![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Det där är ju riktiga "kulturminnen"
![]() Var själv med och hämtade gods i hamnen, som kom bl.a från Tyskland med båt till Sundsvall, och som lossades med sådana där kranar. Det var tider de, då båtar med "styckegods" lade till här, och lastade och lossade, på sin väg upp och ner för norrlandskusten Kranarna var i bruk sent in på 70-talet här, eller om det till och med var en bit in på 80-talet, innan dom skrotades. Vore verkligen kul att få ha nått liknande i Trainz oxå ![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Spännande! Kranar är något som behövs, det gör liksom själva hamnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... för detta var minsann inga småsaker. Lite saxat från denna länk:
http://www.ornskoldsvik.se/Kultur-fr...amnkranar.html "I Örnsköldsviks Allehanda den 19 april 1963 framgår att monteringsarbetet har påbörjats, kranen skulle bli en kopia av den andra och beräknades vara färdigmonterad den 30 augusti. De tekniska specifikationerna angavs vara: Största lyftförmåga 6 ton, största svängradien 21 meter, total lyfthöjd 32 meter och totalvikt 122 ton. " 6 ton (4 stadiga personbilar) 30 meter upp i luften och förflyttade 40m i sidled. Det var väl grejer det !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Låter riktigt spännande! Följer denna utveckling med stor noggrannhet!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Skulle vara ett förbaskat trevligt inslag i Trainz och väldigt användbart, om man nu bara fick arslet ur vagnen och påbörjade ett bygge av Värtan/Frihamnen. När man nu sitter inne med hyfsade ritningar därifrån, med både spår och kranar.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Misstänker att svängradier och annat finns på bilden men tyvärr oläsligt. Ditt orginal kanske är bättre upplöst? Det vore intressant för mig.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Det finns en sådan gammal kran sparad nästan där stena scanrail ligger fast lite närmre ramberget inne i det hamn facket :-) om du vill kolla live ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
I Lundbyhamnen tror jag? Är det denna kanske?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-05-30 klockan 20:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
![]() Ihop klippt orginal skickat över hela Värta/Frihamnen. Några kranar ser ut att ha radien utsatt.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Tack Bengan!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|