![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag har nu tagit uti på allvar med de äldre ljussignalerna - inte minst beroende på att den osynliga monitorn är fullständigt blockerad av Unassigned - ett ord som jag uppfattar som en grov svordom.
Det är en komplicerad spårplan jag gett mig i kast med; ingående spår från söder (Göteborg), från norr (Falun), från sydväst (Oslo) och nordväst (Bengtsfors). Banan är dessutom bearbetad av Korvtiger för att tidsmässigt få rätt innehåll. Jag har valt att behålla mellansignalerna före utfartssignalerna, och att leda infartssignalerna mot SM (signalmarker). Samtliga infartssignaler fungerar bra, så och mellansignalerna före utfartssignal. Problem på vägen beror på mig själv med ett undantag. En av infartsignalerna (huvudtågspår) visar grönt blinkande sken under det fasta gröna ljuset för en vinge upp. Tidigare erfarenhet säger mig att det är något fel spåret. Har dock inte hittat sådanr. Lappri skulle Kalle Dussin sagt om det inte var för utfartssignalerna. Dessa fungerar inte. Tre av utfartsignalerna visar "Kör 40", den fjärde "Stopp". Jag har testat allt möjligt. senast att sätta ut en mellansignal med beteckningen me D4 - d v s mot utfartssignalen. Min gissning är att utfartssignalerna uppfattar allt som ett hinder - även om spåret slutar i tomma intet. Sammanfattning: Mycket bra signaler - bara att jag kunde komma ut på spåren. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
En motfråga först. Vad är en osynlig monitor? Sen ett svar på den grova svordomen UNASSIGNED. När det gäller mina skript så startar dom alltid med ett odefinierat värde (unassigned) på många parametrar. Det kan handla om en odefinierad signaltyp eller ett namn eller beteckning etc. Så det är ett fel som inte ska ignoreras för det ger garanterat följdfel (ingenting kommer att fungera fortsättningsvis för detta objekt). Ditt andra påstående läser jag som tårta på tårta. Du har tydligen mellansignaler att tillgå men leder ändå infartssignalen mot en SM. Varför inte leda den mot mellansignalen. En SM ska endast användas om man inte har någon annan signal att referera till. Till sist en viktig detalj. Ett spår som slutar i tomma intet är ALLTID ett hinder!
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 7
|
![]()
Belysning är också en mycket viktig aspekt, behovet av detaljerad och exakt beräkning och planering, ett mycket komplext arbetsflöde!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ett intressant problem som skapat för Svenolov och Korvtiger.
Min nya bana DJ-DVVJ består av en salig blandning signaler. Senare kommer banan att delas upp i två separata banan; dels med äldre signalteknik, dels med modern. Dessutom tillkommer av försvarbart nostalgiska skäl den äldre ljustekniken - en slags hybrid av båda systemen. Och problemet: I den moderna banan använder jag mig av blocksignaler. Utfartssignalen kan exempelvis betecknas "stn 41" och blocksignalerna L3, L5 o s v. Men i den äldre ljustekniken betecknas utfartssignalen med "stn C" alternativt "stn D" och blocksignaler används inte. Här uppstår en kollision mellan två system: Hur skall blocksignalerna benämnas i den moderna banan när utfartssignalen tillhör en äldre generation.. Problemet handlar alltså om blocksignalerna som är kopplade till stationen med äldre ljusteknik, Åt andra hållet spelar det ingen roll. Att byta beteckning på den äldre utfartssignalen går inte därför att den är kopplad till signaler inuti bangården. En möjlig väg skulle då kunna vara att ändra beteckningen på blocksignalerna från "stn L3" till "stn c3". Alternativ att strunta i blocksignalerna godkänns inte. Vad sägs? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag tror att det inte går att blanda äldre ljussignaler med moderna ljussignaler(däribland blocksignaler) då Svenolovs script inte stödjer detta.
Att blanda äldre ljussignaler och semaforer skall dock inte vara något problem, men blocksignaler tror jag att du får klara dig utan, även om det fanns i verkligheten vid samma tid (men de fungerade nog lite annorlunda mot hur de gör nu kan jag tänka).
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Med tungt hjärta tvingas jag inse nödvändigheten av att skippa blocksignaler, som förmodligen inte skapar trivsam samvaro. Varför Äldre ljussignaler? Anledningen är, att i DJ-delen av banan jag bygger, skildras svenskt signalsystems utveckling under 1900-talets första hälft. En spännande utveckling med Korvtiger som lärare av 1:a klass. Äldre ljussignaler hör hemma i exposén. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
|
![]()
Är det i detta forum man kan få lite hjälp med signaler för TS 2016?
Byggt Karlskrona C-Emmaboda och har nu kommit till signaler. Sträckan är enkelspårig med tre "mötesplatser" med dubbelspår - Spjutsbygd, Holmsjö och Vissefjärda. Försöker få ett AI-tåg att starta i Holmsjö och möta ett annat i Spjutsbygd som startat från Karlskrona ungefär samtidigt. Får inte rätt på (block-)signalerna, norrgående tåg stannar och väntar in det södergående strax norr om Karlskrona, bl.a beroende på växlar. Tips vore tacksamt! ![]() Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|