|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2013-10-27, 12:17 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Välja 3D-program
Hej
Jag håller på och lär mig 3D-design och har framförallt ambitionen att göra Scenery Objects (hus, spårnära detaljer, broar etc.). Jag kommer att vilja göra enkla animationer men kommer säkerligen inte att börja göra rullande materiel. Jag har också en del tidigare erfarenhet av att jobba i gmax. Jag jobbar nu i 3D-Crafter Pro. Men jag har sett att flera av er använder 3 DS Max så jag tänkte om ni vill dela med er av era erfarenheter av programmen. Jag har några frågor: 1) Vad är största begränsningarna i 3DC jfrt med 3DSMax. När "växer man ur" 3DC när man blir mera avancerad i 3D-design. 2) Skulle ni rekommendera att gå över till 3DSMax direkt när man är relativt nybörjare eller tror ni man har nytta av det man lärt sig i 3DC om man senare vill gå över till 3DSMax. Eller måste man lära om i stora delar om man väljer att gå över till 3DSMax. 3) 3DSMax är ju inte billigt direkt. Hur har ni löst licensfrågan? Studentlicens? Tidigare billigare versioner? Tacksam för alla råd och tips StenS |
|
2013-10-27, 15:57 | #2 |
Medlem
|
Jag laddade hem SketchUp 2013 för att kunna göra enkla hus med. Är den mycket sämre än de professionella programmen och är den mycket annorlunda att jobba I?
Jag kan inget alls om 3D men skulle vilja göra de stationshus som fanns kring 1920 i Dalarna efter bilder och ritningar. Vi får se om jag kommer så långt, just nu gör jag alla banor som fanns på den tiden.
__________________
M v h /Pursche |
2013-10-30, 01:32 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
|
Vill ni lära er att bygga, och bygga väl, så är just sketchup (SU) snarare att föredra över max (dvs: gmax/3dsmax) smidigare prog att bygga i finns nog ej.
Max (och blender) är i jämförelse lite som att använda sin vänsterhand, fast man är högerhänt och lätt förlamad i vänster, och då är det inte så lätt göra snygga saker kanske Att SU skulle vara skräp eller sämre än andra prog är mest nonsens och beror snarare på illvilja mot Google (det kan jag iof hålla med om, men nu är det iaf inte Google längre..) och allt som är gratis... Eller pga ren okunnighet (man måste tex skapa object/components manuellt, samt inte alltid använda standard-inställningar för kurvor och cirklar, så har man löst de värsta "felen" folk ser i SU. Det är inget problem alls när man väl fått in rutinen lite........ 3DC känner jag inte till Blender är ett bra alternativ till max och gratis. kan allt som max kan och lite till, men är ibland extremt osmidigt när man ska göra just de allra enklaste och vanligaste operationerna som iaf jag använder när jag bygger tåg (för andra mera "organiska" föremål är blender väldigt bra dock, för att inte tala om texturera, animera mm, underbart prog egentligen men lite omständigt lära sig) 3dmax (2010 eller senare) har en stor fördel i att kunna öppna sketchup-filer direkt (via plugin i 2010, lär vara inbyggt i senare versioner?) då är sketchup i kombination med max ett mycket starkt kort Iaf jag bygger mycket hellre i sketchup, än i max eller blender, trots att SU ensamt kanske inte räcker hela vägen till en sim (tex man kan inte animera i SU) ************ Spana in mina trådar i allmäna 3d-delen på detta forum om ni inte redan sett vad man faktiskt kan göra med sketchup...
__________________
|
2013-10-30, 18:01 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Jag använder Max och det är även det enda jag har använt så jag kan inte jämföra med så mycket annat. Det finns väl fördelar och nackdelar med alla program men jag har blivit van och trivs med arbetssättet i Max. Det tar ett litet tag att lära sig och vänja sig att jobba i 3D och det är nog detsamma för alla programmen. Det är lätt att ge upp om man inte kämpar på i början. Till max finns det nästan oändligt med tutorials på olika websidor för att komma igång.
RW är tyvärr inte det lättaste spel/simulator att börja med för att exportera till. Det finns många fällor och var beredd på flertalet gråa hårstrån. Fördelen för dig om du bara ska bygga scenery objects är att många av fällorna/problemen försvinner. Oavsett vilket program du väljer så är det kul om du börjar med 3D skapande, det behövs! Lycka till.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
2013-11-02, 20:58 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Tack för tips och kommentarer.
