![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#76 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... pantograf finns klar och anpassad till de tre standardhöjderna. Dessa monterades säkert senare (sent 70-tal???).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Hmm, den enbenta pantografen monterades på Angeredsbanans vagnar först när den banan öppnades, och det var väl på slutet av sextiotalet? Dock ska den vara "dubbel", dvs, ben på båda sidor (hur fan ska jag förklara det...???), visar en bild: http://www.svensktmjforum.se/forum/u...ngered-m25.jpg
Jag får faktiskt be om ursäkt, för dem kallas inte enbent tydligen. Hade för mig det, men så fel det kan bli... Ber om ursäkt Lennart! ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... då kan du kanske förklara det du ser på denna bild
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Medlem
|
![]()
hehe 552 är ingen a-bane vagn den tillsammans med 518 byggdes om till utbildningsvagnar med bord whiteboard tavla projektor mm
![]() ![]() ![]() men bygel du nu har gjort är ju rätt fast den skulle haft ett ben till bara ![]() Senast redigerad av rac_hammer den 2014-01-07 klockan 20:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är väl en "övningsbygel" då
![]() ![]() Nu till Nåt helt annat: för att öka valbarheten i config, genom att ändra auto-create och corona kuid har jag tillfört ett antal mesher som alla har auto-create 1 på bilden: 1. det vagnnummer man väljer om man har lyktan i 2 satt (var den ett slutljus med rött sken ???). 2. den "normala" placeringen av vagnsnumret när inte lampan finns. 3. Vagnsnumrens placering när vagnsnamn fanns (4). 4. Vagnsnamn (f.n. bara Evert Taube som test) 5. De två "varselljusen" som fanns på vissa vagnar. Jag skall försöka dokumentera detta, men att utöka antalet texturer får andra pyssla med!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#81 |
Medlem
|
![]()
lamporna nummer 5 på din bild är de lampor som idag fungerar som halvljus de som alltid lyser vid körning idag fungerar den stora lampan i mitten de alltid haft som hel ljus...
lampa nummer 2 på din bild den lilla över den stora de alltid haft.. var en halogenstrålkastare (vit) så som du gjort den.... Angeredsvagnarna fick två röda "slutljus" monterade innanför rutorna som tändes och släktes beroende på vilken riktning de gick ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Lennart, ber hemskt mycket om ursäkt för att jag gav dig fel/för lite info!
![]() ![]() ![]() I boken om Angeredsbanan finns en lista på vilka vagnar som gick där, kan försöka scanna in den om du vill ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... läs mitt inlägg ordentligt, alla olika mesher kan man plocka av och på själv !!!!
... Och vad skall vi kalla pantografen på bilderna ? "Jockes enbenta tvåbenta kanske" ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Jaha, det var så du mena! Förlåt, är lite dum
![]() Du e'la fö go Lennart! ![]() Men, återigen till verkligheten (???), ser ett problem vid koppling vänster-högervagn, nämligen att bakskyddet/koppelskyddet(???) sitter ihop med varandra, dvs, enbart skyddar ena sidan.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jo, men varför använda vänster och höger vagnar tillsammans i samma tåg?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
M28 levererades i högertrafikutförande från 1965, och gick "felvända" efter M25. Och så användes M25 på Angeredsbanan med höger-vänstervagnar kopplade mot varandra, då plattformar bara fanns på ena sidan och vändslingor saknades.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
![]()
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 834
|
![]()
Hej lan!
Otrolig fina vagnar! ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Hm, rättning i leden nu!
Efter högertrafikomläggningen fick väl de ny HTvagnarna dra gamla vänstervagnar "back-to-back" för att tillfälligt råda bot på vagnbristen ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|