![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
O hytten har annat styrreglage för strömtillförseln samt fel uppsättning rutor.
Da och Dm har väldigt lika hytter då (om jag inte minns fel) Dm egentligen är en vidareutveckling utav Da, inriktad på just godstrafik, senare utvecklades även delen Dm3 och sattes imellan Dm loken för ökad styrka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
En annan sak är mellan varje lokhalva, ska det verkligen vara en "gummilist" (bälgarna heter det kom jag på nu) enda där ute? Ska den inte sitta längre in? Ser nämligen ingen sådan alls på dem bilderna jag kollar på.
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2013-10-07 klockan 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har byggt panton efter orginalritningen från slutet av 1950-talet och den följer ritningen
![]() ![]() Pantografer och gummilister byttes säkert många gånger. Vid revision till "blålok" sattes gummivulster runt gaveldörrarna och pantografen byttes till en röd (som möjligen var bredare ??? Observera "fria rummet får inte överskridas!".
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
På den ritningen är strömavtagaren rak...
![]() EDIT: Tycker denna bild visar taket inkl. strömavtagre väldigt bra. http://oi39.tinypic.com/rk24vc.jpg
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2013-10-07 klockan 14:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Böjningen på själva bågen går ej som du byggt där, den ska följa nedre delen (den raka halvan som du ser på ritningen) ovan på ligger en kolskena som ligger an mot kontaktledningen. Det är därför den ser så otroligt böjd ut. Sedan är det så att Dm loken har en gumibälj runt bakdörren och ingen gummi jalusi runt om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
OK, det där med bälgarna som är gummivulster kan jag köpa, men inte panton (se bif. ritning !)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Tycker att panton följer mer övre delen på ritningen, bör den inte gå ungefär där jag har fyllt i med rött?
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Ja, vad krävs för att övertala dig?!
![]() http://oi39.tinypic.com/rk24vc.jpg EDIT: kolla annars på Swen's bilder från Railworks och hans Dm(3) ![]() http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30385 Kanske kan hjälpa lite med något.
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2013-10-07 klockan 15:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
Själva bågen följer ritningen, och bågen är tvådelad, du har bågen, och en kolslitskena som ligger ovanpå, där av blir den så böjd på ritningen, bågen är rätt plan mellandom två ytterböjarna, så har du kolslitskenan liggande ovanpå och den är bågformad, vilket leder till att det ser så böjt ut. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|