Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-02, 18:04   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Känner mig manad att svara på denna tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
"Färdigmonterade" signaler
Det är rätt mycket pill idag med att sätta upp signaler antingen på egen stolpe eller på en kontaktledningsstolpe, och sedan dessutom sätta upp tavlor med signalens ID. En variant av alla signaler "färdigmonterad" på stolpe och med skylt vore utmärkt att ha.
Färdigmonterade signaler betyder en massa extra arbete för signalbyggarna enbart för bekvämlighet, betyder inte att man kan göra något som inte gick att göra förut. Så vi kanske ska inrikta oss på nya saker istället för att göra om gamla saker som är tillräckligt bra redan? Dessutom blir det en massa extra rader i listan av objekt när man ska placera ut dem, listan blir väldigt lång utan att ha 50-11 varianter på saker.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Det är ju numera möjligt att skriva in signalens ID direkt i signalens egenskaper så att få denna info direkt skriven på en skylt vore förstås också bra. Tyvärr tror jag att det automatiskt blir versaler och jag tror inte å, ä, ö fungerar men det vore iaf bättre än ingenting för oss som inte klarar att göra egna skyltar med trafikplatssignaturer.
Går det? Hade jag ingen aning om. Någon befintlig signal som har det?
Om det går borde det väl även gå att få in åäö, om det inte går i befintliga signaler kan det bero på att engelsmännen inte har åäö i sitt alfabet och därför inte brytt sig om dessa bokstäver.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Dvärgar
Här kan jag se flera förbättringsmöjligheter. Ett problem jag har stött på är att jag ibland vill att en dvärgsignal ska reglera fler vägar än två, särskilt på bangårdar med mycket växlar (de nuvarande signalerna tillåter ju bara två olika vägar). Fler länkar vore alltså till hjälp!
Problemet med fler länkar är hur signalen ska reagera i olika kombinationer av länkar. Det är knappast omöjligt men inte heller prioriterat.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Dvärgarna håller dessutom inte samma klass rent visuellt som de nyare H- och V-signalerna.
Håller med, jag har gjort dvärgarna och mina 3D kunskaper håller inte samma klass som Swen. Kan bli aktuellt med en uppdatering av modellerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
A-signaler
Jag har dålig koll på hur dessa fungerar eller om det ens är möjligt att skapa till RW, men det är en typ av signal som saknas idag.
Som objekt går de att skapa, problemet är hur de skulle fungera. Antar att det är tågklareraren som ändrar signalen när det är klart för avgång men i RW har vi ingen signal från någon tågklarerare vad jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Huvudsignaler
Är rätt nöjd med hur dessa funkar, men det vore bra att ha en H3-signal med fler länkar. Samma problematik som för dvärgarna.
Skulle vara bland det enklaste av önskemålen att fixa till. Signalen finns ju redan och scriptet tror jag ska funka rakt av.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Det vore också häftigt om man kunde bygga in mer avancerad logik i signalerna, t.ex. vägskydd som regleras i huvudsignaler.
Fattar inte ens vad du menar, vägskydd och huvudsignaler är oberoende enheter. Kombinera dem och vi får mycket mer komplexa signaler som blir än värre att få fungera rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Informationstavlor
Ingen aning om detta är möjligt, men går det att skapa dynamiska informationstavlor med avgångstid, destination etc? Informationen finns ju om man gör ett scenario, men går det att få in det på en informationstavla?
Ingen aning som sagt men tvivlar starkt, skulle kräva att man kommer åt en massa scenarioinfo i signalscriptet och något sådant har jag inte hört talas om.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
ATC
Är det möjligt?
Absolut, men det kräver någon med kunskap om hur ATC fungerar i verkligheten och kunskap om hur man scriptar signaler och lok i RailWorks. Inte många kandidater där och jag tillhör inte en av dem.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 18:36   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Det finns på ett fåtal platser där väggskydd kontrollbekräftas i en huvudljussignal men det hör inte till det normala och inget jag tycker vi ska sträva efter att få in i RW med extra objekt, men estetiskt bör det väl gå att lösa ändå? Bara ha en huvudljussignal och plocka bort orienteringstavlan för vägen. I RW "ska" ju inte vägskydden gå sönder så signalen behöver inte kunna gå till stopp ifall v-signalen inte visar passera.

