![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det du säger är helt riktigt.
Vad gäller överskridande- och restriktionstavlorna så gjorde vi så här i väntan på ett fungerande ATC-system (5-årsplanen). Det du nämner om hastighetstavlor efter signaler är nog en sak som Svenolov kommer att titta på när han får tid att utveckla signalsystemet. I verkligheten är ju allt idag kopplat till ATC och jag antar att en signals hastighetsbesked gör att en efterkommande hastighetstavlas högre besked ignoreras ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 353
|
![]()
Låter intressant med ett ATC-system enligt verklighetsprincipen... Jag har själv haft idéer om att programmera ett signalsystem inkl. ATC och tågvägslåsning som i verkligheten, men i.o.m. erat jobb så har jag inte börjat, men sugen blir man ju ändå...
Angående signaler och tavlor så fungerar det kortfattat ungefär så här: Information som överförs via ATC-systemet är Takhastigheter (inkl. stopp), Målhastigheter, Målavstånd, Lutning (inte till fisk), Tågslagsinformation. De flesta baliser är inbördes länkade till varandra, sk grundavstånd. Beroende på banans kvalitet och status varierar den högsta tillåtna hastigheten, takhastigheten på bansträckan, även fordonet har en sth. De olika typerna av hastighetsbesked lagras i separata register där varje register bara kan ersättas av samma typ av kategori. Dock kan vissa typer av T-nedsättningar radera andra typer av nedsättningar, men detta är lite överkurs kanske... Det har med kodning av baliserna att göra. Vid varje ögonblick är det den lägsta hastigheten i alla registren (inkl. bromskurveregistren) som är sth för fordonet. Sen finns det en del andra finnesser med ATC-systemet också, bla P- och A-bortflyttad målpunkt och SH-baliser (höjning efter växel), mycket handlar ju om säkerhet och att snabba upp tågförningen. Och allt detta är förstås häftigt(!) om det finns i systemet. Min tro är att det går att göra en typ av "ATC-light"! Frågan är ju också om baliserna bara ska vara kosmetika och all info finns i tavlornas infopunkt? Dock finns det ju tavellösa infopunkter, men man kan ju ha en osynlig tavla! Jag vet inte vad trainz tillåter er att göra! mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
|
![]()
Hej lan!
Jag har upptäckt en ny tilläggstavla för bland annat orgentiringstavlan. Det är samma som den tavla som det står "Gäller ej alla spår" fast motsatsen "Gäller alla spår". ------------------------------------- Såhär ska texten vara på tavlan. övre raden --- Gäller undre raden -alla spår
__________________
Mvh RobertE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Jag har försökt söka, utan att finna, men hur långt ifrån ska egentligen en tavla sättas upp för det den varnar för? Tex. orienteringstavla innan hastighetsnedsättning, och ljudsignaltavlor innan vägar. Allt beror väl också på hastighet, backar (längre bromssträcka tänker jag då) och sådant som avgör avståndet, men ett cirkatal vore bra att ha!
Vore praktiskt om man kunde samla lite sån info och ge ut en guide när allt börjar bli klart ![]() //Jocke ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Ljudsignaltavla är knepigare. Nu vädjar jag till mitt minne. Ljudsignaltavlan skall sättas upp framförallt före tunnel, kurva och planfri vägkorsning med begränsad sikt. Mellan signaltavlan och objektet skall signal "tåg kommer" ges ytterligare en gång. I en STW-manual kan man läsa att ljudsignaltavlan skall placeras 250 meter före objektet (förkortning för "tunnel, kurva och planfri korsning"). Då skall nästa signal på 125 meters avstånd vilket förefaller orimligt. Min gissning är tumregeln försignal 500 m före objektet och ny signal 250 meter. Med tanke på anvisningarnas luddighet får man väl anta att bedömning gäller här också. Rättelser och klarlägganden är önskvärda. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Mittåt. Till följd av att jag inte kan läsa Windows mail utan använder endast tangentbordet uppstår lätt fel. Dem upptäcker jag i Forum - som nu. I andra stycket, tredje raden, har ett ord fallit bort. Skall läsas: "...nästa signal placeras på 125...".
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
På Transportstyrelsens webbplats finns Järnvägsstyrelsens handböcker. Den här innehåller bl.a. information om avstånd för orienteringstavlor (ska vara 1000 m enligt den).
Ljudsignaltavlornas avstånd säger den inget om. På Postvagnen hittade jag en uppgift om att 4 till 6 ggr sth är vad som gäller (eller gällde, tydligen sätts de inte ut längre?), alltså 400-600 m om sth är 100 km/h. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|