![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Visa resultat för omröstning: Bör järnvägen återregleras? | |||
Ja, total återreglering. Allt bör ställas under statlig kontroll. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 55.32% |
Ja, till viss del. Behåll nuvarande system med separata operatörer för persontåg, gods, bana etc. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13 | 27.66% |
Nej, men ingen ytterligare avreglering. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 6.38% |
Nej, avreglera ytterligare. Järnvägen bör skötas enbart av privata företag. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 10.64% |
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Järnvägen tillhör folket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Att svara på den här frågan är omöjligt. Spår och alla s a s fasta föremål (kontaktledningar m m ) ögs av svenska staten genom Trafikiverket. En stor del av landets persontrafik sköts av regionerna - de är också samhällsägda. Återstår Green Cargo- Jag vet inte bolagskonstruktionen.
I stora drag har samhället kontrollen över järnvägen - på gott och ont. Ingen röst från mig. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Vi kan inte återreglera allt, det är omöjligt så länge vi är med i EU.
Det man kan återreglera är underhållet på järnvägen där vi rent teoretiskt skulle kunna ge tillbaks allt till Trafikverket, samma Trafikverk som idag är upphovet till de senaste problemen. Ett Trafikverk som är ihopslaget mellan gamla banverket och vägverket och där 70% av alla i ledande befattning kommer från Vägverkets sidan och inte kan ett skit om järnväg. Ett trafikverk som i alla fall i mina ögon är det mest pengaslösande verk vi har i Sverige där oerhörda summor går till alla småchefer som sitter och inte gör någonting. Miljarderna försvinner i stora svarta hål. Det är till dessa man får återreglera underhållet till. Det, mina vänner, är inte svaret på de små problem vi har idag på järnvägen.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
|
![]()
Jag är inne på samma linje som Pursche. Att återregelera hela järnvägen till statlig kontroll. Trafik och Banunderhåll, skulle bara resultera i att en väldig massa skattepengar åkte in i systemet. Mer än vad det gör idag.
Men att staten behåller infrastrukturen i ett bolag. Sen får bolagen som använder spåren, betala för det. Och då menar jag inte en symbolisk summa, utan en övervägande del av vad det kostar att underhålla banorna. Dela sen upp trafikverket ingen, mellan dom olika trafikslagen som det var innan.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Jag är av åsikten att samma organisation ska sköta allt, inklusive infrastruktur, underhåll och trafik. Om det sedan skulle ske genom återgång till "gamla SJ" (före 1988) eller genom införandet av ett amerikanskt system med en mängd olika bolag som sköter sin del av nätet låter jag vara osagt.
I många av de länder där tågtrafiken fungerar som bäst är inte järnvägen upphackad som i Sverige. Exempel på detta är Japan och Schweiz, bland annat.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-01-13 klockan 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|