![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Ja, den vänstra hallen ser betydligt mycket bättre ut utifrån.
Men varför klipper hon spårvagnen inifrån och inte utifrån. Tycker mig känna igen problemet från ett utav dina tidiga lokstallar som det vart problem med, när TS2009 eller om det var 10 kom och att du då löste det på någotvist, men hur? EDIT: Hur blir det, om du struntar i skuggningsmeshen och enbart kör på med en egen texture på insidan av hallen som är betydligt mörkare, så att den ger en skuggningseffekt istället.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2013-12-18 klockan 18:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Ser ut som vagnen kör genom en vägg snarare än genom en öppning... Men har vet ju inte hur man bygger så blir kanske så? Eller kan man göra "hål" i modellen för dörrarna om det hade hjälpt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jo då problemet har funnits hela tiden, På GSJ lokstallar och det generiska runstallet löste jag det p.ss. med 100% transparancy.
Idén med att göra inneväggarna mörkare löser bara delvis problemet, kvarstår att själva glasrutorna inte syns alls, de skulle kunna göras väldigt snygga med materialet .m.gloss t.ex. men vi sitter i klorna "gamen" N3V ![]() Tyvärr Att Trainz klipper spårvagnen endast innifrån beror på att alla polygoner på skuggningen är vända inåt, och det är från det hållet ett av problemen är. Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... blir det genom att göra innerskuggningen semitransparent men inte där fönstren är. Ser hyfsat ut både innifrån och utifrån sånär som på att fönstren lika gärna kunde tas bort eftersom de måste vara 100 % genomskinliga, synd
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
I brist på annat, så hoppas jag att du släpper dom i alla fall.
Ser ju inte alls så tokigt ut ändå och vi får väl fantisera att Åssbon har extraknäckt som fönsterputsare för en back Lyckholms. EDIT: Det där om Åssbon skulle jag inte ha nämnt. Skulle inte förvåna mig, att en animerad Åssbon kommer att hänga och dingla på fasaden med en Lyckholms i ena handen och en trasa i den andra, när du är klar.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2013-12-19 klockan 15:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Är det inte så att antingen spårvagnen eller shadowmeshen har blended alpha, dvs inte bara svart eller vitt i alpha kanalen? Detta har väll inte varit supportat sedan Trainz 2009 för nytt content även om viss bakåtkompatiblitet har funnits för gamla grejer.
Jag tror att den officiella rekomendationen för genomskinliga ytor typ fönster är att modellera dem även om det kostar en hel del polygoner, möjligen då släppa genomskinligheten i högre loddar.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
tycker ändå att det ser mycket bättre ut på senaste bilden
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jo Bear,
du sätter fingret på en "öm punkt" hos N3V! Spårvagnarnas fönster har "blended alpha"-texturer, eller egentligen ingen alpha-channel utan separat alpha-bmp-textur. Men vaffö försvinner hela spårvagnen (detta gäller vad du än placerar på spåret!!! Har provat med en O-vagn, som är garanterat "Alpha-befriad"), försvinner spårlöst). Fönstren på vagnhallen ÄR separata mesher !!!!!!! Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... än Alpha-vansinnet! Bengan ämnar tydligen änvända vagnhallarna till nåt "completly different" än spårvagnhallar
![]() Så jag har gjort kontaktledning som separat mesh (5m, auto-create 1) och en kontaktledning_6m med auto-create 0, så man kan växla själv, eller ta bort bägge. Har även gjort GS-emblemet på adm-byggnaden som separat mesh så Bengan kan "auto-create 0":a den eller måla om detaljer.tga till nåt annat. Innertaket har fått en bärande spantkonstruktion, precis som originalet. "Spiskåpan" i taket skall hyfsas till och rensas efter att julmaten lagats ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|