Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-12, 11:29   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Började bli riktigt orolig, att du hade kastat in handduken. Inget inlägg igår.

Vet inte om det är en synvilla p.g.a. vinkel eller p.g.a. att den ena är blå och den andra är brun. Men jag tycker att det ser ut som om ögonen sticker ut mer på den bruna än på den blå. Ser väl OK ut på den blåa, men på den bruna ser det ut som om lyktorna fortfarande sticker ut väldigt lång. Synvilla eller ?????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131012_0002.jpg (106.4 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131012_0004.jpg (85.0 KB, 82 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 12:10   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Mycket snyggt!!!

Men, återigen lite kommentarer:
  • Hyttdörrsräckena går för långt upp har jag noterat nu, ska inte gå så långt upp. Kolla på Bengans bilder, eller bilder jag länkat tidigare.
  • Räckena på dem söderflyttade Dm2-loken ska inte vara gula.
  • De moderniserade loken ska inte ha "slickepinnefästet" kvar.
  • Det är något konstigt svart streck vid vänsterfönstret på LKAB-loket, se bifogad bild.
  • Som Bengan sagt, lyktorna sticker ut för mycket på det bruna loket tycker även jag. Borde vara något i stil med det blåa. Egentligen ännu mer "intryckt" tycker jag det borde vara, ser inte ut att sticka ut mer än ca. 7-10cm
  • Fotstegen till hyttdörren på Dm2 är för smala, ska vara bredare, och gärna mörkare. Se följande tråd i Postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=529619 (fotstegen, alltså, dem ska vara bredare på bredden, och inte längden)
  • Vindrutetorkarna ska väl inte sitta sådär högt? Se länkade bilder här ovanför.
  • Som ekan kommenterat, så ska sidofönstret på den sidan där hyttdörren är flyttad ha ett fönster likt dem på Rc-loken, med en grå list runt, och ej svart. Men det kanske du åtgärdat, svårt att se

Får se om jag kommer på mer?!

Nåja - panton ser MYCKET!!!! bättre ut nu.

Och enligt min åsikt, så släpp helst inte loket innan hytten är klar (om DU orkar med att göra en hytt alltså). Annars kanske risken finns att folk inte visar lika stort intresse längre?? Och min åsikt är ju, att lok i Trainz är bäst när dem har en riktig hytt, som är riktigt fin!

Annars måste jag fråga om det OK att visa upp lite bilder på Aurans forum härifrån? Vore kul att visa upp lite vad du håller på med där, så vi kanske lockar hit lite folk? För tror Dm(3)-loken är något rätt många ändå känner till "där ute", var ju Europas starkaste lok förr, och så gick dem på ju på Malmbanan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131012_0002.jpg (235.2 KB, 79 visningar)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 17:14   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Tackar för påpeken ...

... försöker rätta de efterhand. Det är ju inte så lätt för er när ni bara har mina "shots" att gå på, men jag tror det blir bra i slutänden !!??

Tre bilder på fronterna som de är efter tillrättningen.

Sen var jag inte helnöjd med boggierna så de har fått lite "specular-glossiness-reflect-kontrast" - behandlning som jag tycker lyfter dem ett snäpp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131012_0000.jpg (200.9 KB, 66 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131012_0001.jpg (202.4 KB, 66 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131012_0002.jpg (169.4 KB, 66 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131012_0003.jpg (147.6 KB, 65 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131042_0001.jpg (144.0 KB, 65 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 17:32   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Detta blir ju riktigt, riktigt bra! Men jag tycker räckena till hyttdörrarna fortf. är för höga. Dock på Dm3-delen tycks dem vara lite högra placerade, så där ser det bra ut. Se bilderna i denna tråd: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=764062 (där är dock dörren på Dm3-delen borttagen).

Siffrorna på Dm2 944 tycker jag är för små, jämför gärna med hur 945 såg ut här: http://www.postvagnen.com/forum/inde...529033#p529044. Där går siffrona nästan enda utifrån nitkanten till nästa nitkant.

Men, fick inget svar på min sista fråga ifall du missade den
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 18:29   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Lennart: Såg nu att du har skickat lite prylar, men jag sitter inte hemma på min egen dator förrens i morgon eftermiddag, så jag har inte hunnit kolla på något än.

