![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
fjompigtlok_fastnar.jpg
Även om Gästrikland är platt så går det förvånansvärt uppåt väster om Ockelbo. Därför fastnar lilla vackra (av bjönl underbart gjorda) men fjompiga Ockelbo trots att hon klonat sig i två strax öster om Brattfors när hon har fyra L vagnar i kroken varav 2 lastade. Men jag är inte heller helt säker på att vikten är korrekt för L vagnarna - de är ju under utprovning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]() Citat:
Nå om man skall tro Rolf Sten (och det skall man väl) så borde lok no 1 och 2 klara en tågvikt om 40 ton i 25 promille. Lok no 3, 4, och 5 bör klara 88 tons tågvikt. Så frågan är vad väger detta tåg med lok och last och vad har vi för stigning?
__________________
MVH / BjörnL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Vad har du satt för "vikt" på en enhet träkol? ![]() Enligt Trainz släpade jag på 41 ton. Senast redigerad av spyfrog den 2012-04-26 klockan 22:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Problemet med de höjdkurvor vi har att tillgå över Sverige är att de inte är så högupplösta som man kunde önska sig. Så vad gör man när det behövs flera olika höjder inom en ort? Jo, man får försöka göra det manuellt.... så här har jag påbörjat manuell terraformning av en välkänd ort längs DONJ. Målet är att få plats med smedjan och hyttan på realistisk höjd nere vid ån.
lokal_terraforming.jpg PS. Det har varit få inlägg från DONJ projektet här ett tag. Tyvärr är det mkt annat som tar tid nu så det går helt enkelt inte så fort framåt just nu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
![]()
Avvaktar med spänning ert nästa inlägg!!
Förstår att det är ont om tid med allt annat som ska göras så känn ingen stress från mitt håll, ni gör ett super jobb! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Egonrow
Tack för att du är intresserad ![]() Just nu är det ju lite tyst men det betyder ju inte att vi inte jobbar på. Själv håller jag på och gnetar emd mallettexturering så därför är jag lite tyst men jag kommer att på på stora ångklaset på JTJ och fota och mäta så sedan blir det lite mer hus och landskapsinspiration tror jag. Spyfrog håller på med sin vagn och med landskapet just nu.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Tack för intresset Egonrow, det är kul att höra att någon läser.
Som ni förstått är det inte så mkt som hänt på DONJ på ett tag pga mkt jobb och annat otyg. Snart är det dock semester och då hoppas jag kunna få lite gjort, speciellt om vädret fortsätter i samma stil som det gjorde under större delen av juni.... Idag kan jag iaf rapportera att lite har skett. Jag har exporterat en grov modell för att få dimensionerna rätt för smedjan i Jädraås. Jag försöker få till terrängen runt Jädraås nu så vi kan göra något åt byn... Till min förvåning hittade jag också en ensam liten "ö" i form av ett ensamt baseboard som satt en bit utanför resten av banan längs med DONJ.... så den ön togs prompt bort för att spara in ett baseboard.... underligt hur det kunde förekomma men jag gissar att baseboarden mellan banan och detta tagits bort och att det av misstag blivit kvar - jag är förmodligen den skylldige eftersom det är jag som rensat bort baseboards. Annat som är på G är att L-vagnen börjar bli klar i högsta detaljnivå och nu skall göras om i lägre nivå samt skugga. Björn håller som alla sett på och slår nya rekord i hur stiligt man kan göra ett ånglok i Trainz så nu lär vi väl rusta upp alla andra modeller för att de inte skall se enkla ut i jämförelse... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
|
![]()
visst är det som så att jobb och div. annat "nödvändigt onda ting" tager plats i edert livf ^^
Men varje inlägg räknas som ett framsteg i mina ögon då jag har gått och blivit grymt intresserad i detta projekt...har under den senaste tiden inte postat annan än bilder från min bana med 891mm´s dragning i scrrenshotstråden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Jag har under dagen mätt upp Brattfors bruk och smedjan i Jädraås. Tyvärr så hittade jag inte på någon tumstock så jag kunde inte mäta så bra på höjden utan bättre på längden mha ett måttband. Det är mao lowtech som sjutton till skillnad från när Björnl mäter - han kör med någon laser grej.
Jag tar dock in lite teknik poäng genom att använda en padda till att skriva in värdena direkt på bilder... maskinrum_kortsida_måttsatt.jpg Nu återstår att sammanställa all information. När det gäller Brattfors så finns det väldigt många frågetecken också - jobbade man verkligen utan väggar vid hammaren?? Verkar kallt. Men å andra sidan var man väl beroende av flytande vatten pga vattendriven hammar så det kanske inte var något jobb när det var kallt? Slutligen har jag som troligen enda person varit i Svartbäcken idag. Snacka om deprimerande ställe. Jag förstår inte varför det finns planer från JTJ på att dra dit banan? Bättre att dra banan till Brattfors från Jädraås även om det är längre men där finns iaf något att se samt att man kommer närmare Ockelbo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hus igen
Spyfrog har fått mig lite inspirerad att bygga hus igen så nu håller jag på med gjuteriet i Jädraås. Kopparfors byggde det som ett gjuteri år 1902 för sin verksamhet, bland annat men inte enbart DONJ. Men redan 1912 lade man ner gjuteriet och det byggdes om till ett lokstall med fyra paralella spår och så ser det ut än idag. Nu skall jag strax göra en LAn operation och klippa ut hål för fönster och portarna.
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|