![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Men hallå en sekund - att objekt blir "obsolete" påverkar väl dig enbart på DLS ifall du uppdaterar alla objekt?
Själv brukar jag aldrig uppdatera objekt från DLS, jag har alltså en lista över tusentals objekt som är "out of date" eller vad det heter men å andra sidan får jag heller inga objekt obsolete om jag fattat det rätt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Nu har ni missuppfattat ordentligt. En ny obsolete har inget med uppdatertingar att göra. En obsolete dyker upp när man startar igång datorn på morgonen.
Kolla igenom lokalmappen, det är det som är det viktiga. Framför allt lutningstavlor och Putanes objekt. Bjornl har också drabbats men det har rättats till- Jag har tidigare tagit upp problemet, men fick, som vanligt, inget som helst respons. Sedan dess har fler obsolete-fall dykt upp. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Då har jag ingen aning om det hela och vad du har råkat ut för.
Enda gången som jag har fått objekt att bli obsolete, är när jag har installerat en nyare variant av objektet.
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Den enda gången jag råkat ut för det är när jag som Bengan säger laddat ner en nyare version. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Det har jag också råkat ut för men är inte inräknad i dom åtta överst i tråden.
Men den stora frågan för mig kvarstår: Finns det ingen bannyggare som använder Svenska Tågs lutningstavlor och Puntanes träd? Och vem har funderat över möjligheterna av kloning (översta tråden)? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Vi undersökte möjligheterna att använda Svensk Skog på DONJ och därmed Puntanes träd men pga många av träden i Svensk Skog inte är kompatibla med nya genomskinligheten i TS2010 och högre så bestämd vi oss för att enbart köra äkta 3D träd (samt oftast speedtrees). När det gäller kloning så är jag av åsikten att det inte spelar så stor roll på mina objekt om man anger att jag är den som skapade objektet - samtidigt ändrar jag gärna på det om man säger till mig. Enligt upphovsrättslagen ser jag det som tveksamt att klona ett objekt och släppa det - däremot inte för personligt bruk. Att lägga upp det på DLS eller här är jag mera tveksam till om jag inte har upphovsmannens tillstånd. Jag har ju t.ex. släppt några STW objekt som jag har tillstånd att släppa från upphovsmännen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Går du högst upp i tråden så får du skäl som håller i en domstol. Men frågan är den jag ställer sist i inlägget; kan man ändra namn under Author ID i Content - och hur gör man? Ekan: Återkommer. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Ang. cloning:
Gäller det BARA UPPDATERING av objekten till s.k. modern Auran/N3V standard, så läs mitt svar här http://www.e-buzz.se/forum/showpost....91&postcount=6. Det dyker upp sådana objekt (uppdaterade) hela tiden på DLS, och har inte hört talas om att det har varit några problem med det.
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Det börjar att klarna nu. Vovven 47 rapporterar att även hans lutningssignaler har drabbats av obsolete. Han åtgärdade genom kloning (privat bana). Hela banan äråterställd.
Jag tog bort alla 26 lutningssignalen ur Content i min win 7-bana och återinstallerade. Endast några få installerades. Resultat blev det förväntade; inget fungerade. Däremot prövade jag Vovven 47:s recept i min XP-datorns Cabbana (”privatbanan”). Banan fungerar nu med infoskyltar och allt. Vad som sker är att andra objekt också påverkas – inte bara Orienteringsskylt V 2 utan även ljudsignal- och hastighetssignalerna. Dessa fungerar inte längre i Win 7-datorn. Som tur är påverkas inte kilometerstolparna. För en cabförare ger Orienteringsskylt V 2 värdefull info – exempelvis hastighetsnedsättning till 40 km/tim om 600 meter. Bromssträcka behövs. Jag tror att vi får ge upp Chakz0r:s fina lutningstavlor liksom hans värdefulla Orienteringstavla V 2. Detta är ett steg bakåt. Tre datorer, var för sig, straffas med obsolete. Gemensamt för dessa är att alla är direktanslutna till N3v. Det finns anledning att hysa oro. Bifogar några bilder som Ekan efterlyste – lite sent beroende på yttre omständigheter. I två av dem kan ni studera obsolete, i den tredje konsekvenserna; signalerna går inte att installera. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
Du måste nog försöka förklara vad du menar med att dina objekt har blivit obsolete, för jag hajjar inte vad du menar riktigt. Och att objekt försvinner för dej på dina banor (från din hårddisk???) lite då och då, verkar minst sagt underligt. Och sen förstår jag inte riktigt, när du säger att du inte kan installera vissa saker, kanske du kan beskriva vad som händer, annars är det svårt att kunna hjälpa till.
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|