Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-22, 10:44   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Semaforer korsbefruktas

Det strömmar nyheter från Svenolov; nytt signalsystem, nytt vägskyddssystem m m till betatestarna. Det har gjort att jag drabbats av en märklig korsbefruktning i samband med installation av semaforer till min nya DVVJ-bana. Jag har inte fått semaforerna att fungera, troligtvis beroende på delvis ny konfiguration, som satt myror i huvudet på mig.

Problemet är att Melleruds station bör innehålla fem huvudtågspår. Nu verkar det som om semafor A lägger huvudtågspåret till semafor C. I och för sig rätt eftersom tåg från Göteborg mot Oslo vänder i Mellerud (1800-talet till 1950), men den konfigurationen tror jag inte är meningen.

Det är möjligt att semafor C har fel beteckning och skall vara B enligt jämn/udda-principen.

Älskar semaforer – de är levande på ett helt annat sätt än ljussignaler. Hur gör jagi mitt nya 2010 3.3?

Nisse

P.S; Stationen är utrustad med 42 ”kameleont-växlar” (se tråd: DVVJ), lika många växellampor och ett 20-tal hinderfria pålar. D.S.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Översikt kopiera.jpg (63.1 KB, 614 visningar)
Filtyp: jpg me A.jpg (85.2 KB, 619 visningar)
Filtyp: jpg me C.jpg (86.7 KB, 620 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 11:14   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Huvudtågspår kan omöjligtvis ligga mellan semafor A och semafor C, de står på helt olika spår. Du behöver bara strunta i semaforen och istället välja någon av de SM som dykt upp i listan. Anledningen till att även semafor A är i C's lista antar jag är för att de gäller infart från samma håll, de kunde ha legat efter varandra, men nu gör de inte det och scriptet känner inte av om den ena är framför den andra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 13:21   #3
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det är helt riktigt som korvtiger säger. Du får upp alla mellansignaler och signal markers för den station som infartssignalen tillhör. Sen är det upp till dig att välja den som indikerar ett huvudtågspår. Du kan bara ha ett huvudtågspår från en och samma infartssignal.

Notera också att den här funktionen är gjord för tågklareraren (TKL) som fortfarande är under utveckling. I nuläget kan du låta den funktionen vara, när det gäller semaforer.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 15:51   #4
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Hej, jag har ett signal problem kolla här.

TS2010 Build 49933 version 3.3
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fel.jpg (218.0 KB, 594 visningar)
Filtyp: jpg tvärbanan.JPG (25.1 KB, 589 visningar)
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 17:30   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Ett litet problem har du, helt klart.

Det första som slår mig är att du har en eller flera master signaler som inte är namngivna (och/eller scenery signaler som inte är kopplade till någon mastersignal).

Om alla signaler har ett namn som följer standarden? Då kan det vara så att du har laddat hem det senaste och inte skrivit över alla tidigare objekt. Jag menar att du har äldre versioner blandat med nya.

Men jag tror att mitt första antagande är det troligaste. Om det är så, så är du absolut inte den förste med samma problem.
Om det inte är så, så får du fråga igen och om möjligt ge lite mera detaljer.

mvh
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 20:16   #6
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Här är lite mer information. Felet är bara på en vis del av banan som du såg ovan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg namnlös.jpg (168.5 KB, 584 visningar)
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 10:02   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Robert, är du säker på att du inte har några mastersignaler utan namn?

Det är GSTtrackSearch funktionen som felar, så det kan också bero på något annat objekt (trackside) i sökvägen efter spåret. Har du några andra typer av signaler eller något udda objekt på den sträckan? Vissa vägkorsningar (kind mocrossing) kan också orsaka detta. Det är oftast objekt som returnerar "null" som orsakar "overflow".

EDIT: Även om det bara är vissa signaler (enligt din bild) som inte fungerar så kan det vara ett följdfel (pga overflow) från något annat tracksideobjekt någon annan stans.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-28 klockan 10:38.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 02:17   #8
herlev
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: China
Inlägg: 72
Standard Signals

Hej.
I am missing those 2 kuid numbers for the signals.
where can i find them?
Unknown Location: <kuid:36713:1074>
Unknown Location: <kuid:36713:27335>
Hilsen.
Tonny. [ herlev ]
herlev besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 17:01   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

I guess you will find what you're looking for here:
www.nikson.se/stw/STW_Vagskydd_12.zip
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-06, 23:09   #10
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Vad är rätt?

Hej!
Bor nära den nya Bottnia-banan. Har sett att det är mycket vanligt där att sätta dvärgsignlen under mellansignalen (huvudsignalen) på samma stolpe. Se bilder. I den första bilden är spår 1 (Mellansignalen Um 1/5 och dvärgen Um 91) för genomfart. I den andra bilden är spår 2 öppet (Mellansignalen Um 2/5 och dvärgen Um 93).

