![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Började bli riktigt orolig, att du hade kastat in handduken. Inget inlägg igår.
Vet inte om det är en synvilla p.g.a. vinkel eller p.g.a. att den ena är blå och den andra är brun. Men jag tycker att det ser ut som om ögonen sticker ut mer på den bruna än på den blå. Ser väl OK ut på den blåa, men på den bruna ser det ut som om lyktorna fortfarande sticker ut väldigt lång. Synvilla eller ?????
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Mycket snyggt!!!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Men, återigen lite kommentarer:
Får se om jag kommer på mer?! ![]() Nåja - panton ser MYCKET!!!! bättre ut nu. Och enligt min åsikt, så släpp helst inte loket innan hytten är klar (om DU orkar med att göra en hytt alltså). Annars kanske risken finns att folk inte visar lika stort intresse längre?? Och min åsikt är ju, att lok i Trainz är bäst när dem har en riktig hytt, som är riktigt fin! Annars måste jag fråga om det OK att visa upp lite bilder på Aurans forum härifrån? Vore kul att visa upp lite vad du håller på med där, så vi kanske lockar hit lite folk? För tror Dm(3)-loken är något rätt många ändå känner till "där ute", var ju Europas starkaste lok förr, och så gick dem på ju på Malmbanan ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... försöker rätta de efterhand. Det är ju inte så lätt för er när ni bara har mina "shots" att gå på, men jag tror det blir bra i slutänden !!??
![]() Tre bilder på fronterna som de är efter tillrättningen. Sen var jag inte helnöjd med boggierna så de har fått lite "specular-glossiness-reflect-kontrast" - behandlning som jag tycker lyfter dem ett snäpp.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Detta blir ju riktigt, riktigt bra!
![]() Siffrorna på Dm2 944 tycker jag är för små, jämför gärna med hur 945 såg ut här: http://www.postvagnen.com/forum/inde...529033#p529044. Där går siffrona nästan enda utifrån nitkanten till nästa nitkant. Men, fick inget svar på min sista fråga ifall du missade den ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Lennart: Såg nu att du har skickat lite prylar, men jag sitter inte hemma på min egen dator förrens i morgon eftermiddag, så jag har inte hunnit kolla på något än.
MEN det är ju bra att vi har vakna och observanta hjälpredor som Jocke (som börjar bli en korvtiger nästan ![]() Loken har ju under årens lopp ändrats både lite här å där på olika "årsmodeller" av samma lok, så om NÅGON detalj på NÅGON årsmodell av NÅGOT lok inte kanske stämmer 100%, så går det nog att ha överseende med antar jag. Hoppas bara att tålamodet inte tryter för dej, för jag är ganska säker på att alla gärna vänter på en release i lung och ro, när man ser (och vet) vad du kan åstadkomma, så att du inte börjar känna dej stressad och känner att du måste leverera i samma takt som är "normalt" för dej ![]() Sen, på tal om supermodell, kolla på bilden: PS. Kul att man blev påmind om att det var 944-945 som gick på Jämtland/Ånge-Tövaterminalen (Sundsvall), och som sagt var, ända in på (mitten av t.o.m. TROR jag) 90-talet, var nog bland dom sista Dm-loken i ordinarie tjänst förutom malmbanans.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2013-10-12 klockan 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Hej!
Jag följer utvecklingen och tycker du är fantastiskt duktig! Grattis!
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2013-10-12 klockan 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
![]()
En sak som jag grubblat på är om loken verkligen haft axeltrycksskyltar?
- Jag kan inte påminna mig det och jag har inte några bilder på loken med detta heller i arkivet. Axeltrycket ansåg man väl vara tillräckligt....ja man resonerade väl lite som Rolls Royce som hade en (eller ett par) bilmodeller där man inte angav motoreffekten i detalj....det stod bara Horsepower : Enough! (Tillräckligt alltså). Det lär vara tillräckligt axeltryck även på Dm3. Kanske därför man skippade axeltrycksskyltar? /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
..."men omgiven av goda rådgivare" hittade jag ett sätt att med stor vånda kunna byta numer och namn till vilket lok man vill.
Tyvärr kräver detta insatser av nån skript-gigant som Svenolov för att bli hanterligt i Propertyrutan, men Svenolof har just nu drabbats av "Signalkräfta" och har nog inte tid med sånt här !? Men vi får se i framtiden ![]() Bilden visar det sista av Dm-loken, Oscar, byggd 1970, och efter fullgjord tjänsgöring skänkt till Järnvägsmuséet i Gävle 2013. En liten video från överlämnandet: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tt-i-pension-1 och ett screenshot från mig (A-änden):
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-10-21 klockan 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Undrar om inte den svarta "skuggan" på siffrorna ska ha en annan nyans, nu ser dem lite utstickande ut. Men hur är det löst på andra lok? Där fyller man ju bara i ett nummer så får loken just det numret. Tex. har STW's Hg-lok och svenska Y2an det och undrar om inte även C20-har det (har ej C20 installerad så vet inte). Samt att amerikanarna använder det systemet rätt flitigt.
Ser väldigt bra ut iaf! ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... var "järnvägs- och unionskongens) Oscar II valspråk. Jag får väl försöka leva i samma anda
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som befor Ofotenbanan. Istället för att skaffa Dm3-enheter kopplade man 3 st El12 som hade normalbufferar i båda ändar. Det blir välbart med vilken logga man vill ha, det gamle NSB-vinghjulet eller den nya. Fattas ännu de elskydd som fälldes ut över övergångsbryggorna, men det kommer, liksom pantografarrangemanget.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... vad spaken på bilderna är!? Den finns på alla lok med SAR-koppel och på alla malmvagnar med SAR-koppel. Min gissning är att det har med lossskoppling att göra
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|