Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-18, 08:27   #1
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Tack för informationen! Jag följde dina instruktioner men jag har nog klantat mig någonstans. Detta ser rätt ut va?
Jadå, allt ser ok ut i dina filer nu och det enda jag behövde göra var att lägga till en fil enginesim.lua(glömde helt bort att nämna att jag hade lagt till denna i mina tester) och länka den till script delen i enginesimblueprinten och exportera.
De rader som behövs i lua-filen är
Kod:
function Setup ()
end

function Update (interval)
end
Några andra reflektioner när jag kikade igenom denna version
Kom ihåg att lägga till Horizontal offset på axlarna i boggie blueprintsen avstånd från boggiecentra till hjulaxlars centra (jag höftade med 1,5m och -1,5m men du har säkert mer exakta värden).
Dessutom bör du gå igenom pivoteringen på dina objekt i din max-fil så att hjul och boggier rör sig som det är tänkt sedan när x2:an börjar rulla på spåret, detta finns beskrivet i dokumentationen.

Nu var det väl tusan om den inte ska dyka upp i simulatorn, jag håller tummarna!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 13:51   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

En bra guide att följa, även om den är för 3DC så bör man få ett grepp om hur man ska göra med denna: http://thegradecrossing.blogspot.se/...comotives.html

Speciellt sektionen med blueprintet är detsamma oavsett byggprogram.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 16:04   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Gjorde en Lua fil och länkade den i engineblueprintets skriptdel. Var det allt?
Haha, och nej det gick tyvärr inte

Testa gärna så att det inte är min dator som strular. Funkar det direkt hos er
kanske jag måste göra något annat på min sida.

Länk till uppdaterad KFP
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 16:23   #4
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Det fungerade för mig när jag exporterade. Men behövde lägga till ett script längst ner i blueprintet. Fältet heter Script Component. Det behövs en lua fil för simulation blueprintet och ett för loket kan man säga.

Testa denna om det fungerar för dig annars är det något annat som är fel.
Bifogade filer
Filtyp: rar KFP.rar (436.3 KB, 8 visningar)
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 16:26   #5
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Funkade!!! Tack!! O jösses vad detta gör mig glad!!!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 17:12   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
Standard

Va roligt att du blev glad!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 18:57   #7
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Gällande glas, skall glasrutorna vara ett eget objekt eller räcker det med att man lägger ett material direkt på ytan som representerar förnstret.

På swengelska så blir det typ, kan man applya material till en eller flera faces...typ. Var det begripligt?

Och eftersom dokumentationen är gammal, hur många smoothing groups får man ha (idag om det ändrats)?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:13.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009