|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
Detta blir ju riktigt, riktigt bra!
Men jag tycker räckena till hyttdörrarna fortf. är för höga. Dock på Dm3-delen tycks dem vara lite högra placerade, så där ser det bra ut. Se bilderna i denna tråd: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=764062 (där är dock dörren på Dm3-delen borttagen).Siffrorna på Dm2 944 tycker jag är för små, jämför gärna med hur 945 såg ut här: http://www.postvagnen.com/forum/inde...529033#p529044. Där går siffrona nästan enda utifrån nitkanten till nästa nitkant. Men, fick inget svar på min sista fråga ifall du missade den
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Lennart: Såg nu att du har skickat lite prylar, men jag sitter inte hemma på min egen dator förrens i morgon eftermiddag, så jag har inte hunnit kolla på något än.
MEN det är ju bra att vi har vakna och observanta hjälpredor som Jocke (som börjar bli en korvtiger nästan Loken har ju under årens lopp ändrats både lite här å där på olika "årsmodeller" av samma lok, så om NÅGON detalj på NÅGON årsmodell av NÅGOT lok inte kanske stämmer 100%, så går det nog att ha överseende med antar jag. Hoppas bara att tålamodet inte tryter för dej, för jag är ganska säker på att alla gärna vänter på en release i lung och ro, när man ser (och vet) vad du kan åstadkomma, så att du inte börjar känna dej stressad och känner att du måste leverera i samma takt som är "normalt" för dej .Sen, på tal om supermodell, kolla på bilden: PS. Kul att man blev påmind om att det var 944-945 som gick på Jämtland/Ånge-Tövaterminalen (Sundsvall), och som sagt var, ända in på (mitten av t.o.m. TROR jag) 90-talet, var nog bland dom sista Dm-loken i ordinarie tjänst förutom malmbanans.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2013-10-12 klockan 19:32. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 861
|
Hej!
Jag följer utvecklingen och tycker du är fantastiskt duktig! Grattis!
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2013-10-12 klockan 20:34. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
|
En sak som jag grubblat på är om loken verkligen haft axeltrycksskyltar?
- Jag kan inte påminna mig det och jag har inte några bilder på loken med detta heller i arkivet. Axeltrycket ansåg man väl vara tillräckligt....ja man resonerade väl lite som Rolls Royce som hade en (eller ett par) bilmodeller där man inte angav motoreffekten i detalj....det stod bara Horsepower : Enough! (Tillräckligt alltså). Det lär vara tillräckligt axeltryck även på Dm3. Kanske därför man skippade axeltrycksskyltar? /Håkan |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Intressant detta! De är lätt att plocka bort men jag vill ha full visshet först, och om det var generellt ????
Citat:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
.. som vanligt alltid något man inte klarar av. Dessa Cerisröda "stripes" har jag svårt att få "smooth", men jag får väl ta ett nappatag med dom igen! Det är ju egna mesher som ligger utanpå loket så det borde gå !?
Jo då Ekan, det går att göra runda fina hörn! Jag har just kommit på hur ! Men jag tänker inte tala om det för någon ![]() Jag kommer att uppdatera Dropboxfilerna med det senaste i morgon, så ligg lågt ett tag.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
Senast redigerad av lan den 2013-10-12 klockan 23:15. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Citat:
Även om det kostar några polygoner extra, men det är sådant där som skilljer agnarna från vetet när man snackar "supermodeller". Och som sagt, stressa absolut inte för min skull, är inte hemma på min egen dator förrens i morgon em, och ju mer du har hunnit fixa/rätta till, ju mindre "gnäll" kommer du att höra från mej, hehe ![]() .
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
..."men omgiven av goda rådgivare" hittade jag ett sätt att med stor vånda kunna byta numer och namn till vilket lok man vill.
Tyvärr kräver detta insatser av nån skript-gigant som Svenolov för att bli hanterligt i Propertyrutan, men Svenolof har just nu drabbats av "Signalkräfta" och har nog inte tid med sånt här !? Men vi får se i framtiden !Bilden visar det sista av Dm-loken, Oscar, byggd 1970, och efter fullgjord tjänsgöring skänkt till Järnvägsmuséet i Gävle 2013. En liten video från överlämnandet: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tt-i-pension-1 och ett screenshot från mig (A-änden):
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
Senast redigerad av lan den 2013-10-21 klockan 22:48. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
Undrar om inte den svarta "skuggan" på siffrorna ska ha en annan nyans, nu ser dem lite utstickande ut. Men hur är det löst på andra lok? Där fyller man ju bara i ett nummer så får loken just det numret. Tex. har STW's Hg-lok och svenska Y2an det och undrar om inte även C20-har det (har ej C20 installerad så vet inte). Samt att amerikanarna använder det systemet rätt flitigt.
Ser väldigt bra ut iaf!
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... var "järnvägs- och unionskongens) Oscar II valspråk. Jag får väl försöka leva i samma anda
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
... som befor Ofotenbanan. Istället för att skaffa Dm3-enheter kopplade man 3 st El12 som hade normalbufferar i båda ändar. Det blir välbart med vilken logga man vill ha, det gamle NSB-vinghjulet eller den nya. Fattas ännu de elskydd som fälldes ut över övergångsbryggorna, men det kommer, liksom pantografarrangemanget.
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem
|
Riktigt fin bonus det tackar vi för
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 903
|
Väldigt fint!
Men snacka om att frontdörren ser så sjukt jäkla ful ut när den sitter så där långt ner ![]() (Vilket det dock är i verkligheten - så inget fel där inte, hittar inget nu som jag kan påpeka).EDIT: Fönstret i frontdörren är för stort, se bild: http://home.online.no/~ro-nilss/arti...ulea260600.jpg
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2013-10-24 klockan 22:08. |
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Det är redan tillrättat!
Citat:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
Ser mycket bra ut LAn. Men det fanns också sj dm2 i nsb märkning och hade nsb el12 den vita nsb loggan.
__________________
_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29 |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|