Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-18, 18:24   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ja, den vänstra hallen ser betydligt mycket bättre ut utifrån.

Men varför klipper hon spårvagnen inifrån och inte utifrån.

Tycker mig känna igen problemet från ett utav dina tidiga lokstallar som det vart problem med, när TS2009 eller om det var 10 kom och att du då löste det på någotvist, men hur?


EDIT: Hur blir det, om du struntar i skuggningsmeshen och enbart kör på med en egen texture på insidan av hallen som är betydligt mörkare, så att den ger en skuggningseffekt istället.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2013-12-18 klockan 18:29.
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 19:25   #2
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Ser ut som vagnen kör genom en vägg snarare än genom en öppning... Men har vet ju inte hur man bygger så blir kanske så? Eller kan man göra "hål" i modellen för dörrarna om det hade hjälpt?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-18, 19:52   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jo då problemet har funnits hela tiden, På GSJ lokstallar och det generiska runstallet löste jag det p.ss. med 100% transparancy.
Idén med att göra inneväggarna mörkare löser bara delvis problemet, kvarstår att själva glasrutorna inte syns alls, de skulle kunna göras väldigt snygga med materialet .m.gloss t.ex. men vi sitter i klorna "gamen" N3V
Tyvärr

Att Trainz klipper spårvagnen endast innifrån beror på att alla polygoner på skuggningen är vända inåt, och det är från det hållet ett av problemen är.

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Ja, den vänstra hallen ser betydligt mycket bättre ut utifrån.

Men varför klipper hon spårvagnen inifrån och inte utifrån.

Tycker mig känna igen problemet från ett utav dina tidiga lokstallar som det vart problem med, när TS2009 eller om det var 10 kom och att du då löste det på någotvist, men hur?


EDIT: Hur blir det, om du struntar i skuggningsmeshen och enbart kör på med en egen texture på insidan av hallen som är betydligt mörkare, så att den ger en skuggningseffekt istället.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 10:57   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nödlösning ...

... blir det genom att göra innerskuggningen semitransparent men inte där fönstren är. Ser hyfsat ut både innifrån och utifrån sånär som på att fönstren lika gärna kunde tas bort eftersom de måste vara 100 % genomskinliga, synd
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131219_0001.jpg (253.0 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131219_0002.jpg (248.0 KB, 61 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 15:18   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

I brist på annat, så hoppas jag att du släpper dom i alla fall.

Ser ju inte alls så tokigt ut ändå och vi får väl fantisera att Åssbon har extraknäckt som fönsterputsare för en back Lyckholms.

EDIT: Det där om Åssbon skulle jag inte ha nämnt. Skulle inte förvåna mig, att en animerad Åssbon kommer att hänga och dingla på fasaden med en Lyckholms i ena handen och en trasa i den andra, när du är klar.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2013-12-19 klockan 15:22.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 16:18   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Är det inte så att antingen spårvagnen eller shadowmeshen har blended alpha, dvs inte bara svart eller vitt i alpha kanalen? Detta har väll inte varit supportat sedan Trainz 2009 för nytt content även om viss bakåtkompatiblitet har funnits för gamla grejer.

Jag tror att den officiella rekomendationen för genomskinliga ytor typ fönster är att modellera dem även om det kostar en hel del polygoner, möjligen då släppa genomskinligheten i högre loddar.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 16:51   #7
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

tycker ändå att det ser mycket bättre ut på senaste bilden trainz är ju lite av kompromissernas paradis
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 19:12   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jo Bear,
du sätter fingret på en "öm punkt" hos N3V!
Spårvagnarnas fönster har "blended alpha"-texturer, eller egentligen ingen alpha-channel utan separat alpha-bmp-textur. Men vaffö försvinner hela spårvagnen (detta gäller vad du än placerar på spåret!!! Har provat med en O-vagn, som är garanterat "Alpha-befriad"), försvinner spårlöst).
Fönstren på vagnhallen ÄR separata mesher !!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Är det inte så att antingen spårvagnen eller shadowmeshen har blended alpha, dvs inte bara svart eller vitt i alpha kanalen? Detta har väll inte varit supportat sedan Trainz 2009 för nytt content även om viss bakåtkompatiblitet har funnits för gamla grejer.

Jag tror att den officiella rekomendationen för genomskinliga ytor typ fönster är att modellera dem även om det kostar en hel del polygoner, möjligen då släppa genomskinligheten i högre loddar.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 19:51   #9
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard "And now to something completle different..."

... än Alpha-vansinnet! Bengan ämnar tydligen änvända vagnhallarna till nåt "completly different" än spårvagnhallar

Så jag har gjort kontaktledning som separat mesh (5m, auto-create 1) och en kontaktledning_6m med auto-create 0, så man kan växla själv, eller ta bort bägge.

Har även gjort GS-emblemet på adm-byggnaden som separat mesh så Bengan kan "auto-create 0":a den eller måla om detaljer.tga till nåt annat.

Innertaket har fått en bärande spantkonstruktion, precis som originalet.
"Spiskåpan" i taket skall hyfsas till och rensas efter att julmaten lagats
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131219_0000.jpg (255.3 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg lan_20131219_0001.jpg (199.2 KB, 106 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009