MEN det är ju bra att vi har vakna och observanta hjälpredor som Jocke (som börjar bli en korvtiger nästan ), Bengan, m.fl, (då slipper ju jag "gnälla" så mycke' sen, hehe), ska det bli en "supermodell" som du sa, så är det väl bra om allt blir så riktigt som det bara går, inom gränsen för vad som är rimligt givetvis.
Loken har ju under årens lopp ändrats både lite här å där på olika "årsmodeller" av samma lok, så om NÅGON detalj på NÅGON årsmodell av NÅGOT lok inte kanske stämmer 100%, så går det nog att ha överseende med antar jag.

Hoppas bara att tålamodet inte tryter för dej, för jag är ganska säker på att alla gärna vänter på en release i lung och ro, när man ser (och vet) vad du kan åstadkomma, så att du inte börjar känna dej stressad och känner att du måste leverera i samma takt som är "normalt" för dej .

Sen, på tal om supermodell, kolla på bilden:

PS. Kul att man blev påmind om att det var 944-945 som gick på Jämtland/Ånge-Tövaterminalen (Sundsvall), och som sagt var, ända in på (mitten av t.o.m. TROR jag) 90-talet, var nog bland dom sista Dm-loken i ordinarie tjänst förutom malmbanans.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131012_0002.jpg (206.2 KB, 275 visningar)
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2013-10-12 klockan 18:32.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 19:27   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej!
Jag följer utvecklingen och tycker du är fantastiskt duktig! Grattis!

Senast redigerad av Totte den 2013-10-12 klockan 19:34.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-12, 20:31   #7
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Viktskyltar på Dm eller Dm3 har det funnits?

En sak som jag grubblat på är om loken verkligen haft axeltrycksskyltar?
- Jag kan inte påminna mig det och jag har inte några bilder på loken med detta heller i arkivet.

Axeltrycket ansåg man väl vara tillräckligt....ja man resonerade väl lite som Rolls Royce som hade en (eller ett par) bilmodeller där man inte angav motoreffekten i detalj....det stod bara Horsepower : Enough! (Tillräckligt alltså). Det lär vara tillräckligt axeltryck även på Dm3.

Kanske därför man skippade axeltrycksskyltar?


/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-21, 21:43   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Själv totalt skriptokunnig ...

..."men omgiven av goda rådgivare" hittade jag ett sätt att med stor vånda kunna byta numer och namn till vilket lok man vill.

Tyvärr kräver detta insatser av nån skript-gigant som Svenolov för att bli hanterligt i Propertyrutan, men Svenolof har just nu drabbats av "Signalkräfta" och har nog inte tid med sånt här !?
Men vi får se i framtiden !

Bilden visar det sista av Dm-loken, Oscar, byggd 1970, och efter fullgjord tjänsgöring skänkt till Järnvägsmuséet i Gävle 2013.

En liten video från överlämnandet:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tt-i-pension-1

och ett screenshot från mig (A-änden):
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131021_0001.jpg (174.9 KB, 123 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-10-21 klockan 21:48.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-22, 17:43   #9
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Undrar om inte den svarta "skuggan" på siffrorna ska ha en annan nyans, nu ser dem lite utstickande ut. Men hur är det löst på andra lok? Där fyller man ju bara i ett nummer så får loken just det numret. Tex. har STW's Hg-lok och svenska Y2an det och undrar om inte även C20-har det (har ej C20 installerad så vet inte). Samt att amerikanarna använder det systemet rätt flitigt.

Ser väldigt bra ut iaf!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 19:23   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "Brödrafolkets väl" ...

... var "järnvägs- och unionskongens) Oscar II valspråk. Jag får väl försöka leva i samma anda
Bifogade bilder
Filtyp: jpg El12.jpg (31.8 KB, 248 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 00:21   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Det skall förställa en El12 ...

... som befor Ofotenbanan. Istället för att skaffa Dm3-enheter kopplade man 3 st El12 som hade normalbufferar i båda ändar. Det blir välbart med vilken logga man vill ha, det gamle NSB-vinghjulet eller den nya. Fattas ännu de elskydd som fälldes ut över övergångsbryggorna, men det kommer, liksom pantografarrangemanget.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131023_0000.jpg (143.9 KB, 240 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131023_0001.jpg (142.4 KB, 237 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131023_0002.jpg (146.9 KB, 237 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-25, 15:08   #12
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Question ??? Vet Någon ...

... vad spaken på bilderna är!? Den finns på alla lok med SAR-koppel och på alla malmvagnar med SAR-koppel. Min gissning är att det har med lossskoppling att göra
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131025_0000.jpg (246.8 KB, 207 visningar)
Filtyp: jpg DSC_1167Vagnkortsida1.jpg (184.9 KB, 207 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009