Mina frågor:
1. Vad ska man kalla dvärgsignalerna för? Um 91 eller Um 1/3 respektive Um 93 eller Um 2/3? Har läst någonstans att dvärgar i huvudtågspår ska följa samma numreringsprincip som huvudsignaler.
2. I vilken ordning skall osynliga master stå? Dvärgen eller huvudsignalen först?

Har testat att köra genom signalerna och de tycks funka för mig. Har TS2010 Build 44088.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ekv_20120906_0001.jpg (123.6 KB, 634 visningar)
Filtyp: jpg ekv_20120906_0002.jpg (123.3 KB, 636 visningar)
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 11:33   #11
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det finns tydligen signalprinciper och signalprinciper, Det system som Svenolov arbetar med är från 1997 och anpassat för Trainz.

Det förvånar mig är att du styr varje signal med osynlig master. Det vore bra om du kunde visa en eller flera bilder på propertyrytan. Du har givetvis provat med att klicka på frågetecknet och sedan signalen för att få fram propertyrutan direkt.

Den här frågan är av den karaktären att Svenolov bör svara på den.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 17:27   #12
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 23:44   #13
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
Skicka din epostadress till mig.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 15:48   #14
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Unhappy

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan.
Robert, jag får återkomma till din fråga senare. Just nu (i nuvarande version) vet jag inte exakt var gränsen går. När det gäller blocksignalerna så är också klareraren (TKL) en viktig detalj. Betatestarna borde veta då jag har upplyst dom när nya versioner blir tillgängliga för dom. Men i nuläget har jag tappat kontakten med mina betatestare, så jag får väl gå tillbaka något år eller så och se vad jag skrivit till dom.

Dokumentation och tester får man tydligen göra på egen hand, fortsättningsvis.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-01-03 klockan 22:25.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-12-19, 15:05   #15
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Hej!
Bor nära den nya Bottnia-banan. Har sett att det är mycket vanligt där att sätta dvärgsignlen under mellansignalen (huvudsignalen) på samma stolpe. Se bilder. I den första bilden är spår 1 (Mellansignalen Um 1/5 och dvärgen Um 91) för genomfart. I den andra bilden är spår 2 öppet (Mellansignalen Um 2/5 och dvärgen Um 93).

Mina frågor:
1. Vad ska man kalla dvärgsignalerna för? Um 91 eller Um 1/3 respektive Um 93 eller Um 2/3? Har läst någonstans att dvärgar i huvudtågspår ska följa samma numreringsprincip som huvudsignaler.
2. I vilken ordning skall osynliga master stå? Dvärgen eller huvudsignalen först?

Har testat att köra genom signalerna och de tycks funka för mig. Har TS2010 Build 44088.
Svar fråga 1: Ja det är bra om du följer samma princip som huvudsignalerna, men när det gäller växlingsdvärgar så kan man ha en egen nummerserie (ex. 101, 102, 103, etc.) för dom. Huvudsaken, när det gäller dessa, är att tpl-signaturen är densamma och att de följer udda/jämn principen.
EDIT: Det är riktigt som du skriver. I huvudtågspår så ska du beteckna dom som om dom vore mellansignaler.
Mitt exempel om en annan nummerserie kan med fördel användas på en bangård och/eller växlingsspår.

Svar fråga 2: Dvärgen ska alltid placeras före huvudsignalen. Avståndet ska vara 0.5 till 1.5 meter.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det finns tydligen signalprinciper och signalprinciper, Det system som Svenolov arbetar med är från 1997 och anpassat för Trainz.

Det förvånar mig är att du styr varje signal med osynlig master. Det vore bra om du kunde visa en eller flera bilder på propertyrytan. Du har givetvis provat med att klicka på frågetecknet och sedan signalen för att få fram propertyrutan direkt.

Den här frågan är av den karaktären att Svenolov bör svara på den.

Nisse
Signaleringsprinciperna som signalsystemet stöder, sträcker sig från den äldre principen (semaforer) till den moderna principen. Det är framför allt tre distinkta numreringsprinciper som används, och som INTE ska blandas på en och samma trafikplats (station). Dessa är som följer (beskrivs i dokumentet Beteckningar på signaltekniska objekt i Trainz R110718.pdf):

Modern signaleringsprincip. Beteckningarna kan följa principen spårnummer-snedstreck-signalnummer (äldre ställverk) eller den modernare numreringen som numera används (se också BVF 544.20002).

Äldre signaleringsprincip. I denna princip använder man bokstäver (versaler) för signalbeteckningarna. Obs. att det gäller både semaforer och ljussignaler.

ekv, jag vet inte vad Nisse menar (att han är förvånad av att du har två mastersignaler?). Jag tycker att det ser helt rätt ut. Har man två scenerysignaler så ska man naturligtvis också ha två mastersignaler.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-12-19 klockan 15:31.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009