![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Class 8k är ett starkt lok som drar tunga tåg men med låg fart. Vi har två st till förfogande varav den ena är driftduglig. Dessa byggdes 1911 och vi kommer också att få tre stycken Class 7F som är en 15 år nyare version av loket.
Som ni ser så har den hjulkonfigureringen 2-8-0 vilket betyder en axel ledhjul eller vad det kallas och hela fyra dragande hjulaxlar och inget ledhjul i slutet. Diametern på hjulen är små vilket innebär att den är stark men lågt växlad. Maxfarten är ca 45mph (drygt 70km/timmen) men det är med tomma vagnar. Med fulla kolvagnar så är nog 35mph (55km/tim) en lämpligare fart. Tester kommer att påbörjas med hur tunga tåg vi klarar av att köra på banan. Dragkraften är 139kN.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Class 3F Fowler är en annan loktyp som vi kommer att använda. Vi har 10 st till förfogande men bara 2 st är körbara just nu.
Dessa små och smidiga lok byggdes 1924 och används i växlingstjänst och små lokaltåg, både med gods och passagerare, så kallade mjölktåg. Dessa kommer vi inledningsvis att använda för att få igång persontrafiken och godstrafiken efter linjen och vartefter vi behöver fler vagnar så kommer loken att bytas ut mot starkare lok. Vi har blivit lovade 5 st stora persontågslok för persontrafiken inom ett halvår. Då kan vi köra snabbtåg ned till Carlisle. Hastigheten är ca 40mph men den går att skrämma upp till drygt 55mph om det skulle behövas. Det är dock inget att rekommendera då loket endast har tre st drivande axlar och inga ledhjul vilket gör att dessa lok går ostabilt på spåret.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Va trevligt! Var hämtar man rutten ifrån? Payware?
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2013-06-12 klockan 23:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Ja tyvärr kostar den pengar och finns på Steam för 29,99Euro. Dessutom kostar alla de lok ni sett fram tills nu också ca 100 SEK per styck. Jag återkommer med info så fort jag får se extrapris på dessa om någon skulle vara intresserad av att köpa. Just nu får ni se detta som en historia och vad man kan göra med denna hobby.
Som sagts så kräver alla de ovanstående loken speciella licenser för att få köras (Payware) Vi har dock två loktyper som alla som klarat ånglokstestet kan köra på banan. Dessa är som följer: Class 5 4-6-0 är arbetshästen på engelska järnvägar och började byggas 1934 och är känd som en "Do-Anything-Go-Anywhere" och i folkmun kallas denna för Black 5. Totalt har över 600st byggts och det finns fortfarande beställningar på helt nya lok i minst tre år till så minst 840st kommer att rulla i många år framöver. Vi har 5 stycken till vårt förfogande varav 3 st är körbara i olika skick. Dessa används i både persontrafik och godstrafik.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Om jag inte har helt fel så finns även Class 7F 2-8-0 med i Simulatorn när man köper den och då är detta vårt andra allroundlok på linjen som inte behöver speciell licens/utbildning för att köras.
Vi har tillgång till tre stycken av dessa och alla är byggda 1925. Dessa är, precis som class 8k, byggda för att dra tunga godstågslok i jämn men förhållandevis låg fart. det byggdes också ett antal redan 1914 men de har vi inte tillgång till idag. Med en dragkraft på 157kN så är dessa byggda för att klara branta backar och på vår linje har vi 1:82 backar så dessa behövs. De är dock dyra i drift då de slukar kol.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Alltid trevligt att se bilder!
![]() Synd att nästan allt är på payware. Sen undrar jag vart tog alla de äldre forumister vägen. De dyker upp väldigt sällan har jag märkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Fina bilder på en trevlig rutt. Ja, det är tyvärr mycket payware. Jobbigt för oss som inte badar i pengar...
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|