Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-23, 16:53   #1
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Fysiken i Railworks var värre än jag hade trott
-------------------------------------------------------------------------
Har gjort en massa tester i en 8 promilles utförsbacke ned mot Cutbank (kör mot väster) (Marias pass) idag.
Jag har kört fram och tillbaka med olika hastigheter för att se hur tåget beter sig

Tåget var 2 st ES44 (4400 hk var*2=8800 Hk totalt)
Jag hade 32 fulla Kolvagnar =ca 4500 ton. Med lok ca 4800 ton
Det blir 2 hk/ton på detta tåg

Fakta. Hela tåget i 8 promilles lutningen vid testerna.
------------------------------------------------------------------

Test att köra i 10 mph
Nerför.
. Tåget tappar i hastighet, för köra med 13 % motor för att hålla hastigheten

Uppför Uppför så behöver jag bara köra med 13 % motor för att hålla hastigheten
dvs likadant som i nerförs backen


------------------------------------------------------------------------
Test att köra i 20 mph
Likadant som i testet i 10 mph dvs åt skogen

-----------------------------------------------------------------------
Test att köra i 30 mph
Nerför tappar hastighet får köra med 13% motor för att hålla sth
Uppför så behöver jag köra med 13 % motor ibland 25 % för att hålla sth

----------------------------------------------------------------------
Test att köra i 40 mph
Nerför tappar hastighet får köra med 13% motor för att hålla sth
Uppför så behöver jag köra med 13 % motor ibland 25 % för att hålla sth

I verkligheten hade aldrig koltåget orkat hålla 40 mph i en 8 promilles lutning med 2 hk/ton
Jag gissar 15-20 mph med 100 % motor.


---------------------------------------------------------------------
Test med ett lok bara (dvs det loket jag kör)

Här blev det väldigt annorlunda ,bra

Stod stilla först sen lät jag det rulla upp.
Den ökade hastigheten till 60 mph
Accelerationen mellan 3 till 4 Mph tog det 13 sekunder
Accelerationen mellan 50 till 51 Mph tog det 16 sekunder.

Så det var kanske friktionen luftmotståndet att det ökade mindre på slutet.
För info så hjälpe jag till med motorn för snabbare acceleration ibland men vid mätningarna så var den avstängd (jag gjorde 7 mätningar mellan 1 till 60 Mph)

-------------------------------------------------------------------

Slutsats . Det är åt skogen

Hur kan tåg inte rulla i nerförsbackar med vagnar så att man måste hjälpa till med loket 13 till 25% av motorkraften. Men med samma motorkraft kan man köra uppför!!!!.

Tåget går lika tungt nerför som i uppförs backar i många fall

Men med bara lok och (och förmodligen motorvagnar) så beter sig det ganska normalt.
Så problemet verkar ligga hos vagnarna åtminstone nerförbackarna

Varför tågen går så lätt uppför kan man undra. Verkar som vagnarna och kanske loken inte vet om vad tyngdkraft är.
(Äpplet faller ned mot jorden)

Nu förstår jag bättre varför jag tycker att tågen beter sig konstigt när jag kör Railworks, tågen följder inte tyngdlagen.

PS varför det blev annorlunda nu idag än testet i går vet jag inte. Igår så hade jag samma tåg men det rullade faktiskt i nerförsbacken (men väldigt dåligt). Enda skillnaden är att jag då startade direkt från scenario editorn när jag gjorde ordning tåget DS



Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-23 klockan 18:20.
jorgen3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 03:04   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Nu fungerar tågen i Railworks igen som de ska.

Jag provade med en annan vagn men med samma lok då gick tågen tungt uppför och rullade nerför.
I Cutbank (samma backe som tidigare tester) så rullade jag från 0 Mph till 73 Mph i backen utan lok ingripande.
som mest accelererade 1 Mph på 9 sekunder.

Kolvagnen (i tidigare tester) som inte rullar nerför och går lätt uppför (Kolvagnarna bromsade i samma backe till stopp....) heter
"mp coal hopperl gondola red" som jag sedan lastade med kol (ganom att markera vagnen och i högra fliken markera i ruta)


Den nya vagnen som redan var färdiglastad och som fungerar bra heter
"mp centrebeam1 loaded"

Skulle vara intressant och veta skillnaden på dessa vagnar.
Ska försöka kolla i Blueprint på dessa vagnar i morgon.
eller har det med lastningen av kolvagnen (markera ruta) där det skiter sig

Skulle gissa att det är många vagnar som beter sig som kolvagnen och hittar man felet kan man ju fixa till dessa.

