Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-16, 12:51   #1
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Ja det är farligt att skriva här för alltid är det något som blir fel.
Nu på morgonen idag har jag läst i andra trådar på Forumet om hur konstruktiv kritik skulle uppskattas. Men när jag då skriver något kort som jag upplever med Trainz blir jag omedelbart halshuggen utav någon av de stora på detta Forumet. Speciellt tråkigt då när det är Svenolov, en medlem var saker jag alltid använder och har berömt honom för.
Kanske är detta också ett skäl för att sluta skriva på detta forum.

Nej Svenolov jag har inte prövat något utav dem du nämner. Jag hämtar mest tyska, engelska eller USA modeller. Antingen från DLS eller från enskilda hemsidor. Även om det finns skickliga konstruktörer som använder sig utav alla de skript som finns så finns det många som inte gör det.
Om jag då tar DLS som exempel så finns där samma lok uppladdat flera gånger. Det enda som tycks skilja dem åt är deras nummer. Här tycke jag ett automatiskt numreringssystem skulle varit bättre. En del lägger ut lok och vagnar i olika utföranden ,mer eller mindre smutsiga. Jag tycker att ett automatiskt system för olika utseenden skulle varit bättre. Det finns ju många användare använder sig av dessa system.
Men samtidigt är det här inget problem som är så stort att jag inte använder sakerna. Nej då lång därifrån. För även om jag köper en del saker så uppskattar jag mycket att det finns skickliga byggare som lägger ut fina saker för gratis hämtning.
CGD besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 13:02   #2
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Låter ju intressant Baloo. Jag har nog de flesta gratislok från dem och en del betallok. Men vilket lok är det du skriver om?
Uppdaterat Trainz? Vilket Trainz och vilken uppdatering?

Men de lok jag skrev om gäller ju bara dessa som är med i Trainz från början. Jag har även köpt lok från tillverkarens hemsida, http://www.worldoftrainz.com/, men han kräver att man installerar ett speciellt tilläggsprogram för att loken skall fungera så jag upplevde det lite krångligt och köpte därför bara en gång.
Men funktionsmässigt är ju dessa lok helt underbara. De är också de enda lok jag sett som har tysta dynamiska bromsar. Om jag använder dynamiska bromsar så går motorvarvet inte upp om jag bromsar kraftigare.

Senast redigerad av CGD den 2013-02-16 klockan 13:03.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 14:17   #3
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD Visa inlägg
Låter ju intressant Baloo. Jag har nog de flesta gratislok från dem och en del betallok. Men vilket lok är det du skriver om?
Uppdaterat Trainz? Vilket Trainz och vilken uppdatering?

Men de lok jag skrev om gäller ju bara dessa som är med i Trainz från början. Jag har även köpt lok från tillverkarens hemsida, http://www.worldoftrainz.com/, men han kräver att man installerar ett speciellt tilläggsprogram för att loken skall fungera så jag upplevde det lite krångligt och köpte därför bara en gång.
Men funktionsmässigt är ju dessa lok helt underbara. De är också de enda lok jag sett som har tysta dynamiska bromsar. Om jag använder dynamiska bromsar så går motorvarvet inte upp om jag bromsar kraftigare.
Det lok som jag skriver om hittar du på deras hemsida under freeware RBMN packs.

Jag har faktiskt också köpt ett lok WOT. Men det har jag inte fått att fungera i 12:an. Så det får ligga i malpåse.

Uppdateringen som jag skrev om är den som N3V själva skrev om i sitt nyhetsbrev. Det finns här http://forums.auran.com/trainz/conte...and-the-future. Den är inte utkommen ännu, men på gång tydligen. Och det verkade som det var en hel del som skulle rättas till. Men man vet aldrig.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2013-02-16 klockan 14:24. Anledning: Hittade länken och stavat som en kratta
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 16:46   #4
Rekin
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: GBG
Inlägg: 44
Standard

En kort fråga emellan dessa långa och intressanta inlägg, kan man implementera denna "true/false" skript i original Rc4 loket? Dvs Aurans egna lok.

Nu när jag har köpt Cw-RCn så kan man faktiskt använda inbyggda RCn som "statist" (förmodar att aurans egna lok är liiite mildare när det gäller poly..)

