![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej LAn och Nisse!
Tack för goda råd. Nu kan jag skära bort "gridden" (alltså göra den och eventuella marktexturer transparanta) och se igenom tunnlarna. Vad jag förstår så måste TUB-knivarna (en eller flera vid varje tunnelöppning) vara kvar efter utskärningen. Tar man bort dem så upphör genomsynligheten för tunnlarna. Är detta rätt uppfattat av mig? När nu tunnlar med enkelspår fungerar utmärkt, uppstår frågan om hur man konstruerar tunnlar för parallella dubbelspår? Måste LAn modifiera sina modeller eller har Nisse någon klurig lösning? Om man lägger två enkeltunnlar parallellt med ett avstånd på 4,5 - 6 m kommer bergssidorna från intilliggande tunnel att "gå in" och skymma sikten. Finns det någon smart tunnel-kniv som kan skära bort hinder för fri sikt? Vänligen
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag tror Nisse och jag var inne på att göra ett paket med Dubbelspårstunnlar också, men eftersom både jag och Nisse är lite åt det enkelspåriga hållet så blev det väl aldrig av ! Men eftersom både spår och luftledning sätts ut separat så borde det gå att göra ! Lite måttuppgifter vore ju bra att börja med !!!???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej LAn!
Som ett exempel på dubbelspårig tunnel sänder jag en länk om utformningsprinciperna för Södertunneln i Helsingborg. I pdf-filen finns enkla och tydliga måttangivelser för bredder och höjder i tunnlar för dubbla spår. Vänligen
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har gjort en dubbelspårstunnel som fungerar men det är mycket pill att sätta kontaktledningen och sen spåret så det blir snyggt.
Vi får se hur och om vi går vidare !? En bild så länge:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej LAn!
Tackar för fin bild! Det ser mycket lovande ut. Hoppas du orka fortsätta. När du gjorde den dubbelspåriga tunneln, vilken förlaga använde du som mall för bredd och höjder? Vänligen
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Lite av varje! Varsågod och mät!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|