![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Nu är L vagnen ute i Trainz för att jag skall kunna få lite hjälp av bland annat Björn (om han har tid) att hitta fel på den - det är ju alltid något man missar.
bild14_alfatestning.jpg Kvar att göra är sedan den lågupplösta versionen samt skuggan för vagnen men jag vill inte börja med dessa förrän jag har fixat iaf de flesta utseende fel som finns på vagnen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Nu har jag fixat lite texturproblem samt väggarna och bredden på vagnen. Mao så ryms nu DONJs laster på bredden. Men vagnen är någon meter längre än Björnls L vagn (det här är en annan modell) så lasten är för kort!
Hur sjutton löser man detta? Skall jag lägga in en till lastpunkt och lasta 4 kol istället för Björnls 3? bild15_kortkol.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Gör en animerad last! Gör en mesh med ett "lock" och animera den från frame 0(1 i Blender) till lämpligen 29(30 i Blender) och låt den då gå mellan att vara i botten till att vara fullastad. Den texturerar du sedan med en egen koltextur(som den då alltid kommer att ha) eller så använder du den som ingår i den last man lastar, så när du lastar kol blir det koltextur när man lastar flis blir det flistextur när man... Hursom så tror jag att man behöver en defaulttextur, då lämpligen en koltextur, eftersom det är en kolvagn. Kör med aurans eller ta den till DONJ's träkolsprodukt. Sedan kommer det knepiga, hålen mellan spjälorna. Gör en box utan topp och botten och gör den precis så hög att den täpper igen en glipa. Kopiera så att alla glipor får en likadan, hela vägen ned. Koppla varje till en egen dummy/lattice och animera dem till att följa med upp när lastlocket går förbi dem. Alltså kommer den nedersta att lyftas först och sist den översta, precis innan locket kommit på plats. Sedan skall lite saker in i configen bara så funkar det.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Eftersom Björn nu har gjort en last så vill man ju isf att de två skall vara utbytbara - eller i värsta fall köra med animerad last även på Björns vagn. Men vagnarna är ju olika stora, funkar det iaf? Vad jag egentligen undrar är alltså om man kan typ ha en last, låt oss kalla den X som har olika meshes beroende på vilken vagn man använder - dvs så att lasten passar olika vagnar? Eller måste vi ha en last för min vagn och en last för Björns vagn? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Eftersom det är en bulklast vi pratar om så gör ni det hundra gånger enklare om ni gör om Björns träkolslast till en bulklast, alltså enbart en texture som läggs på en för varje vagn unik animerad mesh. På så sätt har ni en last och kan ha hur många olika vagnar ni behagar, som kan se ut hur som helst.
Det finns inget sätt vad jag vet att ha en unik mesh i en last till en speciell typ av vagn, de slumpas utan att du kan påverka det. (Undantaget passagerare som finns som standing och sitting, hur funkar detta? Lan?) Det går faktiskt att göra liknande saker med andra lasttyper än bulklaster. En animerad last kan ju se ut hur som helst så det betyder att man kan göra en animerad mesh som man gömmer under marken, men som då man lastar åker upp och fyller vagnen.(precis som med en kollast, men byt den mot en drös lastpallar istället) Det kommer inte att se så snyggt ut när lasten åker upp ur golvet på vagnen kanske, men då får man alltid samma last på samma vagn i alla fall. Man kan även använda animated-load tillsammans med vanliga attachmentslaster, vilket jag gjort i min restaurantvagn. Om man tittar in i den när den är tom så står stolarna prydligt inskjutna vid varje bord, men när man fyller den med passagerare så skjuts de ut alltefter passagerarna tar plats. Eftersom passagerarna alltid sätts i samma ordning (enligt ordningen på att-listan i config) så kan jag för hand animera meshen med stolar till att dra ut rätt stol vid rätt tidpunkt och på så sätt få det att se ut som om passagerarna drar ut sina stolar innan de sätter sig. Rätt finurligt uttänkt av mig måste jag säga! ![]() Samma princip skulle man kunna använda för att till exempel få en man med en kärra att lasta i och ur en godsvagn och sedan försvinna ned under marken, samtidigt som man har vanliga lastattachments med last i vagnen. Dock så kommer han att göra animationen baklänges när vagnen lastas ur, men är man lite skicklig på animering kan man få det att se hyfsat snyggt ut både vid i och urlastning. Det finns mycket liknande sådanahära saker som man kan göra i Trainz som man tänker att man måste använda script till, men som går att fixa helt utan det.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|