A-signal används väl inte allt för ofta heller utan jag skulle då hellre se en Repetersignal eller bara en Tavla fortsatt körtillstånd för att göra det ännu enklare.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 19:27   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard

Jag önskar fortfarande om blåvita bommarna fälls direkt så fort loket får kontakt med länken. Tycker att de dröjer alltför länge. Går det att fixa?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-02, 19:57   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 813
Standard

Tack för svaren KMW och Basse.

Angående signaler med "inbyggd" funktion för ID-skylt så har jag sett detta på vissa engelska signaler. Tror att det var till WCML North eller GARL. Precis som på alla signaler går det att skriva in signalens ID i rutan för signalens egenskaper. Det speciella med den här varianten är att själva ID-skylten också placeras ut tillsammans med signalen. Skylten behöver dock inte vara "fast" monterad utan kan flyttas individuellt. Samma design kan man tänka sig för stolpar etc. (Jämför UK/DE level crossings, där alla objekt som hör till korsningen placeras ut tillsammans, sedan kan man justera de olika objektens placering individuellt.)

Å, ä, ö och små bokstäver är jag osäker på. Försöker jag skriva in Jö för en signal i Jönköping så verkar det automatiskt ändras till JO.

När det gäller hopbyggda objekt så tänkte jag snarast på t.ex. stolpe hopbyggd med dvärgsignal, så man inte behöver passa in stolpar till varenda signal. Det blir i så fall olika versioner beroende på hur signalen är monterad (fristående eller på kontaktledningsstolpe). Det är förstås ingen jätteviktig grej om det innebär mycket extra jobb. Men dom allra flesta dvärgar står ju på marken så ett färdig objekt för den modellen vore praktiskt.

Citat:
estetiskt bör det väl gå att lösa ändå? Bara ha en huvudljussignal och plocka bort orienteringstavlan för vägen.
Absolut. Jag försöker bygga så verklighetstroget som möjligt och där det inte finns VF-signal i verkligheten brukar jag gömma dom, så man får funktionen men slipper se signalen. Jag var mest nyfiken på hur avancerat signalsystemet i RW är, om det vore möjligt att skapa signaler som beror av varandra på det sättet.

