![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jätteskönt! Ånglok och LAns lokstall - vad kan vara bättre.
Nu får du rätta mig Vovven47, men jag tror att det var hösten 2010 som du startade bygget av E 2 - från scratch. Sen dess har det ena loket efter det andra rullat in i Forum i allt raskare takt. Skulle tro att det handlar om minst 15 lok. Hoppas du Vovven47 har bättre koll på det än jag. Men jag lyfter ett varningens finger. Snart står du inför tubbyte och pannstensknackning. Gissa att det blir liv på innevånarna i centrala Malmö, så då är det nog dags att fly till plågsam hetta och hög luftfuktighet. Nisse Fotnot: En stor del av ångloksproduktionen sker Thailand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]() Citat:
Jo, det har blivit en del ånglok nu, uppåt 15 st, men MÅNGA svenska ånglokstyper finns ju fortfarande kvar att bygga!!!???? Jo, och som tur är bor jag nära LillaTorg så grannarna hör INTE mitt hamrande och SVÄRANDE(GMax) utan istället skränet och musiken från de många restaurangerna runt ikring! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]()
Jag har vet nog också att man hade byggt Sj G2 som hade en svensk panna med en vanlig G-tender.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]()
Det tyska G8 loket kom till Sverige 1918 (20 st) i ursprungligt utseende,
men försvenskades omkring 1930 med ny panna, BGb. År 1941 försågs Ga2 1418 med främre löphjul (för högre hastighet) och döptes 1942 om till G4 1418. Snart leveransklart: |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]()
G6 1452 snart leveransklart!
Har gjort ändringar för "framtiden": Engine configuration uppdaterat till version 3.1 Ångvissle ljud uppdaterat till version 3.1 Ångloks ljud uppdaterat till version 3.1 => ångloket uppdaterat till version 3.1, dvs "mina" delar. I och med engine ändringar så verkar nu dragkraft lite mer realistisk. Alltså ingen BigBoy styrka mer! Dessutom måste ni från och med nu ge akt på vatten nivån i pannan när ni kör i CAB MODE, så glöm inte I tangenten för att fylla på vatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Sitter precis med en bok om Skelleftebanan och i den, så finns det en ritning på lok Gb, efter omlitterering G5, med tender. Hade tänkt att börja skanna in boken. Om du vill, så kan jag skanna in ritning nu omgående och skicka den till dig. Annars ligger den på sidan 95 i boken och det kanske tar ett tag innan hela boken blir inskannad.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 347
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|