Jag skulle nog vilja börja direkt i Max men priset avskräcker (3900 €). Vet ni om det säljs äldre versioner billigare eller om man kan köpa med studentlicens. StenS |
2013-11-03, 00:20 | #6 |
Medlem
|
Blender är gratis, duger inte den?
__________________
M v h /Pursche |
2013-11-03, 01:56 | #7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
|
|
2013-11-03, 14:49 | #8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
|
Citat:
Jag registrerade mig för ganska länge sedan och då tror jag att man angav sin skol-epostadress för att intyga att man är "student". Kolla här: http://students.autodesk.com/?nd=download_center
__________________
//Hamp3 SJ InterCity (X31K) |
|
2013-11-09, 12:32 | #9 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Hej och tack för alla tips och kommentarer!
Efter att ha surfat runt och läst om programmen så har jag landat i att ge mig på att lära mig Blender. Det verkar vara ett fullödigt modelleringsprogram med tillförlitliga export plug-ins (mycket viktigt för mig), många och bra tutorials och manualer och det verkar som att det finns stora utsikter att programmet utvecklas i takt med TS201x. 3DCrafter är nog i samma klass men det ser ut som att all vidareutveckling av programmet har avstannat. SU är efter att jag provat det lite mycket lättare att jobba i och jag har ju sett här på forumet vilka fantastiska modeller det går att skapa i SU. Men jag har ännu inte hittat någon tillförlitlig metod att föra över modellerna i TS201x. 3DS Max är en prisfråga och jag är långt ifrån att ha tillgång till studentlicens. StenS |
2013-11-09, 13:50 | #10 |
Medlem
|
Blender har jag inte riktigt greppat tag i. Tycker det är svårt att modellera i blender...
Sketchup är enklare. Även 3DSMax var enklare, men jag hade studentlicens då...
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
2013-11-09, 16:49 | #11 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Ja, jag håller med dig. Blender har en brant inlärningskurva i början. Bara att lära sig användargränssnittet är en utmaning i sig. Men det finns väldigt bra tutorials och guider som dessutom är hyfsat uppdaterade. Den senaste Blender versionen är från 31/10 i år och den senaste export plug-inen är från september i år (UKTrainsim) så det verkar som att Blender ständigt utvecklas, vilket känns som viktigt.
Jag skulle ha vela börja i Sketch Up men export plug-ins saknas och de guider jag hittat för att föra över modellerna från SU till RW/TS201x har några år på nacken och lyfter samtidigt fram svårigheterna och infogar brasklappar om att det funkar ibland, ibland inte etc. Är det någon som har eller känner till en tillförlitlig metod för att föra över SU modeller till RW/TS201x ?? Hittade förresten en site med bra artiklar om grunderna i 3D-modellering som jag har haft mycket nytta av: http://3d.about.com/od/3d-101-The-Ba...rted-In-3d.htm StenS |
2013-11-09, 18:04 | #12 |
Medlem
|
Om man började med sketchup och seddan överförde modellerna till t.ex. Blender, skulle det funka?
Har hört att de som har 3DSMax börjar med sketchup för att föra över dem till 3DSMax för export o.dyl.
__________________
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
2013-11-09, 20:49 | #13 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
|
Citat:
Det jag har plockat upp är att en del använder SU för själva modellen och Blender/3DC/Max för unwrapping/UV-mapping/texturing och export till RW/TS201x. Det kanske är en väg att gå. Men även då hävdar en del att man måste "städa" modellen från SU innan man jobbar vidare med den i de andra programmen. De flesta trådar är från 2010-2011. Jag har inte sett några nyare och jag måste säga att jag blir inte klokare ju mer jag läser. Det är ju alltid en fråga om vad man vill lägga sin tid på. Så för min del i valet mellan att lägga ned min tid på att lära mig modellering i Blender eller på att konvertera mellan olika program, verktyg och filformat, med allt vad det innebär, så har jag valt att lära mig Blender. Även om det är svårt att lära sig så är det ett fullfjädrat 3D-modelleringsprogram som kan göra, om inte allt, så det mesta man kan behöva. Det utvecklas ständigt och det verkar finnas personer som uppdaterar plug-ins vartefter Blender eller TS201x utvecklas. Ett billigare 3DS Max hade förstås varit det bästa (för mig i alla fall) StenS |
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|