Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-31, 16:22   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Färska "bulletiner" ...

... om vad som finns mellan Iore-enheterna, och varför.

Bild 1 visar verkligheten mellan Iore-delarna (Det är synd att man inte kan modellera ALLT - men det är nog tur för annars blev man väl tagen av "PolygonPolisen"

Bild 2 visar den "nakna" sanningen på modellen

Bild 3 visar att Iore-enheterna är byggda för att kunna gå som ensamlok och dra malmvagnar (normalt koppelavstånd i bakändan).

JoJo
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Inbetween.jpg (276.6 KB, 108 visningar)
Filtyp: jpg Inbetween_modell.jpg (154.0 KB, 107 visningar)
Filtyp: jpg Inbetween_Night.jpg (87.0 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131031_0000.jpg (174.0 KB, 107 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2013-10-31 klockan 17:25. Anledning: Kunde inte låta bli, men det är valbart.
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 21:24   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kraftöverföringen till boggierna...

... på IORE är ett under av teknik. Ni som vet allt om kardaner, differentialer och kuggdrev vet säkert hur det fungerar inuti, jag försöker gestalta hur det ser ut utifrån.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131031_0000.jpg (137.3 KB, 98 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-01, 14:01   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nu är jag rätt nöjd med IORE ...

... den senaste färgsättningen och vackra dekor ! 45 meter ren råstyrka som lämnat sina föregångare efter sig
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131101_0000.jpg (129.6 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131101_0002.jpg (155.8 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131101_0001.jpg (132.9 KB, 87 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 14:20   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard ´Det var hiskeligt dött på forumet idag ...

... men det kanske det skall vara på Alla Helgons dag
Min lilla "helgongärning" är att förse Ior med riktiga vindrutetorkare så stakars Lokis ser nåt i höstrusket.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131102_0000.jpg (135.1 KB, 55 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 18:08   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Många sitter väl och drömmer om...

TS2014 och allt löftesrukt som kavlas ut om den, men jag bygger envetet vidare med TS2010 vers. 3.3 till vidare.

Att få en enginespec. att stämma både i CAB och DCC mode är förvisso inte lätt men jag har lyckats rätt bra med IORE i dag.

Målet är att kunna dra ett fullastat malmtåg med 68 F040-vagnar i 50 kph (8340 ton tågvikt) och samtidigt kunna hantera ett ensamt IORE-lok (180 ton) utan att det blir en "Dragster".

Loket får inte slira, inte ens med full tågvikt (datorstyrt AntiSlipSystem)

Jag använder RC-hytten som testhytt, (8 körsteg, tåg och lokbroms).

Körsteg 1 och 2 används för ensamt lok och korta tåg, körsteg 3-8 för tunga tåg.

Och tänk, det fungerar ganska naturtroget.

Lite bilder med full tågvikt:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131102_0000.jpg (170.3 KB, 46 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131102_0001.jpg (215.5 KB, 46 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131102_0002.jpg (215.1 KB, 46 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131102_0004.jpg (224.7 KB, 47 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 18:50   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Väldigt fint Lennart! Jadu, jag tror nog många kan vara ute och lägga blommor och ljus på anhörigs gravar/på minneslunden (även jag har gjort det så) nu på Alla helgons dag. Då är man nog inte på något större humör för att skriva saker här. Men jag försöker ändå! Har varit borta ett tag så. Ser väldigt bra ut! Men det ska vara ett annat koppel mellan Iore-halvorna, har jag läst på postvagnen. Syns även på bilden du använt. Jag vet inte vad man använt där, men det står på postvagnen. Kan leta upp det senare om du vill
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 18:58   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag tror inte det för en IORE-halva kunde gå som ensamlok och kopplas till en malmvagn (fast det görs väl sällan). Kolla du vidare! Möjligen finns det fast kopplade lokhalvor också ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009