![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Jo visst, som jag i tidigare inlägg skrev, så drog S1 loken även godståg i Skåne.
Se bilden från boken "De sista svenska ångloken": |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Lite fler bilder på S1 1912 (fortfarande saknas eller ska några detaljer ändras) körandes Nils Blids Cab bana, som blivit "ånglokifierad".
Bilderna är ifrån Tösse station och linjen mot Ånimskog: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Har roat mig att då och då måla om S1 1912 till ett "nyare" S1 1922.
Fortsätter när andan och lusten faller på nu under den svenska sommaren! Varför loket får heta S1 1922 beror på att bilderna jag fått av Bengan och Kenta kommer från S1 1921 och S1 1923. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Riktigt, riktigt snyggt, vovven!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Håller med! Snyggt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
Vid närmare granskning av S1-an så upptäcktes att förarens/eldarens fönster framåt
hamnat för långt ned. Har nu flyttat upp dem omkring 10 cm. Se bild. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
|
![]()
S1 1922 snart leveransklart:
S1 blev Sveriges sista tillverkade ånglok år 1953. NOHAB tog fram 20 stycken (SJ nr 1910-1929). Största tillåtna hastighet sattes till 80 km/t och dragkraften till 8,1 Mp. Ludvika med Västerås området tilldelades 4 stycken S1 lok: 1922, 1924, 1926 och 1927 för att sättas in i person trafik och då främst kring Ludvika. Norrland fick 7 stycken S1 lok (1919,1920,1921,1923,1925,1928 och 1929) för trafiken på bl.a Inlandsbanan, men även i trakterna av Bollnäs och Örnsköldsvik. S1 1922 var under sin driftstid stationerad inom Ludvika trafik distrikt och slopades 1973. Skrotades i Kalmar 1974. Idag finns 5 stycken S1-or bevarade: 1914(SkJ), 1916 (Tyskland), 1921(SÅS), 1923 (JVM) och 1928 (England) |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|