be någon hjälpsam fotograf att åka till Järnvägsmuseum i Gävle och ta några högupplösta "bredsidor".

Det jag har är dessa länker från våra vänner som bygger i "bara mässingen":

http://www.youtube.com/watch?v=eJVDS4R4LEE
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=2795.0
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=2103.0
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 21:30   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ser ut att bli mycket bra! Om du vill ha bilder på drivboggien till R får du väl be någon hjälpsam fotograf att åka till Järnvägsmuseum i Gävle och ta några högupplösta "bredsidor".

Det jag har är dessa länker från våra vänner som bygger i "bara mässingen":

http://www.youtube.com/watch?v=eJVDS4R4LEE
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=2795.0
http://www.svensktmjforum.se/forum/i...p?topic=2103.0
Hoppas de har flyttat det isf - sist jag såg det stod det nämligen så här illa parkerat i det extra lokstallet (dvs det som inte är själva huvudbyggnaden utan det som ligger lite bakom). Det var visserligen 2010 så vi kan väl hoppas - för här fick man inga bredsidor tyvärr... för lite plats.
r_lok.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-16, 02:43   #6
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard

Hej och tack för er hjälp!

Bilderna från MjForum var perfekta. Precis vad jag behövde och jag kunde då
snabbt konstatera att mitt antagande var FEL. Det blir emellertid inga större problem att rätta till.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-03-18, 03:07   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 346
Standard En byggares vedermödor

Om man inte från början har klart för sig hur allt ser ut, så VÄNTA och
UNDERSÖK först. Själv gissade jag mig till vissa detaljer och naturligtvis
var antagandet inte RÄTT. Dessutom gällde det slidrörelserna, vilket inte är det
lättaste att GÖRA OM.
Efter att ha fått utmärkta bilder på drivningen så var det "bara" att starta om, vilket
kanske är bra då man behöver ÖVA och ÅTER ÖVA på drivnings tekniken i GMAX.
Bifogar 2 bilder där första visar vad som behöver rättas till:
"Eccenter" vevstaken bör förlängas, eftersom slidrörelsen behövdes flyttas uppåt.
Dessutom har jag redan korrigerat det röd markerade "Combination Lever".


Bild 2 visar hur det ser ut innan det mödosamma arbetet med rörelserna skall startas
upp på nytt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg BeforeMod.jpg (271.4 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg AfterMod.jpg (157.3 KB, 237 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009