Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-02, 20:21   #1
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Snyggt är bara förnamnet .
Ett praktexempel på hur det ska se ut när proffisionell modellering går hand i hand med lika proffisionell texturering .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 20:33   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Kan bara instämma med alla föregående talar
Ser förbaskat snyggt och levande ut, så att man inte kan låta bli att sitta här och efter Malletloket.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 21:49   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Tack allesamans för era snälla ord

Just nu kan jag behöva lite uppmuntran för tro inte att det funkar som det skall.

Nej något så enkelt?? som att sätta tendern på sin boggie är som förgjort.

Vaba, jag har ju gjort det förut, varför kan jag inte se vad jag gör fel nu?

Nå det ger väl sig om jag får se på det med nya ögon imorgon.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 17:58   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej igen

Kan rapportera att nu står den på banan i alla fall. Så nu kan jag återgå till själva loket igen.

Jag labbade lite med PVsofts nya exporter för att se om jag kunde normalmappa texturerna.

Men resultatet blev katastrofalt av någon anledning med flippade ytor och flyttade attatchment points så det blev (tills vidare) en alldels vanlig export och vanliga texturer utan normalmappning.

Grejen är ju att det blir en lite för matt yta för min smak, få se om det går att ordna. LOD fattas också
Bifogade bilder
Filtyp: jpg på banan.jpg (160.6 KB, 205 visningar)
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-05-04 klockan 18:04.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 19:47   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard Love me tender

Härlig tender. Ser fantastisk ut.
Enda felet är att jag nu måste lägga ner mer jobb på min tender för den ser inte bra ut bredvid...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 21:19   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

bjornl,
du kan ju få en viss glans på ytorna genom att göra reflective maps. om du kikar på nåt av mina senare ånglok har jag använt en reflect-texture som ser ut som en guldfärgad julgranskula och satt reflection, specular och glossiness till mellan 5 och 10%. Du kan ju prova detta!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 22:33   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Grejen är ju att det blir en lite för matt yta för min smak, få se om det går att ordna. LOD fattas också
Med den vädringen som är på tendern, så torde det inte finnas många blanka ytor .
Antar att du menar att den är för "matt" i gämförelse med loket!!??
Loket å tedern bör väl ha ungefär samma patina.

I så fall är det nog bättre att sänka gaman lite, öka kontrasten, och dutta i en aning blåton i stället.
Tog mej friheten att labba lite lätt på din bild.

Sen finns ju även möjligheten att göra normalmapps-texturer med PEVSofts program "Images2tga" oxå (men det kanske du visste redan).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg p%E5%20banan.jpg (127.7 KB, 194 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 06:21   #8
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Normalmappen har egentligen inget med exporten ifrån 3d programmet att göra. Om exportern går över XML fil så behöver du bara lägga till en rad i den för att få en textureslot som kan användas som normalmap. Sedan måste du förståss skapa själva normalmappen också.

Det är smidigt med specularity som finns i alpha kanalen för normalmappen dvs man kan styra hur blanka olika delar av objektet skall vara.

Personligen hatar jag för övrigt alla objekt som blänker och har sig, det verkar vara en sjukdom i Trainz att allt skall vara blankt. Man kan delvis komma runt det genom att skruva ner solbelysningen i environment inställningarna för sin rutt, men egentligen borde man gå igenom vart enda objekt och sätta om specularity värdena, alldeles för ofta 1.0,1.0,1.0 . Jag har till och med hittat buskar med dessa värden och det ser naturligtvis inte bra ut.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 17:35   #9
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn , Ekan och Bear

Jag labbar på och provar era råd. Nej som loket (Aurans FULA PB 15) skall tendern inte alls se ut, hu.

Men jag vill hitta en marginell ökning av reflektion på tendern så att den blir som i GMax, i trainz är den lite mattare.

Men som sagt det blir knappt synbart det jag vill åstadkoma.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009