Mvh/Rekin

Senast redigerad av Rekin den 2013-02-16 klockan 16:50.
Rekin besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 03:57   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
Standard

Ljud:
Jag har hittat en stor script fil (100 kb) som bl.a bygger på egenutvecklad ljudfil och alltså INTE följer
Auran standarden. Tack för ditt tips om ljudfils uppbyggnad, Sven-Olov, eftersom jag inte fick ihop det
när jag studerade nedladdade koden. Jag fick då för mig att 2 diesel ljud var igång SAMTIDIGT, men nu vet jag bättre.

Koden bygger på att:
1. Man räknar ut längden i sek för varje WAV fil.
2. Spar värdena i vektorer med djupet 8 = Throttle lägen.
3. Alltså 3 vektorer för resp Idle, Up, down mode.
4. ShutDown + StartUp WAV fils längd.

Sen skapar man THREAD funktioner:
En tråd för engine_monitor(), som bl.a tar reda på förändrat Throttle läge.
En tråd för engine sound(), som i en oändlig loop spelar upp aktuell WAV fil beroende på aktuellt status i Engine tråden.
Man använder World.PlaySound för att spela upp ljudet.
Intressant är att man lägger in Sleep metoden i slutet av loopen. Sovtiden sätts till WAV length i sek-0.4 sek.
Hur man kommit fram till 0.4 bygger väl på erfarenhet.
Därefter hamnar man i loopens början igen och allt upprepas.......
Shutdown/Startup WAV filer understöds naturligtvis också i oändliga loopen.

Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov.
Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och
StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ.


Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av
andra eventuellt aktiva diesel maskiner.


Övrigt:
1. Baloo kom med ett intressant påpekande:
ISOLATION
vilket också borde läggas in i det vi håller på med.

2. Broms ljud. Varför inte?

3. Kommer säkert mer......

Samtidigt har jag ju fått in lite nya tips om vad som bör kompletteras i ångloken.....


Man lär sig nåt nytt så känge man lever..... Kul!
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 11:26   #6
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Naturligtvis, vovven. Testa så mycket du vill. Sen plockar vi ut det bästa ur kakan.

Min lösning att använda Auran standard utesluter inte enskilda individer. Vi kan bygga upp ett "standardskript" som kan hantera båda alternativen. Då kan vi definiera vår egen standard, ljudfilsnamn som avviker från Aurans standard och nya taggar i config (extensions containern) som fyller våra behov.
Detta standardskript läggs sedan i ett bibliotek (STL Script Library) som varje enskilt lok kan ärva. Det innebär också att det enskilda loket kan ha egna skräddarsydda funktioner (tillägg) i sitt skript.

Citat:
Ursprungligen postat av vovven47 Visa inlägg
.....
Om du inte har emot det, så tänkte jag testa denna algoritm, Sven-Olov.
Sen om jag får det att fungera är det ju en enkel match att ersätta World.PlaySound med dina PlaySoundScriptEvent(string) och
StopSoundScriptEvent(string), vilket onekligen är ett elegantare alternativ.

Lösningen vi tar fram bygger NATURLIGTVIS på enskilda individer med dieselmotorer, som jobbar oberoende av
andra eventuellt aktiva diesel maskiner.
.....
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 05:16   #7
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 350
Standard

Nu fungerar ljudet vid uppstart och stopp av motorn.

Dock finns ännu många problem att lösa!


1.En dum fråga:
Hur få igång YBo6 och T41 i CAB mode????
DCC mode fungerar.
Vilken tangent skall jag aktivera?
Tycker jag har provat "alla"?


2. Finns det någon som har en ljudsnutt när en rälsbuss startas upp resp stängs av?
Behöver inte nödvändigvis vara i WAV format.
Nuvarande filer spelar upp ett STORT diesel loks start/stop.
Kanske inte så passande för en "liten" rälsbuss.
Tips?
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-16, 13:14   #8
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

CGD, du ska fortsätta och skriva här och komma med synpunkter. Det som hände när jag läste ditt inlägg i denna tråd, var att jag uppfattade det som om att vi inte gör någonting med att lösa dessa problem. Problemen är lösta så nu är det "bara" att implementera detta så generellt som möjligt, så att ALLA befintliga lok kan dra nytta av detta.

Om du tycker att många tyska, engelska, amerikanska och modeller på DLS stämmer överens med din uppfattning, så kan jag bara hålla med. Om du hade nämnt det, så hade mitt tillfälliga "utbrott" aldrig skett. Jag tog det väldigt personligt och på alla svenska byggares vägnar.

Jag ber om ursäkt för detta. Och jag är glad över att du kom med ett förtydligande.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-02-16 klockan 13:26.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009