Citat:
A-signal används väl inte allt för ofta heller utan jag skulle då hellre se en Repetersignal eller bara en Tavla fortsatt körtillstånd för att göra det ännu enklare.
Det finns A-signaler i Jönköping och det är därför jag funderar på om det går att bygga. Kanske helt enkelt går att göra en signal som visar klart för avgång om utfartssignalerna från stationen visar kör?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 12:26   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Jag önskar fortfarande om blåvita bommarna fälls direkt så fort loket får kontakt med länken. Tycker att de dröjer alltför länge. Går det att fixa?
Jo, fast det är Swen som gjort de bommarna.
Så länge sedan detta scriptande att jag inte kommer ihåg detaljer men om det ligger med en fördröjning innan de går ned så visst går den att ta bort.
Kan vara ett arv från bommarna i vägkorsningen att det ska vara en fördröjning inna de går ned.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Angående signaler med "inbyggd" funktion för ID-skylt så har jag sett detta på vissa engelska signaler. Tror att det var till WCML North eller GARL. Precis som på alla signaler går det att skriva in signalens ID i rutan för signalens egenskaper. Det speciella med den här varianten är att själva ID-skylten också placeras ut tillsammans med signalen. Skylten behöver dock inte vara "fast" monterad utan kan flyttas individuellt. Samma design kan man tänka sig för stolpar etc. (Jämför UK/DE level crossings, där alla objekt som hör till korsningen placeras ut tillsammans, sedan kan man justera de olika objektens placering individuellt.)
Jag har varken WCML eller GARL och har heller inga planer på att skaffa dem så att referera till dessa hjälper inte alls.
Vad heter signalen och vilken utvecklare ligger den under? Kan du skicka en kopia på signalen så kan jag kolla hur det är gjort?
ID-skylten måste nog vara fast monterad för att det ska fungera.
Korsningarna är uppbyggda på ett helt annat sätt med flera objekt som samverkar så jämför inte med dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Å, ä, ö och små bokstäver är jag osäker på. Försöker jag skriva in Jö för en signal i Jönköping så verkar det automatiskt ändras till JO.
Det kan bero på att det är engelska signaler och engelsmännen inte har åäö.
Det kan fortfarande vara möjligt för en svensk byggare att göra svenska signaler som tillåter ÅÄÖ och åäö.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
När det gäller hopbyggda objekt så tänkte jag snarast på t.ex. stolpe hopbyggd med dvärgsignal, så man inte behöver passa in stolpar till varenda signal. Det blir i så fall olika versioner beroende på hur signalen är monterad (fristående eller på kontaktledningsstolpe). Det är förstås ingen jätteviktig grej om det innebär mycket extra jobb. Men dom allra flesta dvärgar står ju på marken så ett färdig objekt för den modellen vore praktiskt.
Om det är den mest använda dvärgvarianten är det naturligtvis möjligt.
Om man nu någon gång kommer så långt som till att uppdatera dvärgarna.
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Absolut. Jag försöker bygga så verklighetstroget som möjligt och där det inte finns VF-signal i verkligheten brukar jag gömma dom, så man får funktionen men slipper se signalen. Jag var mest nyfiken på hur avancerat signalsystemet i RW är, om det vore möjligt att skapa signaler som beror av varandra på det sättet.
Signalsystemet kan göras väldigt avancerat, problemet är att ju mer avancerat det görs desto svårare är det att testa av och verifiera att det fungerar som avsett i alla olika kombinationer.
Behöver jag påminna er om vad ni tidigare sagt rörande buggar i signalsystemet?
Citat:
Ursprungligen postat av Hgv
Det finns A-signaler i Jönköping och det är därför jag funderar på om det går att bygga. Kanske helt enkelt går att göra en signal som visar klart för avgång om utfartssignalerna från stationen visar kör?
Låter som en försignal fast med ett annat utseende, man kan dessutom lägga till att växlarna från spåret som A-signalen sitter på ska vara lagda hela vägen till utfartssignalen.
Repetersignalen som Basse nämner är väl ungefär samma sak också?
I princip en försignal som visar vad huvudsignalen längre bort har för signalbild.
Båda kräver nya 3D-modeller men scriptmässigt är det minimala variationer på försignalen.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 13:19   #6
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 813
Standard

Bifogar en bild på en engelsk signal komplett med ID-skylt. Om man ändrar signalens ID-nummer i egenskapsrutan så ändras texten direkt på skylten.

Allt är mycket riktigt fast monterat men jag har för mig att jag har sett signaler där dom olika delarna kan flyttas individuellt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg signalmedskylt.jpg (201.5 KB, 181 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 16:44   #7
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Intressant, det var ett önskemål som jag faktiskt skickade in tidigt när jag höll på med signaler.
Tyvärr hittar jag ingen dokumentation hur det fungerar vilket gör det svårare att använda på egna signaler.
Numreringen antar jag följer samma mönster som hastighetstavlor och kilometerstolpar.
Att åäö inte fungerar på den signalen ser jag inget konstigt med alls, engelsmännen har ju inte åäö.
Utvecklaren av signalen bygger upp en font med bilder för varje bokstav och de har knappast lagt upp åäö.
Hur den undre delen i konfigureringen fungerar däremot är omöjligt avgöra enbart från bilden?
Ser ut som att den skulle visa olika bokstäver beroende på något, är det hastighet samt dag/natt man kan kryssa för?

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009