![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
rely, Jockes och Ursus94!
rely: "Dom gånger som man använde en koppelstång så tror jag inte att man hade normalspårsbuffertar monterade på loken." Även om loket var ombyggt med Normalspårsbuffertar kunde det ju ändå dra överföringsvagnar med koppelstång eftersom smalspårskopplet fanns kvar!? Ursus94: "Visar ett Tp-lok utan normalspårkoppel men med uppflyttade lyktor: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=114945" Eftersom jag ändå fick klona till ett nytt lok (SJ Tp(NBu)) just p.g.a. de uppflyttade lyktorna så talar väl mycket för att NormalspårsBuffertarna skall vara ett tillval till det loket!? På bilderna kan ni se hur det ser ut. Den andra bilden visar att ännu fattas en överföringsvagn för att allt skall stämma! Men "tiden läker ju alla sår" så vi får väl skåda in i framtiden ![]() Tack för att ni deltar i utvecklingsarbetet!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Visst bör det ha kunnat dra även med smalspårskopplet, men det var väl både enklare, och säkrare att bara koppla med buffrarna (hmm, vad blir det för ord egentligen?) och skruvkoppel. Men man måste ju även ha smalspårskopplet kvar, för tex smalspårsvagnar och överföringsvagnar utan vagnar på. Där blir det ju lite svårt att koppla med normalspårskoppel..
![]() Så lite om modellen: Den röda blaken som kopplet (smalspår) sitter på, ska ha runda hörn (se bilderna som blev länkade) och hål i plåten. Där hålen är, ska även ena "benet" för normalspårskopplet sitta, dem sitter för nära nu tycker jag. Och så ska dem yttersta vara smalare. Men, det är ju inte färdigt än! Men tänkte så du inte missar något ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Snyggt lan
![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]() Citat:
Det fanns ingen standard på smalspårs koppel. Utan det var olika, beroende på vilken järnväg dom gick på och roslagsbanan (som Tp loken kommer ifrån ) hade "skon" vänd åt "andra hållet" Ang din fråga LAn, det är som jockes säger. Man gjorde det men ytterst sällan. oftast bara när överföringsvagnen var tom. Jag tror dessutom att man fick köra lite fortare när man kopplade direkt till vagnen och inte använde koppelstång. Men det förekom säkert att man använde koppelstång. Normalspårs buffertarna var ingen ombyggnad utan snarare något som man satte på och tog loss vid behov. Och precis som Jockes redan påpekat så var lokets buffertbalk skuren runt plogarna. Edit: Citat:
![]()
__________________
![]() Senast redigerad av rely den 2013-05-13 klockan 18:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har använt ett "hästskokoppel" med U-et uppåt men eftersom det är ett STL NG-koppel så är det lätt att ändra!
Skall titta på buffertbalken vid tillfälle!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Hittade en bild online på hur Tp loket såg ut innan den främre kylaren byggdes om.
http://i210.photobucket.com/albums/b...er/Tp_xxxx.jpg En bild skärningen i buffertbalken när plogarna inte sitter på. http://goto.glocalnet.net/trefotaspa..._alem_1958.jpg
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]() Citat:
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är sån här hjälp vi byggare behöver
![]() ![]() Citat:
![]() Saab 92an (som skymmer buffertbalken) är ju högaktuell idag när kineserna presenterade sin Saab 95 ![]() legotrainzman: "Det borde väll gå att göra så att man kan ändra koppel i property rutan" Tyvärr inte! NGKoppel är ett eget meshbibliotek ![]() En bild på vad jag åstadkommit efter era påpek:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kommer mot slutet när det mesta börjar bli klart. Bengan (en av forumets stora pyntare) upptäckte ju fönstret till kompressorrummet.
Bengan fick även syn på gardiner innanför på något lok. Detta är nu ditbyggt, gardinerna får väl bli tillval via Propertyrutan:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]() Citat:
![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|