![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det strömmar nyheter från Svenolov; nytt signalsystem, nytt vägskyddssystem m m till betatestarna. Det har gjort att jag drabbats av en märklig korsbefruktning i samband med installation av semaforer till min nya DVVJ-bana. Jag har inte fått semaforerna att fungera, troligtvis beroende på delvis ny konfiguration, som satt myror i huvudet på mig.
Problemet är att Melleruds station bör innehålla fem huvudtågspår. Nu verkar det som om semafor A lägger huvudtågspåret till semafor C. I och för sig rätt eftersom tåg från Göteborg mot Oslo vänder i Mellerud (1800-talet till 1950), men den konfigurationen tror jag inte är meningen. Det är möjligt att semafor C har fel beteckning och skall vara B enligt jämn/udda-principen. Älskar semaforer – de är levande på ett helt annat sätt än ljussignaler. Hur gör jagi mitt nya 2010 3.3? Nisse P.S; Stationen är utrustad med 42 ”kameleont-växlar” (se tråd: DVVJ), lika många växellampor och ett 20-tal hinderfria pålar. D.S. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Huvudtågspår kan omöjligtvis ligga mellan semafor A och semafor C, de står på helt olika spår. Du behöver bara strunta i semaforen och istället välja någon av de SM som dykt upp i listan. Anledningen till att även semafor A är i C's lista antar jag är för att de gäller infart från samma håll, de kunde ha legat efter varandra, men nu gör de inte det och scriptet känner inte av om den ena är framför den andra.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Det är helt riktigt som korvtiger säger. Du får upp alla mellansignaler och signal markers för den station som infartssignalen tillhör. Sen är det upp till dig att välja den som indikerar ett huvudtågspår. Du kan bara ha ett huvudtågspår från en och samma infartssignal.
Notera också att den här funktionen är gjord för tågklareraren (TKL) som fortfarande är under utveckling. I nuläget kan du låta den funktionen vara, när det gäller semaforer.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
![]()
Hej, jag har ett signal problem kolla här.
TS2010 Build 49933 version 3.3 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Ett litet problem har du, helt klart.
![]() Det första som slår mig är att du har en eller flera master signaler som inte är namngivna (och/eller scenery signaler som inte är kopplade till någon mastersignal). Om alla signaler har ett namn som följer standarden? Då kan det vara så att du har laddat hem det senaste och inte skrivit över alla tidigare objekt. Jag menar att du har äldre versioner blandat med nya. Men jag tror att mitt första antagande är det troligaste. Om det är så, så är du absolut inte den förste med samma problem. ![]() Om det inte är så, så får du fråga igen och om möjligt ge lite mera detaljer. mvh
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
![]()
Här är lite mer information. Felet är bara på en vis del av banan som du såg ovan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Robert, är du säker på att du inte har några mastersignaler utan namn?
Det är GSTtrackSearch funktionen som felar, så det kan också bero på något annat objekt (trackside) i sökvägen efter spåret. Har du några andra typer av signaler eller något udda objekt på den sträckan? Vissa vägkorsningar (kind mocrossing) kan också orsaka detta. Det är oftast objekt som returnerar "null" som orsakar "overflow". EDIT: Även om det bara är vissa signaler (enligt din bild) som inte fungerar så kan det vara ett följdfel (pga overflow) från något annat tracksideobjekt någon annan stans.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-04-28 klockan 10:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: China
Inlägg: 72
|
![]()
Hej.
I am missing those 2 kuid numbers for the signals. where can i find them? Unknown Location: <kuid:36713:1074> Unknown Location: <kuid:36713:27335> Hilsen. Tonny. [ herlev ] |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
I guess you will find what you're looking for here:
www.nikson.se/stw/STW_Vagskydd_12.zip
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej!
Bor nära den nya Bottnia-banan. Har sett att det är mycket vanligt där att sätta dvärgsignlen under mellansignalen (huvudsignalen) på samma stolpe. Se bilder. I den första bilden är spår 1 (Mellansignalen Um 1/5 och dvärgen Um 91) för genomfart. I den andra bilden är spår 2 öppet (Mellansignalen Um 2/5 och dvärgen Um 93). Mina frågor: 1. Vad ska man kalla dvärgsignalerna för? Um 91 eller Um 1/3 respektive Um 93 eller Um 2/3? Har läst någonstans att dvärgar i huvudtågspår ska följa samma numreringsprincip som huvudsignaler. 2. I vilken ordning skall osynliga master stå? Dvärgen eller huvudsignalen först? Har testat att köra genom signalerna och de tycks funka för mig. Har TS2010 Build 44088.
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det finns tydligen signalprinciper och signalprinciper, Det system som Svenolov arbetar med är från 1997 och anpassat för Trainz.
Det förvånar mig är att du styr varje signal med osynlig master. Det vore bra om du kunde visa en eller flera bilder på propertyrytan. Du har givetvis provat med att klicka på frågetecknet och sedan signalen för att få fram propertyrutan direkt. Den här frågan är av den karaktären att Svenolov bör svara på den. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
![]()
Hej! Kan nån lära mig hur man får mblsi och ublsi att fungera rätt, hur man ställer in dom. Jag vet var dom typ av signaler ska sitta. Block signalerna visar alltid rött om det inte finns något tåg vi signalen.
Men övriga visar kör även fast det inte finns något tåg på sträkan. Signalerna ska ju visa rött om det inte finns något tåg på sträckan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
![]() Dokumentation och tester får man tydligen göra på egen hand, fortsättningsvis. ![]()
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-01-03 klockan 22:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
EDIT: Det är riktigt som du skriver. I huvudtågspår så ska du beteckna dom som om dom vore mellansignaler. Mitt exempel om en annan nummerserie kan med fördel användas på en bangård och/eller växlingsspår. Svar fråga 2: Dvärgen ska alltid placeras före huvudsignalen. Avståndet ska vara 0.5 till 1.5 meter. Citat:
Modern signaleringsprincip. Beteckningarna kan följa principen spårnummer-snedstreck-signalnummer (äldre ställverk) eller den modernare numreringen som numera används (se också BVF 544.20002). Äldre signaleringsprincip. I denna princip använder man bokstäver (versaler) för signalbeteckningarna. Obs. att det gäller både semaforer och ljussignaler. ekv, jag vet inte vad Nisse menar (att han är förvånad av att du har två mastersignaler?). Jag tycker att det ser helt rätt ut. Har man två scenerysignaler så ska man naturligtvis också ha två mastersignaler.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-12-19 klockan 15:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|