![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Hej Lennart
På din ritning kan man till höger nog se det jag beskriver hår tidigare. Upptill på bryggan blocket, nertill blocket i ledtapp. Man häktade fast ett rep/wire i de fullastade tippvagnarna. Repet/wiren löpte sedan uppför "backen", genom blocket och ner till blocket nertill och sedan till lokets krok. Hanteringen på bryggan är nog som Björn skriver. Muskelkraft gällde säkert. Snåla Nynäsbanan hade bara ett spår. Nerfärden gjordes inte på vinst och förlust. Jag har läst någonstans att SJ hade slirbromsar på tippvagnarna på en del kolbryggor. Det vanligaste var nog att man lät loket ta hand om nerfärden. Jag har redan reserverat fyra platser för din kolbrygga i den bangård jag bygger just nu. Nisse |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|