![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... börjar bli färdig får man ju hitta nya infallsvinklar, t.ex. överföringsvagn och Tp 3508 utrustad med normalspårkoppel.
Det blir en liten utmaning att försöka få upp en normalspårsvagn på en överföringsvagn och sen få koppel och annat att fungera !!!??? Bufferthöjden på 3508 låg ju "en överföringsvagnshöjd" över standardhöjd (1050 mm). Kul idé ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Trevligt, mycket trevligt! michael-h har gjort en överföringsvagn, men av ÖBB's typ. Kika på den, så kanske du kan få lite idéer
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Otroligt snyggt LAn!
Jag ska se om jag har lite bilder på överföringsvagnar om du är intresserad. ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Ska rota och kolla, om jag minns rätt. EDIT: En ritning hittad, men den är för smalspårsvagnar till normalspår. Tror att jag har åt andra hållet också, letar vidare.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2013-03-30 klockan 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Om du hittar ritning på Q37p så vore det bra, men leta dig inte fördärvad bara! Jockes, de österikiska "rollwagen" är väl OK men jag har en annan idé: Jag kan lätt "bygga om" några vagntyper (t.ex. litt O och G), höja dom och förse dom med en stel egen boggi och med en Q37p som ny boggi. Fördelen med detta är att vagnarna fungerar då fullt ut med last, öppningsbara dörrar, texturegroup mm. Jag har kollat lite och på t.ex. NKlJ var det mest dessa typer som överfördes. Att gestalta själva överföringsprocessen blir nog väldigt knepigt utan skriptning.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Först en Tp och nu fullt fungerande överföringsvagnar, kan denna tråd bli bättre
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Har skickat ett mail till Gunnar Ekeving och frågat, om han eventuellt har en ritning på Q36p eller Q37p.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Går det inte att ha tre koppel på en vagn. Två som det är nu och lägga till ett tredje koppel mitt i vagnen, som går lodrät istället. Sen bygga en övergångsvagn med ett spår på, som man kör upp vagnen på och kopplingen sker via den lodräta kopplingen. Då är vi framme vid problemet, hur ska man frigöra spåret på vagnen från det andra spåret eller koppla ihop dom olika spåren. Då går mina tankar till vändskivan, där kan man ju köra ut loket och sedan få skivan att snurra runt till nästa spårkoppling. Kan man inte göra en liknande pålastningsstation, men istället för en vändskiva där spåren frigörs från varandra. Så frigöres istället överföringsvagnen från spåret på något annat konstigt sätt, så att man kan åka vidare med överföringsvagnen, med vagn på.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Lennart,
![]() Bear har skickat ritning på Q37p till mig, tillsammans med några fler ritningar av smalspårsfordon.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... att ni hjälper till med ritningar bilder och idéer. När jag hämtat mig efter Påsken (på den tredje dagen lär de flesta återuppstå) så skall jag sätta igång igen!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Själv, tror jag nog det enklaste är att ha vagnarna som produkter. Vet inte vad Trainz tillåter, men borde det inte gå att ha en portal vid överföringsrampen? Så när man kör upp på rampen, så har man under själv "spåret" som normalspårsvagnen kör på, har en last/avlastningsobjekt, som lastar normalspårsvagnar som produkter, och efter det tas normalspårsvagnen bort genom portalen? Men, jag har ingen kunskap alls om hur Trainz funkar..!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|