Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-06, 17:21   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Lite av varje! Varsågod och mät!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg dt.jpg (224.4 KB, 132 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 20:29   #2
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej LAn!

Jag ger mig. You are the king!

Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-07, 20:54   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Dags för release ...

... av dubbelspårstunnlar och tillhörande bergskärningar samt uppdatering av enkelspårstunnlarna står för dörren.

Nils har gjort en fin manual som beskriver hur man riggar dubbelspårstunnlarna. Den duger för enkelspår också som är mycket "enklare" att rigga.

Nyheten med tunnlarna är den s.k. "korallormen" som markerar var kontaktledning och spårmitt skall placeras.

Dubbelspårstunnlarna har en kontaktledning med fästen endast på ena sidan.

Nils manual ger tipps om hur man riggar tunnlar på plan mark - hur man går tillväga på sluttande och kuperad mark blir föremål för utredning av vertexjustering, tunnelknivslipning m.m. men Nils har hyfsad koll på detta !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-08, 17:17   #4
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Tack LAn och Nisse för allt ert arbete med skärningar och tunnlar. En ofattbar skatt.

Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-08, 17:23   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Tack - men vi är inte färdiga ännu.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 08:25   #6
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej LAn och Nisse!

Några frågor om TUB tunnelkniven:
1. Spelar det någon roll hur kniven är vriden (roterad) vid "utskärning"?
2. Hur högt upp i vertikalled ska kniven ansättas mot "gridden"?
3. Beror storleken på minsta utskuren yta på vilket grid-avstånd man använder, 10*10=100 m2 eller 5*5=25 m2?

Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-15, 09:00   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Några frågor om TUB tunnelkniven:
1. Spelar det någon roll hur kniven är vriden (roterad) vid "utskärning"?
2. Hur högt upp i vertikalled ska kniven ansättas mot "gridden"?
3. Beror storleken på minsta utskuren yta på vilket grid-avstånd man använder, 10*10=100 m2 eller 5*5=25 m2?
1. Nej, det spelar ingen roll.
2. Rakt uppifrån och nära brukar bli bäst, och wireframe mode. Klicka alltid mitt i en 10x10 m ruta ! *
3. Nej, minsta utskurna yta är 10x10 m = 1 ar.

*) "Kniven" är eg. bara en mesh som ligger långt under markytan och är med bara för att man skall se nåt rakt uppifrån. Själva funktionaliteten beror på taggarna "snapmode 1 och dighole 1,1.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009