Men överhuvudtaget så var det ett bra att inte hela simulatorn är åt skogen utan bara vissa vagnar som beter sig konstigt!

Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-24 klockan 08:26.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 15:21   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
Standard

Intressant det här!
Har du skrivit till RailSimulator-forumet om det här?
I så fall ska ju vagnbyggaren ändra på dem.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 15:51   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard


Har för lite på fötterna tycker jag just nu.
Ska försöka reda ut skillnaden mellan vagnarna men det är inte lätt.
Vore bra om andra också kunde hjälpa till här.

Så jag brottas nu med blueprinteditor2 och andra editorer rwtools
men jag tror att informationen ligger i coal_hopper.bin sen gäller det att förstå den....

Men nu förstår jag varför det blir så tokigt när man är ute och kör , räcker ju att 30-50 % av vagnarna beter sig fel så blir ju körkänslan helt fel.
Men vagnarna jag använder är ju Railsworks egna, den kom med Marias pass.
Undrar hur många vagnar som beter sig fel i Railworks.......

Men som sagt när jag var ute i natt med de rätta vagnarna så kändes tåget helt rätt förutom då tågbromsarna (känt fel) men tåget rullade på i nerförsbackarna (så att man fick bromsa) och gick tungt i uppförs backarna (ned mot 16 Mph 10 promille).
Jag hade 3 lok och 100 vagnar "mp centrebeam1 loaded"

Så nu är jag mycket mer positiv gällande Railworks framtid.
Man ska kanske beställa Stevens pass ändå...
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 20:05   #5
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Har testat mera idag i 8 promilles backen ned mot cutbank.

Har testat två vagnar idag som man kan lasta
Kol vagnen från igår och en containervagn (där man kan lasta 2 containers)

När man kör dessa tåg tomma, så upplever jag det som normalt i både nerför som uppför backar. De ökar med 1 Mph på ca 17 sekunder

Men lastar man tågen (kol och containers) så rullar de tyngre i nerförsbacken
Men de accelerar idag fast långsamt! (de gjorde det inte igår fast det är samma tåg)
men ökningen är låg 1 mph på ca 40 sekunder.

Slutsats
De vagnar som man lasta ska man kanske inte göra det för då får men orealistiska värden på tåget.
Man får försöka att hitta vagnar som är färdiglastat från början.

Men det är okonsekvent detta för jag använder samma tåg som igår det enda jag ändrar är att lasta koltåget och ta bort lasten.

Igår så rullade det lastade tåget inte i nerförsbacken men det gör det idag (fast dåligt) uppför igår så behövdes inte mycket motorkraft
för att få det att hålla hastigheten.

Men idag så behövde jag tex 65 % av motorkraften för att hålla 33 mph på det lastade koltåget (igår så var det 12-25% för att hålla 40 mph)

Så jag har ingen aning varför det blir så här. Kanske har det med min processor att göra ,den har det jättejobbigt med Railworks jag har 10-15 fps ändå så har jag skruvat ned grafiken ordentligt.
Har 1,6 ghz 4gb minne Windows 7 64 bitar
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 20:09   #6
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

är det marias pass du pratar om? den har jag också, kan du göra ett scenario med lok och vagnar så kan vi köra samma tåg på samma sträcka och se om vi får samma värden. jag jobbar hela dagen imorgon men bör komma hem framåt kvällen, en av våra nya traxx-lok är trasig så jag får dra den till Hallsberg med ett gammalt RC imorgon bitti.....
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-24, 22:23   #7
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Jo det är Marias pass.

Har skickat dig en fil där 4 tåg finns (fick mejladressen från detta forum)
Koltåg lastat och olastat (samma vagnar som testerna)
containertåg lastat och olastat.
Samtliga dessa tåg startar typ 5 km öster Cutbank
tåget står i 1% uppför sedan planar det ut sedan 8 promille utför mot Cutbank
Filmen i mitt första inlägg är även i samma backe.

Sedan har du fått ett tåg som jag tyckte rullade lättast.
Hade 70 mph i slutet på backen

Ska bli mycket intressant vad du får för resultat. Det är kanske min dator som är konstig... (men han på filmen hade ju problem även han)

Ps Intressant att du tycker Rc lok är gamla ,för pappa var det Ma Dm Hg etc Rc lok och speciellt Rc5 när de kom det var det nya DS

Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-24 klockan 22:26.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009