![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Tack Jockes,
det är det öppningsbara som skall öppnas när icke dörrsidan är vänd mot perrongen. Skall kolla detta!
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Perfekt Lennart!! Men jag undrar om strömavtagaren, tycker den dels sitter för långt bak, och är på tok för liten. Den ska väl ändå nå upp till en höjd på ca 6m? (mätte precis, och "standardhöjden" på Spårvägskontaktledning i Trainz är 5,5-6m vid en mätning jag nyss gjorde, så nog borde den vara högre (ser jättekonstigt ut tyvärr vid nuvarande spårvägar jag har byggt)).
![]() |
#3 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Jag har valt att lägga kontaktledningshöjden på 5,0 m på alla spårvagnar för att få kompatibilitet. En verklig strömavtagare har en funktionshöjd mellan 4,2 och 6,5 m. tyvärr finns inget sådant i Trainz. En sak till: Jag laddar upp massor av bilder under byggets gång, just för att få feedback DÅ, att komma med sånt där efter att vagnarna är uppladdade kommer jag inte att bry mig om !!! Om man inte gillar mina strömavtagare så varsågod och bygg egna då!
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-12-22 klockan 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Tog en snabbkoll angående höjden för svenska spårvagnar.
Där ligger höjden i snitt mellan 5,2 och 5,5 meter (Frankrike runt 6 meter) Mustangen ligger på 5,1 meter i Trainz (M5 har jag inte kollat på). Tyskarna har byggt några banor för spårvagn till Trainz och deras höjd i Trainz ligger på ca: 5,4 meter. Om du kunde få upp strömavtagaren till 5,4 meter, då finns det mycket tyskt spårvagnsmaterial som man skulle kunna använda.
![]() |
#5 |
|
![]()
Hmmmmm, Lennart.
Vi har inte sett direkt några bilder med Mustangen tillsammans med kontakledning och även om så vore. Så skulle det nog ha varit svårt att avgöra höjden. Det är egentligen bara i detta inlägg, som vi verkligen hade kunnat reagera och uttala oss om höjden. Där du nämner 5 meter. Själv har jag inte vetat höjden exakt, mer än att ledningen brukar sitta lägre än för vanliga tåg p.g.a. lägre spänning i ledningarna och inte samma säkerhetsavstånd då behövs. http://www.e-buzz.se/forum/showpost....&postcount=125
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
Jovisst kan jag göra ett antal strömavtagare med olika höjder men jag tänker inte gå in i vagnarna mer och ändra, så det får ni sköta själva.
Din bild är lite missvisande tror jag, de befintliga avtagarna har bygeln på 5,00 m höjd! Ni kan ju ta ett glas glögg och slå era kloka tomtegubbehuvuden ihop och enas om t.ex. TRE olika höjder ! Så kan ni meddela mig när ni fattat beslut!!! Eftersom det snart är jul och på jul skall man vara snäll så kommer här 3 olika pantografer som ni kan prova. De har bygelhöjderna 5,4 , 5,7 och 6.0 m örök, mäter ni från marken får ni lägga på 0,3 m. Var nu noggranna när ni bestämmer er ![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-12-22 klockan 21:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citat:
Har provat dels på dina hamnspår som ligger lite högre än andra spår. Dom har jag lagt ut på ett helt nytt plant bord och sänkt spåren till -0.25. Då ligger strömavtagaren strax ovanför 5 meter. Har även provat två andra spår som är gjorda som spårvagnsspår. Dessa spår har legat och svävat ungefär 0.25 ovanför det plana underlaget, när det har legat utlagt på 0.0. Så dessa har jag också sänkt ner med -0.25 så att dom har legat slickade mot rutnätet. Sänker jag en liten bit till, så försvinner spåren ner under rutnätet så att dom inte blir synliga. Här hamnar strömavtagaren ganska precis på 5 meter, när jag har sänkt ner spåret med -0.25. Om jag inte sänker spåret, så ligger strömavtagaren runt 5,2 - 5,25 för mig eller så är Emges Metric missvisande.
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
i verkligheten skall luftledning hänga på minst 4,90 för att en max höjds lastbil (4,80) skall kunna köra under utan riva ned ledningen. I Göteborg iallafall på sträckor där ingen samtrafik finns sitter det mycket längre på sina ställen det lägsta i Gbg är rampen på snabbspåret där bygeln ligger ca 20 cm från taket :P
Men nu till vårt kära trainz de spårvagnsspår jag använt är från Ptram sidan och där är ledningen på fast höjd från skenorna men det fattas en del från bygeln till ledningen se bilden i stadsmiljön. Dock tror jag det lämpligaste vore att anpassa den till samma avstånd som våra järnvägs luftledningar (se bilden med två vagnar.) Då det är mest brukligt att hänga tråden så högt som möjligt i verkliga mått iaf...ca 5,15-5,35 så min åsikt är nog att om det är möjligt vore nog normalhöjd för järnvägsledningar enklast... Sedan nu när man har kört lite med dessa underbara vagnar tror jag att bygeln skall vara lite bredare och någon 70-100 cm längre fram se bild --> http://train-photos.com.s3.amazonaws.com/3416.jpg Såg även att du hade funderingar på att bygga en eventuell M25 längre fram och de hade samma bygel som m23 --> http://home.online.no/~andreaar/oslo..._bak_jar_2.jpg så är ju användbar även till de eventuella framtida vagnarna ![]() Senast redigerad av rac_hammer den 2013-12-22 klockan 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|