![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Tack för att du fyllde på vårat motorvagns förråd!
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Ledsen om jag har lurats lite, BJ och GDJ vagnarna var kortkopplade likt den senare X8.
Det var inte vanliga X4 med enbart buffertarna borttagna och sedan kortkopplade utan en egen design som var väldigt lik X4. Det som lurade mig var att DJ och BJ använde samma littera på fordonen trots att skillnader finns. DJ Xa är samma som SJ X4 medan BJ Xa sedemera blev SJ X3, X3 var SJ beteckningen på dessa vagnar efter förstatligandet. Men GDG varianten ser väldigt trevlig ut och jag ![]() Kommentar angående målningen så tror jag inte att DJ hade GDG loggan i fronten. DJ fordon ingick normalt inte i poolen av fordon på övriga GDG banor utan användes enbart för den egna trafiken. Tar man BJ och GDJ fordonen så användes de troligen i gemensamma omlopp för trafiken mellan Göteborg och Gävle via Falun där respektive järnväg bidrog med lämpliga fordon i proportion till hur lång sträcka på respektive bana man körde. Att då dessa fordon målades i gemensam färgsättning och med GDG emblemet är naturligt för att få enhetliga tåg. DJ fordon som enbart användes i Norge-trafiken över Kornsjö fanns ingen anledning att identifiera med GDG emblemet. Ljusarrangemanget tror jag inte var olika hos de olika järnvägarna utan den stora topplyktan var en senare modernisering av fordonen. Även SJ fordonen hade enbart den mindre slutlyktan i toppen vid leveransen. Så jag tror snarare det är en fråga om tidig/sent fordon än vilken bana det tillhörde. Har letat fram några inlägg på Järnvägshistoriskt forum med intressanta bilder; http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=91753 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=91346 http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=71889 Särskilt den sista gillar jag, uppenbarligen gick de med båda strömavtagarna uppfällda. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... mycket intressanta länkar. Jag hittade bl.a. förklaringen till den gulgröna Co6 (B6) som vi debatterade när Bengan målade om B6.
Se här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=72108 Nu när BJ-texturerna är borttagna från SJ-vagnarna tror jag jag kompletterar med en crême-mörkblå variant á là VBHJ även om det inte är de egentliga vagnarna, jag behöver också roa mig ibland! ![]() Dom som vill ta bort GDG-vingen på DJ-vagnarna kan själva lätt fixa det på texturen (SJbrun-texturen har ingen GDG-logga t.ex.)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... i tre varianter, SJ "Kålmask", SJ Brun och som bonus VBHJ crême-blå.
Också snart i Download ![]() Texturegrouperna på Dropbox p.g.a. detta forums begränsningar ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Får konstiga skuggor på samtliga motor och manövervagnar. Har förvisso haft problem med burken i några dagar, men T41:an och andra lok/vagnar ser bra ut med sina skuggor.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ja, skuggorna ser lite konstiga ut. Även runt skorstenarna på T41 ser dem lite för breda ut, dessutom ser det ut som om vagnen svävar när man kollar på sidoskuggan.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
"Jag har låtit PEVSofts QuickShadow göra skuggorna som "simple shadows" för att inte göra dom för stora. man kan göra dom som "full shadows" men då blir de lika stora som vagnen själv, men det blir snyggt. Jag får se när jag får tid, annars kan ni ju själva fixa det med quickshadow."
Har fixat skuggorna på alla vagnar och boggier. Peter Viaumes (PeV) program QuickShadows är ett stycke god programmering av Peter! Man drar vagnens .im-fil till genvägen på skrivbordet, ställer in värdena enl. bilderna, klickar Make Shadow och en shadow.im skapas i samma katalog som vagnens. (sen får man kanske ställa om sökvägen till shadow.im (t.ex mesh "body/shadow.im") i config. Programmet skapar 6 plan från sidovy, topvy, bakvy och frontvy samt två förenade plan av vardera sidan av vagnen. Utan scale och offset läggs dessa längs vagnens ytterkonturer (sidovy i x=0, topvy i z=0, bakvy i a.limback, frontvy i a.limfront och sidoplanen som yttre vagnsidorna. Nu, vad gick snett med mina vagnar (och boggier)? Jo, i min enfald trodde jag att negativa värden på offset flyttade in planen, med det var tvärt om ![]() På bild 1 ser ni att jag skalar ner alla plan till 95% (kan behövas mer i z-led eftersom el och isolatorer på taket blir ett plan det också). Horisontalplanet är uppflyttat till golvets nivå, ung. 0,7m. front- och bakplanen är inflyttade 0,7m så att inga "glipor" bildas. Likaså sidoplanen in 0,4m. Nu har man en tät box endast öppen uppåt. Trainzvärlden vimlar av taskiga skuggor men det är ju lätt fixat med PeV QuickShadows, om man vet vad man gör ![]() Som gammal lärare försitter jag ju inte chansen att leverera en liten tutorial. Ny version av vagnar och boggier strax i Download! Tack Bengan! Min suveräne "glipdetektor" ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-11-19 klockan 18:15. Anledning: Slarv av mig! |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|