Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-13, 17:38   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tack ...

rely, Jockes och Ursus94!

rely: "Dom gånger som man använde en koppelstång så tror jag inte att man hade normalspårsbuffertar monterade på loken."

Även om loket var ombyggt med Normalspårsbuffertar kunde det ju ändå dra överföringsvagnar med koppelstång eftersom smalspårskopplet fanns kvar!?

Ursus94: "Visar ett Tp-lok utan normalspårkoppel men med uppflyttade lyktor: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=114945"

Eftersom jag ändå fick klona till ett nytt lok (SJ Tp(NBu)) just p.g.a. de uppflyttade lyktorna så talar väl mycket för att NormalspårsBuffertarna skall vara ett tillval till det loket!?

På bilderna kan ni se hur det ser ut. Den andra bilden visar att ännu fattas en överföringsvagn för att allt skall stämma! Men "tiden läker ju alla sår" så vi får väl skåda in i framtiden

Tack för att ni deltar i utvecklingsarbetet!!!!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130513_0000.jpg (189.5 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130513_0001.jpg (218.5 KB, 58 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 17:53   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Visst bör det ha kunnat dra även med smalspårskopplet, men det var väl både enklare, och säkrare att bara koppla med buffrarna (hmm, vad blir det för ord egentligen?) och skruvkoppel. Men man måste ju även ha smalspårskopplet kvar, för tex smalspårsvagnar och överföringsvagnar utan vagnar på. Där blir det ju lite svårt att koppla med normalspårskoppel..

Så lite om modellen: Den röda blaken som kopplet (smalspår) sitter på, ska ha runda hörn (se bilderna som blev länkade) och hål i plåten. Där hålen är, ska även ena "benet" för normalspårskopplet sitta, dem sitter för nära nu tycker jag. Och så ska dem yttersta vara smalare. Men, det är ju inte färdigt än! Men tänkte så du inte missar något
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 17:53   #3
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post koppel

Snyggt lan det ska bli ett roligt lok att få till trainz. Men är det inte fel koppel på loket jag har för mig att loken hade några andra koppel, vet inte vad dom heter, men HÄR är en bild.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 18:16   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Snyggt lan det ska bli ett roligt lok att få till trainz. Men är det inte fel koppel på loket jag har för mig att loken hade några andra koppel, vet inte vad dom heter, men HÄR är en bild.
Ser ut som det kopplet, fast uppochnervänt Kanske någon vet mer om detta med koppel? För som det ser ut nu måste det ju vara svårt att få kopplena att sitta ihop när man väl börjat rulla..
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 18:16   #5
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Snyggt lan det ska bli ett roligt lok att få till trainz. Men är det inte fel koppel på loket jag har för mig att loken hade några andra koppel, vet inte vad dom heter, men HÄR är en bild.

Det fanns ingen standard på smalspårs koppel. Utan det var olika, beroende på vilken järnväg dom gick på och roslagsbanan (som Tp loken kommer ifrån ) hade "skon" vänd åt "andra hållet"


Ang din fråga LAn, det är som jockes säger. Man gjorde det men ytterst sällan. oftast bara när överföringsvagnen var tom.
Jag tror dessutom att man fick köra lite fortare när man kopplade direkt till vagnen och inte använde koppelstång. Men det förekom säkert att man använde koppelstång.
Normalspårs buffertarna var ingen ombyggnad utan snarare något som man satte på och tog loss vid behov.

Och precis som Jockes redan påpekat så var lokets buffertbalk skuren runt plogarna.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ser ut som det kopplet, fast uppochnervänt Kanske någon vet mer om detta med koppel? För som det ser ut nu måste det ju vara svårt att få kopplena att sitta ihop när man väl börjat rulla..
Finns en hasp som man skjuter igenom öglan som hänger ner där på kopplet. Om du har svängarna förbi ULJ så kan du ta en titt på deras Tp lok.
__________________

Senast redigerad av rely den 2013-05-13 klockan 18:21.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 19:05   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Koppelfrågan!

Jag har använt ett "hästskokoppel" med U-et uppåt men eftersom det är ett STL NG-koppel så är det lätt att ändra!

Skall titta på buffertbalken vid tillfälle!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 19:38   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Hittade en bild online på hur Tp loket såg ut innan den främre kylaren byggdes om.
http://i210.photobucket.com/albums/b...er/Tp_xxxx.jpg

En bild skärningen i buffertbalken när plogarna inte sitter på.
http://goto.glocalnet.net/trefotaspa..._alem_1958.jpg
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 19:45   #8
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Hittade en bild online på hur Tp loket såg ut innan den främre kylaren byggdes om.
http://i210.photobucket.com/albums/b...er/Tp_xxxx.jpg

En bild skärningen i buffertbalken när plogarna inte sitter på.
http://goto.glocalnet.net/trefotaspa..._alem_1958.jpg
Notera även att man inte har "Slickepinnar" i ena änden heller, utan färgerna sitter direkt på korgen. Osäker på om det är direkt på, eller på någon utstickande, men karossföljade plåtbit. Och plogarna togs väl av under sommarna, eller ja, när det var snöfritt?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 22:36   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Nu gör ni ett jättefint jobb ...

... det är sån här hjälp vi byggare behöver

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Hittade en bild online på hur Tp loket såg ut innan den främre kylaren byggdes om.
http://i210.photobucket.com/albums/b...er/Tp_xxxx.jpg

En bild skärningen i buffertbalken när plogarna inte sitter på.
http://goto.glocalnet.net/trefotaspa..._alem_1958.jpg
Intressanta bilder, den kylargrillen blir något för "alla våra målarmästare" att lägga in i texturegroupen !

Saab 92an (som skymmer buffertbalken) är ju högaktuell idag när kineserna presenterade sin Saab 95

legotrainzman: "Det borde väll gå att göra så att man kan ändra koppel i property rutan"

Tyvärr inte! NGKoppel är ett eget meshbibliotek

En bild på vad jag åstadkommit efter era påpek:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130513_0000.jpg (163.1 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130513_0001.jpg (141.9 KB, 110 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 09:03   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Pyntfasen ...

... kommer mot slutet när det mesta börjar bli klart. Bengan (en av forumets stora pyntare) upptäckte ju fönstret till kompressorrummet.
Bengan fick även syn på gardiner innanför på något lok. Detta är nu ditbyggt, gardinerna får väl bli tillval via Propertyrutan:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20130514_0000.jpg (174.5 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg lan_20130514_0001.jpg (184.9 KB, 110 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-13, 21:42   #11
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag har använt ett "hästskokoppel" med U-et uppåt men eftersom det är ett STL NG-koppel så är det lätt att ändra!

Skall titta på buffertbalken vid tillfälle!
Det borde väll gå att göra så att man kan ändra koppel i property rutan
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009