![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
En liten uppdatering, det var ju ett tag sedan sist. Äntligen är Norra stambanan och ostkustbanan återställda. Hela treskensspårsystemet mellan Wij, Forn Wij och Ockebo är också på plats och verkar fungra. Naturligtvis är det en hel del höjdjustering kvar. Som vanligt på vår banan kanske jag skall säga. Så nu kan jag återgå till Malletarna ett tag igen.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-04-19 klockan 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden.
Inlägg: 916
|
![]()
bjornl... har inte laddat ned eller på något sätt... kollat "treskensspåret".. vilka spårvidder blir det på detta spår?
__________________
MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
1435mm standard spår och DONJ's spårvidd 891mm.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Stina
Det stämmer precis som Korvtiger säger. Normalspår och 891 mm. Spåret och de saker jag gjort till som växlarna har jag inte släppt ännu för jag provar dom fortfarande.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Det var ingen som verkade nappa på frågan vad det varför ritning jag visade för nån vecka sedan. Nå eftersom jag inte kan hålla mig så måste jag berätta att jag håller på och gör research för nästa byggprojket när Malletarna är klara. Och det skall bli en Amerikanare, DONJ:s enda. Dvs. No 6 Linged, Inköpt från Baldwin Locomotive works år 1900. Nu kommer det fina. - orginalritningarna från 1899 finns kvar. Och dom är mycket! bättre att bygga ifrån än uppritade ritningar i efterhand så som vi har på de andra modellerna. Stora delar av Baldwins orginalritningar finns på DeGolyer Library, Southern Methodist University Se: http://www.lib.utexas.edu/taro/smu/00052/smu-00052.html (eftersom det troligen är någonslags copyright på denna så visar jag den i extremt liten bild så att den inte skall gå att använda till något bygge).
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-04-24 klockan 23:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
![]()
hujeda mig!!
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Nu när Björnl har lagt in treskensspåret till Wij så kan man ägna sig åt några storleksfunderingar....
storleksfunderingar.jpg Trots att DONJ hade hyfsat stora vagnar för att vara smalspår så framstår de som småväxta bredvid sina normalspårskusiner. Nu har vi ju tyvärr ännu bara smålok att sätta in också men inte ens när vi får in Mallet loken så lär de vara någon match för F-loket i storlek..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|